رهبر ایران مذاکره با آمریکا را رد نکرد

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از احتمال تغییر نگرش تهران به واشنگتن

رهبر ایران روز یکشنبه گفت که گفتگو با آمریکا را ممنوع نکرده است، اما خواستار هوشیاری در گفتگوی احتمالی شد چرا که به نظرش دولت آمریکا قابل اعتماد نیست.

واشنگتن و تهران بر سر برنامه هسته‌‌ای ایران اختلافات عمیقی دارند. آمریکا و غرب به منظور فشار بر ایران برای توقف غنی‌سازی اورانیوم، تحریم‌های اقتصادی شدیدی بر این کشور اعمال کرده‌اند چرا که بیم آن دارند این برنامه اهداف نظامی داشته باشد.

رهبر ایران در جمع محمود احمدی‌نژاد و دیگر مسئولان ارشد دولتی گفت: “من قبلا هم گفته‌ام که نسبت به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستم، با این حال مذاکره بر سر مسایل خاصی نظیر عراق را در سال های گذشته منع نکردم. آمریکایی‌ها غیرقابل اعتماد و غیرمنطقی هستند. در قرارهای خود صادق نیستند.”

حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب ایران وعده داده که مسیر اعتدال و ارتباط متقابل را با جهان پیش بگیرد. خامنه‌ای گفت که ایران باید اهداف دشمنان خود را دقیقا بشناسد، در غیر این‌صورت ضربه خواهد خورد.

وی روز یکشنبه گفت: “ما همیشه به ارتباط متقابل با جهان اعتقاد داشته‌ایم و اعتقاد داریم اما نکته مهم این است که طرف مقابل را بفهمیم و اهداف و تاکتیک‌هایش را تشخیص دهیم چون اگر آنها را درست نفهمیم دچار خطا می‌شویم. هنر ارتباط متقابل با دنیا این است که به راه خود ادامه دهید بدون اینکه طرف مقابل بتواند شما را متوقف کند. اگر رابطه با دنیا باعث عقب‌نشینی از مسیر شود این شکست است.”

روحانی که با قطعیت در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی رسید، چهارم اوت قسم خواهد خورد. ایران برای رهبران جهان دعوت‌نامه فرستاده تا در این مراسم شرکت کنند.

انتخاب روحانی این امیدها را ایجاد کرده که تنش با غرب کاهش یابد و نیز احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا را نیز می‌دهند.

منبع: واشنگتن پست - 21 ژوئیه