انتقاد از حاشیه های فوتبال آسیایی

تلگراف
تلگراف

» گزارش تلگراف از فشار تازه به فوتبالیست های ایرانی

همزمان با حضور هزاران ایرانی مهاجر در سالن های ورزشی برای تشویق تیم ملی فوتبال ایران و هجوم دختران و زنان جوان برای گرفتن عکس یادگاری با فوتبالیست های ایرانی، مقامات مذهبی و دولتی ایران با انتقاد به تهدید بازیکتان و مربیان تیم پرداختند

تیم ایران در جام ملت‌های آسیا شرکت دارد و ایرانی‌های بسیاری که در استرالیا زندگی می‌کنند برای تماشای بازی‌ها به استادیوم می‌آیند. ورزش و خصوصا فوتبال در ایران طرفداران زیادی دارد. قوانین تبعیض‌آمیزی که اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران را نمی‌دهد در خارج از کشور وجود ندارد.

قوانین پوشش هم برای زنان در استرالیا وجود ندارد و مقامات ایرانی نگران پخش تصاویر فوتبالیست‌ها به همراه زنان ایرانی با لباس‌های تابستانی در هوای گرم استرالیا هستند.

بازیکنان تیم از جانب کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران در این مورد هشدارهایی دریافت کرده‌اند.

علی اکبر محمدزاده می‌گوید: “بازیکنان اجازه ندارند با زنان عکس سلفی بگیرند. ممکن است بعدا (این زنان) از این تصاویر برای دریافت باج سیاسی علیه کشور یا برخی از بازیکنان استفاده کنند. اگر بازیکنان مطابق دستورالعمل روشن ما عمل نکنند چاره‌ای جز برخورد با آن‌ها نخواهد بود.”

تصاویر شامل زنان “با پوشش نامناسب” از رسانه‌های ایران سانسور می‌شود، تا جایی‌که عادل فردوسی‌پور به تمسخر عنوان کرد که ظاهرا ایران همین یک زوج هوادار را دارد که حجاب اسلامی به سر دارند.

با این حال،‌ در رسانه‌های اجتماعی برخی از زنان حسابی مشهور شده‌اند. خصوصا دختری که پرچم ایران را با نواری سفید در میان آن در دست گرفته و رویش نوشته: “علیرضا با من ازدواج می‌کنی؟” که ظاهرا به دروازه‌بان محبوب تیم ایران،‌ علیرضا حقیقی اشاره دارد.

هفتاد هزار ایرانی در استرالیا زندگی می‌کنند که هزاران تن آن ها مسابقاتی را که تیم ایران در آن شرکت داشت تماشا کردند و استادیوم های ورزشی از وجود آن ها رنگ و روی دیگر گرفت. به خصوص که این تیم تاکنون سه پیروزی داشته است.

کارلوس کیروش،‌ مربی پرتغالی تیم ایران، که از دستیاران سر الکس فرگوسن در منچستر یونایتد بوده است نیز در مورد رفتار تیم مورد سئوال قرار گرفته است.

آقای محمدزاده می‌گوید: “در برخی از سلفی‌هایی که بازیکنان با هواداران گرفته‌اند، افرادی دیده می‌شوند که پوشش آن‌ها با اصول اخلاقی ما تناسب ندارد. برای همین مجبور شدم با مربی تیم تماس بگیرم و در مورد این مسئله سئوال کنم و او گفته است به هیچ وجه با انتشار این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی موافق نیست.”

رادیو و تلویزیون ایران به خاطر سانسور تصاویر ایرانیان خارج از کشور در میان هواداران مورد انتقاد قرار گرفته است. آقای کیروش در این مورد نظری نداده است، اما در یک کنفرانس خبری شکایت کرد که تحریم‌های بین‌المللی توانایی او برای ساختن تیم و تجربه‌های بین‌المللی را محدود کرده است.

وی گفت:‌ “خیلی سخت است. وقتی به رقابتی این چنین می‌رسیم، ۸۰ میلیون نفر برای این تیم رویا دارند. بازی جوانمردانه آن است که به این بچه‌ها فرصت بدهیم بازی‌های بین‌المللی داشته باشند. این روح فیفا است که سیاست در ورزش دخالت نکند. بازیکنان قربانی محدودیت تحریم‌ها شده‌اند.”

منبع: تلگراف - 18 ژانویه 2015