آیا اسرائیل در تدارک حمله به ایران است؟

نویسنده

» نگاه ان بی سی به گمانه زنی های اخیر

اتهام اخیر ایران به سعودی مبنی بر صدور اجازه استفاده اسرائیل از خاک آن کشور برای تدارک حمله به تأسیسات هسته ای ایران، موجی از گزارش های خبری را در رسانه های اسرائیل به راه انداخته است.

راهی برای تأیید مستقیم این اتهامات وجود ندارد و عربستان سعودی نیز هرگونه همکاری با ارتش اسرائیل را تکذیب می کند.

وب سایت روزنامه اورشلیم پست خبر داد گزارش های مربوط به تأسیس یک پایگاه نظامی اسرائیل در خاک عربستان، از خبرگزاری های ایرانی و اسرائیلی نشأت گرفته است. خبرگزاری جویش تلگرافیک و هاآرتص از جمله رسانه های اسرائیلی هستند که گزارش های مطرح شده از سوی  فارس را نقل کرده اند. این گزارش مورد توجه رسانه های بین المللی نظیر یو پی آی نیز قرار گرفته است.

گزارش ها از استقرار پایگاه اسرائیل در پنج مایلی شهر تبوک در شمال غربی عربستان سعودی حکایت می کنند.

اسلام تایمز گزارش داده است که هواپیماهای اسرائیلی در روزهای 18 و 19 ژوئن در یک فرودگاه بین المللی به زمین نشسته اند و سربازان اسرائیلی در آنجا تجهیزات نظامی تخلیه کرده اند. یکی از مسافران به اسلام تایمز گفته است مقامات سعودی تمامی پروازهای تجاری این فرودگاه را متوقف کرده اند و برای پیشگیری از بروز نارضایتی مسافران، آنها را در یک هتل چهار ستاره اسکان داده اند.

تبوک، نزدیکترین شهر عربستان به اسرائیل، در جنوب اردن قرار گرفته است.

 

توافق اولیه

این ادعاها پس از انتشار گزارش دو هفته پیش روزنامه  تایمز لندن مبنی بر صدور اجازه عربستان سعودی به اسرائیل برای پرواز هواپیماها در کریدور هوایی باریکی در شمال این کشور جهت کوتاه تر شدن زمان پرواز جت های اسرائیلی در دسترسی به ایران مطرح شده اند.

تایمز لندن می نویسد عربستان سعودی سیستم دفاع موشکی خود را طوری تنظیم کرده تا جت های اسرائیلی بر سر راه خود برای حمله به تأسیسات هسته ای ایران، در هنگام عبور از این راه هوایی مورد اصابت قرار نگیرند.

با این حال، محمد بن نواف شاهزاده سعودی به روزنامه عربی الشرق الاوسط در لندن گفته است “اینکه عربستان سعودی به اسرائیل که هیچگونه رابطه ای هم با آن ندارد، اجازه عبور از فضای هوایی خود و استفاده از زمین و هوا را داده باشد، غیر منطقی است.”

گزارش های مربوط به مجاز بودن نیروهای اسرائیلی در استفاده از قلمروی عربستان سعودی، در پی انتشار خبرهای هفته گذشته رسانه های عربی مبنی بر لغو همکاری نظامی ترکیه با اسرائیل از سوی رجب طیب اردوغان به دلیل حمله تل آویو به کشتی های نجات عازم غزه منتشر شده اند. حمله اسرائیل به کشته شدن 9 فعال ترک منجر شد.

به گزارش اورشلیم پست، توافق نظامی تل آویو و آنکارا به جت های جنگنده اسرائیل اجازه می داد برای دسترسی به گرجستان و ایران، از فضای ترکیه استفاده کنند.

 

تردید تحلیلگران

دکتر افرایم انبار مدیر مرکز مطالعات استراتژیک بگین- سادات در رمات به اورشلیم پست گفت: “مسلماً نگرانی بسیاری در جهان عرب و نیز درک روشنی در عربستان و اسرائیل وجود دارد که ایران هسته ای یک تهدید بزرگ است.”

با این حال وی نسبت به تمایل عربستان برای دخالت در یک اقدام نظامی توسط اسرائیل ابراز تردید کرد.

انبار با اشاره به اینکه این اخبار از ایران منشأ می گیرند گفت: “آنها از ایران می ترسند و اگر اقدام اسرائیل موفقیت آمیز نباشد، در معرض اقدامات تلافی جویانه ایران قرار خواهند داشت.”

وی گفت ممکن است ایران به عربستان هشدار داده باشد که از ماجرا مطلع است.

وی گفت: “ضمناً ممکن است عربستان در هشداری به آمریکا اجازه انتشار این اخبار را داده باشد تا بگوید اگر شما کاری نکنید، ما دست به کار می شویم.”

چندین تحلیلگر در خصوص اتحاد احتمالی عربستان- اسرائیل در برابر ایران ابراز تردید کرده اند.

شفیق قبرا کارشناس ژئوپولتیک خلیج فارس در دانشگاه کویت به اورشلیم پست گفت: “غیرممکن است  عربستان اجازه حمله اسرائیل به ایران را داده باشد. همکاری با رژیمی که بیت المقدس را اشغال کرده، غزه را به محاصره درآورده و در کرانه غربی شهرک سازی می کند، با عدالت مورد نظر سعودی ها در تناقص است.”

 

منبع: ان بی سی- 26 ژوئن