اختلاف در مورد زنان ورزشکار

نویسنده
نازنین بختیار

» حسین رهبر و انتقاد جوادی آملی و علم الهدی

چهار روز بعد از انتشار خبر قدردانی رهبر جمهوری اسلامی از زنان ورزشکار مدال اور ایرانی در میدان های ورزشی بین المللی ، یک استاد حوزه و امام جمعه منصوب ولی فقیه به شدت به زنان ورزشکار حمله کرده و مدال آوری و حرکات ورزشی آنان را خلاف اسلامی دانستند.

رهبر انقلاب اسلامی که اعضای هیات ورزشی ایران حاضر در مسابقات ورزش اسیایی به دیدار وی برده شده بودند در اول سخنرانی خود برای آنان با اشاره به موارد متعدد از قتل، تعرض و تهدید رسمی زنان مسلمان محجبه در اروپا، خاطرنشان کردند: در چنین شرایطی هنگامی که یک زن مسلمان ایرانی و دارای حجاب، بر سکوی قهرمانی می ایستد و همه را وادار به تکریم می کند، کار با عظمتی انجام شده است.
خبرگزاری ها از قول آیت الله خامنه نوشتند: همه باید قلباً، قدردان زنان ورزشکاری باشند که با حجاب و متانت و وقار در میدانهای بین المللی ورزشی حاضر می شوند

اما در پایان هفته خبرهای جدیدی رسید.اول از همه علم الهدی امام جمعه منصوب مشهد وقتی تمام اقدامات دولت ها در راه توسعه و پیشرفت اقتصادی را زیر سووال برده و خواستار شده که از فکر توسعه در این دنیا بگذرند نقل قولی هم از رهبر کرد.

به گفته وی وی به تسامح‌های صورت گرفته در حوزه فرهنگ اشاره کرد و ابراز داشت: مقام معظم رهبری یک‌بار در مورد حضور ورزشکاران خانم باحجاب اسلامی فرمودند: “اینکه حجاب اسلامی را ترویج می‌کنید خوب است” اما امروز تلویزیون می‌آید عکس خانمی را در مسابقات ورزشی نشان می‌دهد که پایش را تا بالای سرش بالا می‌آورد؛ این کدام ترویج حجاب اسلامی است که رهبری فرمودند؟

اما مهم تر از امام جمعه اصولگرا و سنتی مشهد آیت الله جوادی آملی بود که از وی به عنوان مفسر قرآن و مرجعی روشنفکر یاد می شود. روزنامه ها خبر دادند که وی در درس تفسیر خود وقتی درباره عاطفه در تربیت جامعه سخن می گفت افزوده است ده دوازه میلیون پرونده مال ماها است، دیگر، ما خیال کردیم اگر ربا گرفتیم یک قدری مالمان زیاد می‌شود اما ده برابرش باید در دستگاه قضایی شکایت این و آن را بگوییم، این ده دوازده میلیون پرونده گذشته از استرس و سکته فشار اقتصادی هم تحمیل می‌کند، مگر کم خرج و هزینه دارد این ده دوازه میلیون، هزینه این ده دوازده میلیون کم است؟ بودجه دستگاه قضایی چقدر است؟ دستگاه قضایی گرفتار همین‌ها است.

ادامه درس خارج جوادی آملی به این جا رسیده که: ما خیال می‌کنیم کمال زن در این است که برای ما برود مدال بیاورد، کمال زن در مادر شدن است، در فرزند تربیت کردن است، کمال زن در اصلاح جامعه است، چرا عواطف در جامعه کم است، زن از همین حقیقت خلق شده است، به ما گفتند بیراهه بروید ما هم گفتیم چشم، فضیلت زن در این نیست، که زن و دختر ما برود پایش را دراز کند و یک کسی را بزند و برای ما مدال بیاورد، فأین تذهبون، به کجا داریم می‌رویم.

اما پاسخ خامنه ای را بسیج زنان داد که در بیانیه ای اعلام داشت بار دیگر بانوان محجبه ایرانی با حضور پر صلابت خود در میادین ورزشی مدال افتخاری برای ملت ایران و انقلاب اسلامی که توانسته است در دامن خود دخترانی با چنین عزت و شکوه انسانی پرورش دهد به ارمغان آوردند.

بانوان ایران اسلامی که با حجابتان در بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی شگفتی آفریده‌اید؛ امروز حضور افتخار آمیز و شجاعانه شما در عرصه بین المللی به همگان ثابت کرد که برخلاف تبلیغات گسترده شیطان بزرگ و هم دستانش؛ نه تنها زن ایرانی در حصر حجاب نیست بلکه حجاب چنان مصونیتی برای وی آورده است که در هرجای عالم می‌تواند حضور داشته باشد.

در بیانیه بسیج زنان همه جا از زنان ورشکار با عنوان “محجبه” باد برده و در انتها هم تاکید کرده که ججاب باعث پیروزی ها شده است.