دولت خود را مسئول نمی داند

نویسنده

» تحلیل لوموند از آتش سوزی دختران پیرانشهر

در حدود یک هفته است که آتش سوزی در دبستان دخترانه یکی از روستاهای شهرستان کردنشین پیرانشهر، در غرب ایران، انتقادات شدیدی را در این کشور به همراه داشته است. روز چهارشنبه پیش  بخاری نفتی یک کلاس درس در پیرانشهر ناگهان آتش گرفت. معلم سعی کرد بخاری را از کلاس به بیرون بیندازد، ولی آن را بر زمین انداخت و جلوی راه خروج را بست. بچه ها به سختی توانستند خود را از پنجره کلاس که از دود اشباع شده بود، به بیرون بیندازند. یک دختر ۱۰ ساله کشته شد و ۳۲ دختربچه در بیمارستان بستری شدند. به گفته رسول خضری، نماینده پیرانشهر، سه تن از آنان در وضعیت وخیمی قرار دارند.

برخی از کاربران اینترنتی تصویر خود را در فیس بوک با تصویری سیاه رنگ به نشانه عزاداری جایگزین کرده اند. برخی دیگر به طور مرتب اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامتی آسیب دیدگان منتشر می کنند. وزیر آموزش و پرورش که متهم به اهمال کاری شده هرگونه مسؤولیتی را رد می کند و معلم مدرسه و کارخانه سازنده بخاری نفتی را مورد مؤاخذه قرار می دهد.

۸۰ فعال سیاسی، شخصیت های دانشگاهی و نمایندگان سابق طی نامه ای سرگشاده که در تاریخ ۱۰ دسامبر منتشر شد خواستار استعفای وزیر حمیدرضا حاجی بابایی شده اند. در این نامه آمده است: “در کردستان، دانش آموزان همواره در مدارس فرسوده و نمور و قدیمی تحصیل کرده اند. آنها دو برابر ظرفیت استاندارد در هر کلاس می نشینند. محرومیت از روش های نوین و استاندارد آموزشی، فقدان برنامه های کمک آموزشی، افت فاحش سطح دانش و آموزش کودکان و موارد دیگر همزاد همیشگی دانش آموزان کردستان بوده و هست. ما خواستار آن هستیم که وضعیت مدارس کردستان براساس قوانین جهانی بهبود یابد.” تجهیز ۱۵۰ هزار کلاس درس به بخاری نفتی بجای گاز یکی دیگر از دلایل مؤاخذه وزیر آموزش و پرورش است. درواقع بخاری گازی کم خطرتر، ولی گران تر است.

وزیر آموزش و پرورش روز ۹ دسامبر برای پاسخ به یک سری سؤالات در مورد این حادثه به مجلس فراخوانده شد و یکی از اظهارنظرهای او در این زمینه طعنه آمیز بود: “از الان تا قیامت بابت هر اتفاقی که در آموزش و پرورش می‌افتد عذرخواهی می‌کنم.”

۳۵ نماینده مجلس طی نامه ای خواستار استیضاح او شده اند. به نوشته سایت محافظه کار بازتاب، رهبر انقلاب علی خامنه ای مخالفت خود را با هرگونه طرح استیضاح وزیر ازسوی مجلس اعلام کرده است. این درحالی است که او در ماه نوامبر نیز مخالفت خود را در مورد طرح سؤال از محمود احمدی نژاد نشان داده بود.

وزیر آموزش و پرورش در ماه اکتبر نیز به دلیل واژگون شدن اتوبوس دانش آموزان مورد انتقادات شدیدی قرار گرفت. در آن حادثه ۲۶ دانش آموز و معلم کشته شدند.

منبع: لوموند، ۱۴ دسامبر