اعدام سکینه نزدیک است

نویسنده

» مقاله ای از گاردین

زن ایرانی که به جرم زنا قرار بود سنگسار شود و این حکم موجب خشم جهانی شده بود، قرار است روز جمعه به اتهام  قتل، با طناب دار اعدام شود.

کمیته بین المللی مبارزه با سنگسار که در آلمان قرار دارد در وبسایت خود نوشت:« مقامات ایرانی اجازه اعدام سکنینه محمدی آشتیانی را به زندان تبریز ابلاغ کرده اند. گزارش شده است که او را روز چهارشنبه 3 نوامبر اعدام خواهند کرد». مقامات ایرانی برای تایید این خبر در دسترس نبودند.

سنگسار آشتیانی پس از اینکه چهره های شناخته شده سیاسی و مذهبی این حکم را “قرون وسطایی”، “بربری” و “وحشیانه ” خواندند، متوقف شد. برزیل که متحد ایران محسوب می شود اعلام کرد که به این مادر 43 ساله پناهندگی خواهد داد.

سخنگوی دولت ایران در ماه سپتامبر گفته بود که اتهام زنای آشتیانی تحت بررسی است  اما اتهام مشارکت در قتل همسرش همچنان وجود دارد.

طبق قوانین مجازات اسلامی که از بعد از انقلاب سال 1979 اجرا می شود، حکم قتل، طناب دارد و مجازات  زنا، سنگسار است.

محمود احمدی نژاد، در جریان نشست سالانه سازمان ملل در ماه سپتامبر، با انکار  خبر سنگسار سکینه، خودش را  از شر سووالات خبرنگاران راحت کرد و گفت که این اخبار ساخته رسانه های غربی است و آمریکا را با اشاره به سوابق اعدام در این کشور، ریاکار خواند.

این پرونده رابطه ایران و غرب را که به دلیل مشاجره بر سر مسائل اتمی ایران خراب شده بود، خراب تر کرد و ماه گذشته که دو خبرنگار آلمانی برای مصاحبه با پسر سکینه آشتیانی به ایران رفته بودند، دستگیر شدند، این رابطه پیچیده تر شد.

مقامات ایرانی می گویند، این دو با ویزای توریستی وارد ایران شدند و اجازه کار خبرنگاری نداشتند. دولت آلمان تلاش می کند آنها را آزاد کند.

در ماه اوت، تلویزیون ایران مصاحبه ای را پخش کرد که در آن زنی که گفته می شد، سکینه آشتیانی است به داشتن رابطه با مردی که همسرش را کشته است، اعتراف کرد. کمیته مبارزه با مجازات سنگسار این برنامه را “تبلیغات مسموم” نامید.

آمریکا به دلایل حقوق بشری هشت مقام رسمی ایرانی را تحریم کرده است که در میان آنها رئیس سپاه پاسداران و تعدادی از مسئولان عالی رتبه دولتی  قرار دارند.

این تحریم به تحریم های دیگراضافه شده است تحریم هایی که به دلیل برنامه های اتمی ایران که بیم آن می رود منجر به ساخت بمب اتم بشود،اعمال شده است. ایران همواره این اتهام ها را نکذیب کرده است.

به گفته سازمان عفو بین الملل، ایران بعد از چین، بیشترین تعداد اعدام را دارد، در سال 2008، 346 نفر در ایران اعدام شدند.

 

گاردین، 2 نوامبر