اسید پاشی مجازات سنگین بدحجابی

نویسنده
لوموند

» گزارش لوموند از حوادث اصفهان

چندین روز است که ساکنان اصفهان در وحشت و هراس زندگی می کنند: یک زن جوان ۲۷ ساله که پشت فرمان اتومبیل خود نشسته بود، در تاریخ ۱۵ اکتبر در مرکز شهر ازسوی موتورسواران هدف اسیدپاشی قرار گرفت. درحالی که دلیل این اسیدپاشی هنوز مشخص نشده، ولی چند روز قبل از آن، پیام هایی تهدیدآمیز در شبکه های اجتماعی علیه زنان “بدحجاب” اصفهان منتشر شده بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایسنا به نقل از یک شاهد صحنه اسیدپاشی، زن قربانی یک ظاهر معمولی داشت و حجاب اش نیز “عادی” بود. این زن ایرانی که به شدت از ناحیه دست و صورت مورد سوختگی قرار گرفت، به بیمارستان منتقل شد.

مسؤولان شهر اصفهان نیز به نوبه خود تأیید کردند که این تنها مورد از این دست نبوده، زیرا زن دیگری نیز اخیراً در این شهر مورد اسیدپاشی قرار گرفته. این درحالی است که هیچ گونه جزییات بیشتری نسبت به دلایل این اسیدپاشی ها ارائه نشده است. برخی سایت های فارسی گزارش داده اند که تعداد قربانیان به ۸ نفر می رسد.

این حملات درحالی صورت می گیرد که مجلس ایران اولین لایحه قانونی را دراین زمینه به تصویب رسانده: دادن قدرت عمل بیشتر و حمایت قضایی بیشتر به سازمان ها و افرادی که مسؤولیت “امر به معروف” و “نهی از منکر” را برعهده دارند.

اگر این قانون به تصویب برسد، “هرگونه مقاومت، تهدید و توهین” در برابر کسانی که ضامن عفت عمومی اند و علیه “هرزگی” در جامعه مبارزه می کنند، به محکومیت های زندان و پرداخت جریمه منجر خواهد گشت. در مورد زنان “بدحجاب”، آنها ابتدا می بایست در کلاس های اخلاق شرکت کنند و در صورت تکرار، به پرداخت یک میلیون تومان جریمه [معادل ۲۵۰ یورو] محکوم خواهند شد.

گروه اسلامی انصار حزب الله در ماه سپتامبر اعلام کرد که این اقدامات را برای “برقرار کردن امر به معروف و نهی از منکر” در جامعه انجام می دهد. این درحالی است که رییس جمهورروحانی به کرات از عملکرد نیروهای منکراتی به انتقاد پرداخته و همواره وعده آزادی های بیشتری را داده است.

منبع: لوموند، ۱۷ اکتبر