محاکمه روزنامه نگار پشت در بسته‏

سیاتل تایمز
سیاتل تایمز

» گزارش بی‌بی‌سی از سخن تازه رییس جمهور

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است، رفتارهای جناحی بر سر توافق هسته‌ای ایران از حد گذشته است. او موضع برخی از جمهوریخواهان کنگره آمریکا را مورد نکوهش قرار داد.

اما سناتور مک‌کین که از افراد مورد انتقاد رئیس‌جمهور است گفت، نسخه های منتشر شده آمریکا و ایران از توافق متفاوت است.

چارچوب توافق هسته‌ای ایران، پس ازمذاکرات نفس‌گیر این کشور با شش قدرت جهانی، اوایل ماه آوریل تدوین شد. برخی از جمهوریخواهان از این توافق انتقاد کرده‌اند و می‌گویند، ایران امتیازات زیادی دریافت کرده است.

مک‌کین هفته پیش گفت، توضیحات جان کری وزیر امورخارجه آمریکا درباره چارچوب توافق “به نوعی غیرقابل اعتمادتر” از توضیحات رهبر ایران بوده است.

او روز شنبه گفت، مغایرت نسخه ایران و آمریکا از توافق به موضوعاتی چون بازرسی‌ها، لغو تحریم‌ها و برخی مسایل کلیدی دیگر مربوط می‌شود. آقای مک‌کین در بیانیه‌ای گفت: “این را نمی‌توان کتمان کرد که توافق اعلام شده توسط دولت اوباما، با چیزی که رهبر ایران توصیف کرده بسیار تفاوت دارد. من با بیانات دو تن از مهمترین دولتمردان آمریکا موافق هستم، هنری کسینجر و جرج شولتز از وزرای خارجه پیشین، هفته گذشته از تبعات جدی این توافق برای امنیت ملی ما سخن گفته‌اند.”

هدف از این توافق ممانعت از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای در ازای لغو تحریم‌هاست. مهلت 30 ژوئن برای امضای توافق جامع درنظر گرفته شده و هنوز مذاکرات سختی در پیش است.

اوباما پس از کنفرانس منطقه‌ای در پاناما گفت، کاملا مطمئن است که این توافق مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بوده است.

اوباما روز شنبه گفت، آقای خامنه‌ای صرفا برای سیاست داخلی خود سخن گفته است. وی گفت: “حتی شخصی با عنوان «رهبر» هم مجبور است نگران نظر مردم خود باشد.”

آقای اوباما از رفتار برخی از جمهوریخواهان بدبین نسبت به توافق هسته‌ای انتقاد کرد. آقای اوباما گفت، با جناح‌بندی نمی‌شود سیاست خارجی را پیش برد.

چارچوب توافق پس از هشت روز مذاکره در سوئیس، توسط ایران و اتحادیه اروپا اعلام شد. مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در هتل بوریواژ لوزان بیش از مهلت پیش‌بینی شده ۳۱ مارس طول کشید.

اعضای کنگره آمریکا که خواهان حق بازبینی توافق نهایی هستند نیز به چارچوب توافق ایراد گرفته‌اند.

منبع: بی‌بی‌سی - 12 آوریل  2015