قدردانی خامنه‌ای از هاشمی در حضور احمدی‌نژاد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» حاشیه‌های یک جلسه

رهبر جمهوری اسلامی از اکبر هاشمی رفسنجانی در مقام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تجلیل کرد. سید علی خامنه ای در دیدار با اعضای دوره جدید شورای این مجمع که با حضور محمود احمدی نژاد همراه بود، از “زحمات” هاشمی رفسنجانی و همینطور اعضای دوره قبلی مجمع تشخیص مصلحت نظام قدردانی کرد.

سایت اطلاع رسانی دفتر رهبر جمهوری اسلامی در خبری که روز یکشنبه 20 فروردین منتشر کرد، نوشت که خامنه ای در این دیدار بر “جایگاه بسیار مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام” تاکید کرد.

وی در عین حال گفت مواردی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان “مصلحت” تعیین می شوند باید توسط “اکثریت قاطع اعضا” مورد تصویب قرار بگیرند.

خامنه ای افزود: “باید دوره و زمان همه احکامی که به عنوان مصلحت صادر می شود، مشخص باشد.”

در تصاویری که سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی از این جلسه در اختیار رسانه ها قرار داده، محمود احمدی نژاد در سمت راست و اکبر هاشمی رفسنجانی در سمت چپ سید علی خامنه ای نشسته اند.

حضور احمدی نژاد در این جلسه در حالی بود که وی یک روز قبل از آن مانند سال های گذشته در جلسه شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت نکرده بود. وی که تا پیش از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در سال 1388 هم در تعداد انگشت شماری از جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت می کرد، پس از آن حضور خود در این شورا را به طور کامل متوقف کرد.

احمدی نژاد به علت اختلاف با هاشمی حاضر به شرکت همزمان با او در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست.

این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار اخیر با اعضای این مجمع گفته :“بخشی از اساسی‌ترین مسایل کشور در مجمع حل و فصل می‌شود که این موضوع نشانگر جایگاه بسیار مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام است.”

 

نهاد پرحاشیه

خامنه ای 24 اسفند ماه سال گذشته ترکیب جدید اعضای شورای مجمع تشخیص را برای یک دوره پنج ساله دیگر تعیین و هاشمی رفسنجانی را در مقام رئیس آن ابقا کرد.

او در حکم خود به اعضای مجمع آنها را به “حضور فعال در جلسات” توصیه کرد؛ مسئله ای که توسط ناظران به عنوان نشانه ای از تاکید او بر حضور محمود احمدی نژاد در جلسات این نهاد تلقی شد.

به عنوان مثال، سایت الف متعلق به احمد توکلی، پیش از تشکیل جلسه جدید مجمع تشخیص، این جلسه را آزمونی برای ولایتمداری رئیس جمهور دانسته بود.

این سایت افزوده بود که آقای احمدی نژاد دو راه را پیش رو دارد: “شرکت در جلسات مجمع، یا عدم حضور در جلسه ای که ریاستش با هاشمی است، به بهای نادیده گرفتن حکم رهبری”.

در همین حال محمدرضا باهنر از اعضای این نهاد گفته است که سران قوا باید در جلسات مجمع حضور جدی داشته باشند و رهبر جمهوری اسلامی انتظار دارد “اعضای مجمع تشخیص، اختلافات شخصی خود را وارد این مجمع نکنند”.

سایت عصر ایران هم که به جناح حاکم اصولگرا نزدیک است، به نقل از مسئولان نهاد ریاست جمهوری، علت غیبت رئیس دولت در جلسه روز شنبه مجمع تشخیص را سفر وی به استان خراسان رضوی برای افتتاح پروژه مسکن مهر عنوان کرده است.

این سایت منتقد دولت در واکنش به توضیح نهاد ریاست جمهوری در مورد غیبت محمود احمدی نژاد، نوشته که تعیین زمان برگزاری مراسم در استان خراسان رضوی در اختیار وزارت مسکن بوده است و “اگر رئیس‌جمهور می خواسته، می شده آن را با یک روز تعجیل یا تأخیر برگزار کرد”.

پیش از این، هاشمی رفسنجانی به عدم شرکت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور در جلسات شورای این مجمع اشاره کرده و دلایل آن را توضیح داده بود.

به گفته هاشمی رفسنجانی، احمدی نژاد در “تمام این شش ـ– هفت سال”، تنها در “دو سه جلسه” مجمع تشخیص مصلحت شرکت کرده است.

بر اساس قانون اساسی و حکم رهبر جمهوری اسلامی، مقام ریاست جمهوری از اعضای حقوقی عضو در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با کنایه نسبت به احمدی نژاد گفت: “ همان‌گونه که قبلاً گفتم در مجمع یک فضای کاملاً آزاد برای بحث و استدلال وجود دارد. چون رسانه‌ها حضور ندارند و هر کس هر چه می‌خواهد بحث می‌کند، جواب می‌دهند و استدلال می‌آورند، انتقاد می‌کنند و بعد رأی‌گیری می‌کنیم. تفاوتی بین اعضا و سران قوا از این جهت نیست. ایشان جلسات دیگری که دارد، رئیس است و کمی که بحث می‌شود، تصمیم می‌گیرد اما اینجا این‌‌گونه نیست.”

او با بیان اینکه به عنوان رئیس مجمع، بحث های آن را آزاد می گذارد، افزود: “فضای جلسه کاملاً برای رأی دادن آزاد است. خیلی موارد هست که برخلاف نظر من رأی داده می‌شود. پیشنهاد می‌دهم و گاهی پیشنهاد من هم قبول نمی‌شود. به کسی برنمی‌خورد. اینکه شما گفتید من از خود آقای احمدی‌نژاد نشنیده‌ام. ولی آقای عسگراولادی در دیداری از ایشان شنیده که گفته من در مجمع بحث می‌کنم، به آن توجهی نمی‌شود. آقای عسگراولادی گفته بود که اینجا با جاهای دیگر فرق می‌کند و مثل دولت یا شورای اقتصاد یا امثال اینها نیست. در اینجا شخصیت‌های صاحب نظری نشسته‌اند و نظر دارند و باید هم رأی اکثریت باشد. نباید به کسی بر بخورد که حرفش رأی نیاورده است.”

هاشمی رفسنجانی در عین حال گفت: “البته این را شنیده‌ام و خیلی مطمئن نیستم که این باشد.”

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، بازوی مشورتی رهبر محسوب می شود که وظیفه حل اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی و نیز سیاستگذاری های کلان کشور را بر عهده دارد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1366 با دستور آیت الله خمینی و با هدف رفع اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.