دعوت ایران از اسنودن

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از دعوتنامه تهران برای افشاگر اسناد محرمانه آمریکا

درست یک ماه پس از فرود اسنودن در فرودگاه مسکو و در همان روزی که نهایتا این امکان وجود دارد که او اجازه یابد از فرودگاه خارج و رسما وارد روسیه شود، یک سازمان ایرانی از او دعوت کرده به ایران سفر کند.

خبرگزاری فارس گزارش داده که یک سازمان غیردولتی به نام عدالتخواهان بدون مرز به او نامه‌ای نوشته‌اند و از او خواسته‌اند که به ایران بیاید و از اطلاعاتی که در مورد جاسوسی آمریکا علیه این کشور در اختیار دارد سخن بگوید.

در این نامه آمده است: “از آنجا که یکی از موارد تخلفات آمریکا که توسط شما فاش شده جاسوسی در مورد شهروندان ایرانی است، ما از شما دعوت می‌کنیم به ایران بیایید و از جزئیات اقدامات دولت آمریکا در این مورد بگویید.”

سازمان‌های غیر دولتی در ایران معمولا وابسته به دولت هستند. جاسوسی سایبری آمریکا بارها تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار داده، از جمله برنامه ای با نام رمز “بازی های‌ المپیک” که به خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای پرداخت.

اسنودن پیش از این اطلاعاتی را در مورد جاسوسی سایبری آمریکا علیه چین فاش کرده بود که احتمالا به منظور برانگیختن آنها برای پاسخ دادن به درخواست پناهندگی او از این کشور بوده است.

با این‌که دعوتنامه ایران بعد از بقیه رسیده است، اما مسلما تهران به شنیدن جزئیات برنامه جاسوسی آمریکا علیه این کشور علاقمند است.

ایران در فهرست کشورهایی که اسنودن از آنها تقاضای پناهندگی کرده قرار ندارد. اما این کشور برای اسنودن می‌تواند منافع بالقوه‌ای داشته باشد: او احتمالا می‌تواند به سلامت به آنجا برسد. برخلاف آمریکای لاتین که برای رسیدن به آنجا باید از روی اروپا گذر کند و این خطر وجود دارد که هواپیمایش را بنشانند، می‌تواند از طریق مسکو مستقیما به ایران برسد. اگر مستقیم از روی دریای خزر عبور نکند، احتمالا می تواند از مسیر ترکمنستان یا آذربایجان به ایران برود.

منبع: واشنگتن پست - 24 ژوئیه 2013