نامه دوم برای ملاقات با بابک زنجانی

نویسنده
مریم کاشانی

» قوه قضائیه اجازه نداد

یکی از نمایندگان مجلس خبر داده است که چند تن از نمایندگان نامه جدیدی خطاب به قوه قضائیه تهیه کرده و خواستار ملاقات با بابک زنجانی در زندان شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سید حسین دهدشتی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: “قوه قضاییه در جواب درخواست نخست نمایندگان مبنی بر دیدار با بابک زنجانی از نمایندگان، خواست تا با آنها نشست مشترک برگزار شود.” او اضافه کرد: “اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی چندین بار از قوه قضاییه برای حضور در مجلس و برگزاری جلسه مشترک دعوت کرده اند که تاکنون پاسخی به این درخواست داده نشده است. تا حصول نتیجه، درخواست‌های خود را به قوه قضاییه ارسال می‌کنیم تا پاسخ مشخصی از این قوه دریافت کنیم.” دهدشتی تاکید کرد: “نمایندگان در دیدار با بابک زنجانی قصد دارند تا چند سؤال اساسی فنی و نفتی را با وی مطرح کنند.”

خبر درخواست جدید نمایندگان برای دیدار با بابک زنجانی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این گفته شده بود نمایندگان از دیدار با او صرفنظر کرده‌اند. حتی دیروز خبری مبنی بر رد شدن درخواست نمایندگان از طرف قوه قضائیه هم منتشر شد.

خبرگزاری فارس از قول امیرعباس سلطانی عضو کمیسیون انرژی مجلس نوشته بود: “قوه قضاییه با درخواست اولیه تعدادی از اعضای این کمیسیون مبنی بر ملاقات با زنجانی مخالفت کرد. ما برای دومین بار نامه‌ای تنظیم کرده و خواستار ملاقات با این متهم شدیم که این نامه هفته آینده به قوه قضاییه ارسال می‌شود.” سلطانی همچنین درباره علت لغو نشست نمایندگان و محسنی‌اژه‌ای گفته بود: “مقرر شده بود که در این نشست نمایندگان جزئیات کامل دیدار و سوالاتی که قرار است از زنجانی پرسیده شود را مطرح نمایند لذا نمایندگان این مسئله را نپذیرفته و جلسه مذکور لغو شد.”

گفتنی است که روز ۲۵ مرداد ماه گذشته حجت‫الاسلام محسنی اژه‫ای، سخنگوی قوه قضائیه در جمع خبرنگاران تاکید داشت که باید “قصد و انگیزه نمایندگان برای ملاقات با بابک زنجانی” بررسی شود. او گفته بود: “اگر نمایندگان خواسته قانونی داشته باشند با آن موافقت می‌شود. الان هم این نامه رسیده و قرار گذاشته شده که نمایندگان بیایند و صحبت کنیم تا ببینیم نظر و خواسته آن‌ها در مورد ملاقات چیست. [….]الان می خواهیم ببینیم قصد و انگیزه نمایندگان از این ملاقات چیست؟”

این سخنان بر نمایندگان درخواست‌کننده گران آمد و یک روز بعد امیرعباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس اعلام کرد که نمایندگان مزبور از درخواست خود صرف نظر کرده‌اند.  خبرگزاری تسنیم، از قول او نوشته بود: “قرار بود در ساعت ۹ صبح فردا، چهارشنبه ۲۸ مردادماه، بنده، حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد، سیدحسین دهدشتی و حجت‌الاسلام موسی احمدی از اعضای کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی دیداری با آقای محسنی‌اژه‌ای پیرامون ملاقات با زنجانی داشته باشیم. ما مطلع شدیم که آقای اژه‌ای گفته است که اگر توضیحات ما نمایندگان برای ملاقات با زنجانی قانع‌‌کننده باشد، وی اجازه چنین ملاقاتی را خواهد داد، در صورتی که نمایندگان مجلس دارای حق نظارت هستند و هیچ نهادی نمی‌تواند در انجام اقدامات نظارتی آنها دخالت کند.” او تاکید کرده بود: “ما بنا بر این گذاشتیم که شاید در جلسه‌ای که قرار بود فردا با آقای اژه‌ای برگزار شود، وی توضیحات ما را قانع‌کننده نداند و اجازه ملاقات با زنجانی را هم ندهد، بنابراین ما خودمان موقتا دیدار با زنجانی منتفی کردیم.”

این قهر و آشتی‌ها در حالی صورت می‌گرفت که در تیرماه گذشته امیرعباس سلطانی خبر داد رئیس قوه قضائیه با دیدار نمایندگان و بابک زنجانی موافقت کرده است: “خوشبختانه با این درخواست موافقت شده و ان‌شاءالله بعد از پایان تعطیلات تابستانی مجلس،‌ زمان این جلسه تعیین خواهد شد. قرار است در دیدار با بابک زنجانی چند سؤال اساسی فنی و نفتی را مطرح خواهیم کرد تا توضیحات او را در پاسخ به سؤالات بشنویم. ” او حتی اضافه کرده بود: “پیش از این عده‌ای شایعه کرده بودند که بابک زنجانی در زندان نیست اما ما آن را تکذیب می‌کنیم و او در زندان اوین است.”

ملاقات نمایندگان و بابک زنجانی مخالفانی در داخل مجلس هم داشته است. از جمله عابد فتاحی کسانی را که اصرار در ملاقات با زنجانی دارند متهم کرده که دنبال خریدن وقت برای او هستند. فتاحی به روزنامه آفتاب‌یزد گفته بود: “وضعیت این چهار نماینده مشخص است و درباره هدفشان از این دیدار و هم چنین اصرارشان، سکوت می‌کنم. آنچه اکنون مهم است این است که چرا رسیدگی به پرونده بابک زنجانی این قدر طولانی شده است نکند دیدار نمایندگان با وی به خاطر وقت خریدن برای او و به تعویق انداختن رسیدگی به پرونده‌اش باشد؟!” ابراهیم نکو یکی دیگر از نمایندگان مجلس هم معتقد بود: “مسلما زنجانی با دیدن نمایندگان فرصت را غنیمت می‌شمارد و مسائلی را مطرح خواهد کرد که این مسائل در نهایت از سوی نمایندگانی که به دیدار او رفته‌اند به عنوان خریدن وقت برایش تلقی شود و این نمایندگان با این فرصت و وقت ایجاد شده، دستش را باز می‌گذارند تا به نفع خودش اقدامات دیگری را انجام دهد.”

با اینهمه روزنامه اعتماد طی گزارشی که چندی پیش منتشر شد، دلیل اصرار نمایندگان برای ملاقات با زنجانی را “شایعه در اوین نبودن زنجانی” و “عقب‌نشینی زنجانی در بازجویی‌ها” عنوان کرده است.