سفارت ایران در بیروت نگران است

آیدا قجر
آیدا قجر

» سبزها به لبنان رسیدند

امسال گردهمایی صدها هزار لبنانی به مناسبت پنجمین سالگرد ترور رفیق حریری (نخست وزیر سابق لبنان) با حضور جمعی از ایرانیان سبز مقیم لبنان همراه شد.اما نصب پرچمی به طرفداری از جنبش سبز، همراه با تصاویر خاتمی، موسوی و رفیق حریری و موسی صدر (رهبر روشنفکر شیعیان لبنان)  در محکومیت ترور و همراهی مخالفان دولت احمدی نژاد با گروه 14 مارس (هواداران دولت) موجب واکنش تند سفارت ایران در بیروت شد و ساعاتی قبل از برگزاری مراسم، با حضور در میدان شهدا، این پرچم و همه نمادهای جنبش سبز را جمع آوری کردند. پیش از این نیز سفارت ایران در تماس با برخی از روزنامه نگاران ایرانی مقیم بیروت، آنها را به بازداشت و “دیپورت” به ایران تهدید کرده بود.

 

صدای تازه؛ سومین بیانیه

شرکت کنندگان ایرانی تظاهراتی که در میدان شهدا (مرکز شهر بیروت) برگزار شد با انتشار یک بیانیه، همبستگی خود را با هواداران دموکراسی در لبنان اعلام کردند. پس از بیانیه اعلام حمایت 90 روشنفکر و روزنامه نگار لبنانی و نیز بیانیه دانشجویان دانشگاه آمریکایی بیروت، این سومین بیانیه ای است که در بیروت و در حمایت از جنبش سبز منتشر شده است.

 در این بیانیه خطاب به “ملت بزرگ لبنان” آمده است: “امروز که گرد هم آمده اید تا در گرامیداشت شهدای خود، با صدایی رسا نفی ترور و خشونت را فریاد زده و رسم و قاعده آزادی را پاس بدارید؛ نمی توانیم از خشونت ها و قتل های نفرت انگیزی که در کشور شما و ایران ما رخ داده، اظهار تاسف و انزجار نکنیم.شما امروز و در گرامیداشت شهدایی که به جرم دگراندیشی، به تیغ ترور گرفتار آمدند و قلمشان شکسته و تنشان تکه تکه شد، فریاد بر می آورید، همچنان که ملت بزرگ ایران ماه هاست در طلب حقوق بدیهی خود و به پاسداشت خون های به ناحق ریخته شده جوانان خود فریاد برآورده است. جنبش سبز  ملت ایران در پی انجام کودتای انتخاباتی توسط حاکمیت، با شعار “رای من کجاست ؟” آغاز شد. این جنبش عظیم، واکنشی به عدم تحقق اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی و به ویژه سلب آزادیهای سیاسی و اجتماعی، اعمال شیوه های اقتدارگرایانه و استبدادی و خدشه دار شدن حقوق انسانی و قواعد دموکراتیک در کشور ماست که متاسفانه با سرکوب وحشیانه حاکمیت و کشتار ددمنشانه شهروندان و به زندان افکندن مخالفان مواجه شده است.

ما شاهد بدترین نوع برخوردها با مردم معترض بودیم. دستگیریهای وسیع، کشته و مجروح شدن بسیاری از مردم و انتقال دستگیرشده ها به زندان های مخوف، قتل و شکنجه  زندانیان، و سرکوب تمام عیار معترضین به تقلب در انتخابات، پاسخ کودتاگران به حق طلبی مردم آزاده ایران بوده است.

جنبش سبز ملت ایران ادامه دارد و با تاکید بر ظلم ستیزی، رعایت حقوق و آزادی های اجتماعی، حقوق مدنی، حقوق بشر، حقوق زنان، و پذیرش قواعد بازی دموکراتیک و تمکین از رای و خواسته مردم و نفی خشونت، ترور، قتل و نظامی گری در عرصه سیاست، نفی ماجراجویی های بیهوده نظامی و سیاسی و نقض مصالح عمومی با اتکا به عوام فریبی، خواستار تحقق اهداف انقلاب مردمی خویش است.

در پایان آرمان بزرگ تمامی مجاهدان راه آزادی خواهی و عدالت طلبی در سراسر جهان را پاس می نهیم و با صدایی به بلندای تاریخ فریاد بر می آوریم که راه آنان را ادامه خواهیم داد تا روزی  که نفی و پرهیز از خشونت، به صورت یکی از بدیهیات اجتماعی درآید و آیندگان بدانند و باور کنند که جان، آزادی و حقوق مردم محترم است.”

 

حضور جنبش سبز در لبنان و نگرانی کیهان

مدتی پس از برگزاری میزگردهای تحلیلی درباره جنبش سبز که در دانشگاه آمریکایی بیروت برگزار می شد، نود تن از نخبگان لبنانی در چاردهم بهمن ماه جاری طی بیانیه ای حمایت خود را از جنبش سبز ایران اعلام کردند.

موسسه “سمیر قصیر” لبنان که در زمینه دفاع از حقوق بشر فعالیت می کند در بیانیه خود با امضای نود تن از نخبگان لبنانی  آورده بود: “از شهری که سید محمد خاتمی در وصف آن گفت «عروس مدیترانه باید سر افراز باشد» ما لبنانیان دمکرات همبستگی خود را با جنبش مردم ایران برای آزادی، دمکراسی و پلورالیسم اعلام می نماییم. امروز ما به تهران گوش فرا می دهیم، زبانش را که زبان آزادی است می فهمیم همانگونه که زخمهای پرغرور پیکرش را حس می کنیم”.

 پس از انتشار این بیانیه، جمعی از دانشجویان ایرانی دانشگاه آمریکایی بیروت هم با انتشار نامه ای از روشنفکران امضا کننده آن بیانیه تقدیر کردند و نوشتند: “امروز ایرانیان برای کرامت دزدیده شده شان در انتخابات ریاست جمهوری و سرکوب های بعد از آن به مبارزه بر خواسته اند. در فوریه سال 1979، انقلاب اسلامی شوق استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را به تحقق رسانید. در آن زمان برادرانمان در لبنان، از تمام گروه ها، از حرکت مردم ایران به عنوان نور امید حمایت کردند. و امروز بعد از 31 سال، نامه شما دوباره یادآور خاطره آن روز هاست. ما تلاشمان را در مسیر آزادی و استقلال به موازات آرزوی استقلال و آزادی در لبنان خواهیم نگریست”.

پس از بازتاب گسترده این نامه ها، روزنامه کیهان برای توجیه افزایش حمایت لبنانی ها از جنبش سبز نوشت: “شماری از عناصر ضد انقلاب فراری در لبنان اقامت گزیده و از این کشور با رسانه های ضد انقلاب در آمریکا و انگلیس و فرانسه و هلند و آلمان همکاری می کنند. حمایت علنی جریان آمریکایی- صهیونیستی- سعودی 14 مارس از فتنه سبز در حالی است که نیروهای میدانی این فتنه در روز جهانی قدس با خدمت به آمریکا و رژیم صهیونیستی شعار نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران سر دادند و رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا این شعارها را نشانه دودستگی در ایران و لزوم افزایش فشارها برای تشدید اختلاف ها عنوان کرد”.

خبرگزاری ها، مطبوعات و رسانه های مهم لبنان نیز در طول هشت ماه پس از انتخابات، وقایع ایران را به دقت پوشش داده و مقالات تحلیلی قابل توجهی درباره جنبش سبز منتشر کرده اند.