اعدام، بیشتر از دیگر کشورها

لا وانگواردیا
لا وانگواردیا

» گزارش لا وانگواردیا از وضعیت حقوق بشر در ایران

ایران همچنان افراد بیشتری را از دیگر کشورهای جهان اعدام می کند و از حیث تعداد اعدام شدگان، به نسبت جمعیت اش، در مقام اول قرار می‌گیرد. به گفته احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، جرم اکثر این افراد قاچاق مواد مخدر ذکر می شود.

وی اخیراً چهارمین گزارش خود را درخصوص وضعیت حقوق بشر در ایران تسلیم شورای حقوق بشر کرد.

احمد شهید در ارزیابی خود خاطرنشان ساخته که وضعیت کلی حقوق بشر در ایران وخیم تر شده و “این کشور بیش از هر کشور دیگری روزنامه نگار زندانی دارد”. اتهام اکثر این روزنامه نگاران تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و اهانت به سران کشور ذکر شده است.

موضع دولت دراین زمینه این است که روزنامه نگاران، وکلا و مدافعان حقوق بشر به دلیل حرفه شان زندانی نمی شوند، بلکه فعالیت های انجام شده توسط این افراد به مثابه تهدیدی برای امنیت کشور است.

از میان احکام اعدام صادر شده، بیش از نیمی به قاچاق مواد مخدر بدون نسل کشی مربوط می شود.

به گفته احمد شهید، اگر مرگی از این طریق روی داده باشد، می توان گفت که تعداد اعدام های مجرمان مواد مخدر بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از اعدام ها را شامل می شود.

این کارشناس سازمان ملل در پاسخ به این سؤال که آیا اعدام به دلایل سیاسی نیز انجام می شود، به مورد فردی اشاره کرد که ازسوی ایالات متحده برای تأسیس یک شبکه تلویزیونی کمک مالی دریافت کرده بود. دولت جمهوری اسلامی آن را به عنوان یک “سازمان دشمن” درنظر گرفت و مسؤول آن را سال گذشته اعدام کرد.

احمد شهید درعین حال براین نکته تأکید ورزید که دورنمای شرایط رو به وخامت است و درحال حاضر چندین لایحه در مجلس ایران در دست بررسی است.

در صورت تصویب شدن این لایحه ها، تبعیضی که زنان درحال حاضر متحمل می شوند وخیم تر خواهد شد [کاهش مشارکت زنان در بازار آزاد]. ازسوی دیگر، کنترل دولت بر سازمان های اجتماعی و مدنی و همچنین احزاب سیاسی افزایش خواهد یافت.

لایحه دیگری نیز به منظور افزایش نظارت بر زنان در اماکن عمومی در دستور کار قرار گرفته.

این درحالی است که مسأله حقوق بشر همواره در مذاکرات میان ایران و جامعه بین المللی غایب بوده.

پس از به قدرت رسیدن رییس جمهور حسن روحانی، امید به بهبود آزادی در کشور افزایش یافت، ولی احمد شهید براین باور است که به هیچ وجه چنین اتفاقی نیفتاده.

روحانی به دلیل ساختار قدرت در نظام جمهوری اسلامی نتوانسته شرایطی متفاوت از شرایط سلف خود فراهم آورد.

منبع: لا وانگواردیا، ۲۰ آوریل