اختلاف بر سر سوریه

نویسنده

» گزارش گاردین از تیرگی روابط ایران و ترکیه

سعید کمالی دهقان

بعد از اینکه مقامات ارشد ایران از کنفرانس “دوستان سوریه” که دراستانبول برگزار شد، انتقاد کردند رابطه ایران و یکی از متحدان نزدیکش در منطقه رو به سردی گراییده است.

سرداراحمد وحیدی، وزیر دفاع ایران، گفت که کنفرانس “دوستان ترکیه” به سود صهیونیست ها و حکومت اسرائیل است.

سرکوب مخالفان توسط بشار اسد تاکنون منجر به کشته شدن هزاران نفر شده است. انگلیس و آمریکا در این کنفرانس شرکت کردند اما ایران و چین و روسیه غایب بودند.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که هفته گذشته برای دیدار دو روزه به ایران رفته بود با مقامات ارشد ایران از جمله آیت الله خامنه ای رهبر و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور دیدار کرد و بشدت از عملکرد حکومت سوریه انتقاد کرد.

با وجود اتحاد دو کشور، ایران و ترکیه در مورد سوریه اختلاف نظر دارند. ایران علنا از دولت بشار اسد حمایت می کند و غرب نیز ایران را متهم کرده است که به دولت اسد کمک نظامی می کند. ایران این اتهام را همواره رد کرده است. ترکیه اما به مخالفان سوری پناه داده است و نقش مهمی در مجامع بین المللی در محکوم کردن دولت سوریه بازی می کند.

ایران، مخالفان سوری را تروریست هایی می داند که علیه پلیس و بشار اسد مسلح شده اند. وحیدی گفت که کنفرانس استانبول شکست خورده و “حمله تروریستی” به سوریه را محکوم کرده است.

ترکیه در پاسخ به سخنان وحیدی که توسط رئیس مجلس ایران، علی لاریجانی، نیز تکرار شده بود، سفیر ایران را فراخواست.

وزیر امور خارجه ترکیه، در کنفرانس مطبوعاتی گفت: “ما سفیر ایران را فراخواستیم تا درمورد این اظهارات از او توضیح بخواهیم.”

هدف از سفر اردوغان به ایران، گفتگو درباره ازسر گیری مذاکرات اتمی با قدرت های جهان شامل آمریکا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلستان، بود. در زمان این دیدار، ایران تمایل نشان داد که ترکیه برگزار کننده این نشست که قرار است هفته آینده برگزار شود، باشد.

اما بعد از اختلافی که در مورد سوریه پیش آمد، به نظر می رسد که مقامات ایران نظر خود را عوض کرده اند و بیشتر تمایل دارند که این نشست در بغداد برگزار شود.

علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت که ایران تمایل ندارد ترکیه میزبان این دیدار باشد. وی گفت: “مقامات ایران تمایلی به میزبانی ترکیه ندارند.”

تنش میان ترکیه و ایران زمانی بالاگرفته است که هنوز مشخص نیست گفتگو های ایران و غرب بر سر مسائل اتمی ایران، هفته آینده برگزار شود.

گاردین، 5 آوریل