آندولوسیزاسیون و خیانت انتخاباتی

نویسنده

ahmadkhatami.jpg

مازیار رادمنش

‏”سیداحمد خاتمی” امام‌ جمعه موقت تهران بدون ذکر مصداق طیفی از جریانات سیاسی و نامزدهای حاضر در ‏عرصه انتخابات مجلس هشتم را متهم کرد که “برخی حرکات و مصاحبه‌هایی‌که انجام می‌دهند، نه بوی بداخلاقی ‏انتخاباتی که بوی خیانت می‌دهد”. وی در توضیح این ادعای خود گفت: “آقایی مصاحبه کرده و خط و گرا داده که ‏اگر قطعنامه سوم تحریم تصویب شود، برای رای جناحی که شما دوست دارید، موثر است. یا برخی از جریان‌ها ‏خط دادند که با طرح مساله اختلاف قومیت‌ها و دعواها، کرسی مجلس را تصاحب کنند. انصاف بدهید، این نمک ‏خوردن و نمکدان شکستن نیست؟ّ” وی همچنین در سخنانش به دفاع از مرحله جدید طرح موسوم به “تأمین امنیت ‏اجتماعی” از سوی نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: “مردم عزیز ما می‌خواهند که نوامیس شان با کرامت، ‏درکوچه وخیابان تردد داشته باشند و محترم باشند. این خواست مردم ماست که فضای جامعه فضای پاکی باشد. این ‏خواست همه متدینین است. البته ما همیشه طرفداربرخوردهای مهرآمیز بوده‌ایم.” احمد خاتمی تاکید کرد: “عزیزان ‏من! این واقعیت را بپذیریم که دشمن با گسترش فساد در پی “آندولوسیزه” کردن است. یعنی می‌خواهند بلایی که ‏بر سر دولت اسلامی آندلس آوردند را بر سر ما بیاورند و این جای تردید ندارد. امیدواریم آنهایی که باید بفهمند، ‏این مطلب را بفهمند و طرح‌های مقدسی که در مسیر عفاف و پاکسازی جامعه بکار می‌رود، را تقویت کنند و ‏لااقل اگر تقویت نمی‌کنند، خرابش نکنند. گفت مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان.“‏


‎ ‎سیداحمد خاتمی کیست؟‎ ‎

سید احمد خاتمی در سال 1339شمسی در سمنان متولد شد. نام پدرش سید مهدی بود. خانواده خاتمی از سادات ‏معروف سمنان بوده و جدّ بزرگ آنان، سید هاشم خاتمی است. وی پس از اتمام دوره ابتدایی، در حدود یازده ‏سالگی دروس طلبگی را درحوزه علمیه سمنان شروع کرد. وی سه سال دوره راهنمایی و مقداری از دروس ‏دبیرستان را هم خواند، ولی در امتحانات شرکت نکرد. سید احمد خاتمی تا سال 1354شمسی دروس مقدّماتی را ‏در حوزه سمنان نزد حجّة الاسلام شاهچراغی و حجّة الاسلام نصیری آموخت و سپس در مهر همان سال وارد ‏حوزه قم شد و مجبور شد بیش‏تر دروس خوانده شده در حوزه سمنان را نزد مرحوم حجّة السلام مدرّس افغانی که ‏به تازگی از نجف آمده بود، دو باره خواند.‏

‎ ‎تحصیل در قم‎ ‎

وی پانزده ساله بود که به قم رفت و در شرایطی که به دلیل انقلاب حوزه قم دائما درگیر مسائل سیاسی بود، ‏تحصیل را در آنجا آغاز کرد. وی شرح لمعه را نزد حجت الاسلام فاضل هرندی، اصول الفقه را نزد حضرت ‏حجّة الاسلام هادی مروی، مکاسب را نزد آقایان ستوده، خزعلی، اشتهاردی و بنی‏فضل، رسائل را نزد حجّة ‏الاسلام موسوی، کفایة الاصول را نزد آقایان محقّق داماد و دوزدوزانی، شرح منظومه و تجرید را نزد شیخ ‏یحیی انصاری و دکتر احمد بهشتی فسائی، اسفار را نزد آیة اللّه جوادی آملی و ابراهیم امینی، اشارات را نزد آیة ‏اللّه حسن زاده آملی، تفسیر را نزد آیة اللّه مشکینی و خزعلی، یک دوره خارج اصول و بخش‏های زیادی از فقه را ‏نزد میرزا جواد آقا تبریزی، مدّت هفت سال نزد آیة اللّه منتظری فقه خواند و از دروس آقایان میرزا هاشم آملی، ‏وحید خراسانی و شبیری زنجانی استفاده کرد.‏

‎ ‎فعالیتهای‌ علمی‌ و فرهنگی‎ ‎

‏‌مهم ترین فعالیت وی به عنوان روحانی ای که بیشتر درگیر مسائل حوزه بود، به تدریس در قم گذشت. وی از سن ‏‏25 سالگی دروس مقدماتی را تدریس کرد و پس از آن به تدریس معالم الاصول، اصول الفقه، شرح لمعه، ‏مکاسب، رسائل و کفایه الاصول پرداخت. سید احمد خاتمی در حال حاضر نیز به کار تدریس خود ادامه می دهد. ‏او در کنار دروس رایج حوزه، به تدریس سیره پیامبرو امامان از سال 1383 و تفسیر زیارت جامعه پرداخت. ‏وی از سال 1367 یعنی از سن 28 سالگی به تدریس تفسیر قرآن پرداخت و در شانزده سال موفق شد، هشت ‏جزء قرآن را تفسیر کند. وی بیشترین فعالیت خود را به عنوان یک روحانی بر تدریس متمرکز کرده است.‏

‎ ‎تالیف کتاب ها و مقالات‎ ‎

سید احمد خاتمی تا کنون کتابهای مختلفی را نوشته و منتشر کرده است، مهم ترین کتابهای وی به این شرح است: ‏‏”ابعاد جنگ‌ در قرآن‌ و حدیث”، “شایعه‌ از نظر قرآن‌ و حدیث‌”، “سیمای‌ نفاق‌ در قرآن”، “رسالت‌ خواص‌”، ‏‏”عبرتهای‌ عاشورا”، “سیری‌ در سیره‌ سیاسی‌ امام‌ علی”، “سیمای‌ حماسی‌ امام‌ سجاد”، “مدیریت‌ در قرآن‌ و ‏حدیث”، “اخلاق‌ سیاسی”، “امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر”، “در سایه‌ سار حکمت‌ علوی”، “مدیریت‌ و تشکل‌ ‏در سیره‌ امام‌ هادی”، “نگاهی‌ به‌ مبانی‌ تفکر امام‌ خمینی‌ پیرامون‌ ولایت‌ فقیه”، “فقه‌ الاخلاق‌ از دیدگاه‌ شیخ‌ ‏انصاری” علاوه بر این کتاب ها، وی تا کنون 120 مقاله‌ در مورد مسائل قرآنی‌، اخلاقی‌، تاریخی‌ و فقهی‌ در ‏روزنامه‌ها، هفته‌ نامه‌، ماهنامه‌ها و گاهنامه‌ها منتشر شده‌ است‌. ‏

‎ ‎خطابه و وعظ‎ ‎

سید احمد خاتمی، چه به لحاظ نوع تحصیل، موضوعات مورد تحقیق، سطح علمی حوزوی، سوابق اجرایی و ‏انقلابی و اداری، که معمولا مسائلی از این دست باعث مطرح شدن و ماندگاری روحانیون در سطح جامعه ‏سیاسی کشور می شود، هیچ نقطه خاص و برجسته ای را نداشته که از آن لحاظ بتوان وی را شخصیتی ویژه و به ‏همان دلیل برجسته در وضع کنونی دانست. اما در چند سال گذشته، بخصوص از دوران اصلاحات، نام وی ‏مطرح شده و بتدریج به عنوان چهره ای سرشناس، تبدیل شده است. در این مورد یک سوء تفاهم و یک ویژگی ‏دخیل بوده است. سوء تفاهم این که به دلیل شباهت اسمی “خاتمی” به رئیس جمهور سابق، برای مدتها مطبوعات ‏راستگرا جملات وی را بدون نام کوچک به عنوان گفته های خاتمی می نوشتند و همین باعث شد تا خود بخود نام ‏یک خاتمی دیگر، بر سر زبان ها بیفتد. اما از سوی دیگر، وی در بحبوحه درگیری میان جناح های سیاسی و ‏بطور مشخص اصلاح طلبان و اصولگرایان در ده سال اخیر، به عنوان ناطقی آتشین مزاج به کمک پیرمردهای ‏خسته اصولگرا آمد تا سدی در مقابل امواج اصلاح طلبان شود. او در این موقعیت تا آنجا پیش رفت که به عنوان ‏یکی از ائمه جمعه اصلی تهران مطرح و از این طریق بیشتر از پیش شناخته شد. صدا و سیما با پخش دائمی ‏خطبه های نماز جمعه و سخنرانی های او این چهره را بیشتر از قبل نیز شناخت. معمولا سخنرانی های او در ‏مورد مسائل سیاسی روز است و تلاش می کند تا اطلاعات جدید و مسائل دینی و قرآنی را هم عنوان کند. او ‏همچنین تلاش می کند که مستقل و معتدل به نظر برسد. ‏

‎ ‎فعالیت های سیاسی‎ ‎

سید احمد خاتمی از روحانیون نسل دوم انقلاب است. زمانی که انقلاب به پیروزی رسید، او 18 ساله بود. البته در ‏زندگینامه رسمی او نوشته شده است که “قبل از پیروزی قبل‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ همگام‌ با رهبر کبیر انقلاب‌ اسلامی‌ ‏امام‌ خمینی‌ در ستیز با رژیم‌ منحط‌ پهلوی‌ بود و با ایراد خطابه‌های‌ حماسی‌ علیه‌ آن‌ رژیم‌ سیاه‌ نقش‌ مفیدی‌ در ‏روشنگری‌ مردم‌ ایفاء کرد” اما طبیعی است که وی که در دوران مبارزات قبل از انقلاب هنوز به سن بلوغ نرسیده ‏بود، نمی توانست خطبه های حماسی برای روشنگری مردم ایراد کند. به نظر می رسد که نویسندگان زندگینامه او ‏کمی در این بخش اغراق کرده اند. ‏

سید احمد خاتمی پس از پیروزی‌ انقلاب‌ بیشتر به فعالیت تحصیل و پس از آن تدریس و سخنرانی پرداخت. وی در ‏زمان آیت الله خمینی پیرو ایشان و در زمان آیت الله خامنه ای نیز پیرو رهبری جدید بود. ‏

‎ ‎مسوولیت های سیاسی و رسمی‎ ‎

سید احمد خاتمی‌ در حال حاضر، عضو جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، عضو کمیسیون‌ حوزه‌ آن‌ جامعه‌، نماینده‌ ‏مردم‌ کرمان‌ در مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌، عضو هیأت‌ رئیسه‌ مجلس‌ خبرگان‌، عضو هیأت‌ مدیره‌ مرکز تحقیقات‌ ‏کامپیوتری‌ علوم‌ اسلامی‌، عضو شورایعالی‌ مجمع‌ جهانی‌ اهل‌ بیت‌ و عضو شورای‌ سیاستگذاری‌ فرهنگی‌ آن‌ ‏مجمع‌ است. ‏

‎ ‎برخی یدگاهها‎ ‎

سید احمد خاتمی از دوره اصلاحات به سخنرانی های آتشین علیه اصلاحات پرداخت. او پس از روی کار آمدن ‏احمدی تژاد، دولت او را دولتی الهی و علوی خواند و موضعی ستایشگرانه در مقابل آن گرفت. او از معدود ‏روحانیونی بود که در مجادله احمدی نژاد با روحانیون سنتی قم، از احمدی نژاد طرفداری کرد. برخی دیدگاههای ‏او به این شرح است:‏

‏- دولت احمدی نژاد: “دولت احمدی نژاد رویکردهایی الهی و علوی دارد و پنج رویکرد مثبت و ارزشی را در آن ‏می توان دید که عبارتند از اسلامخواهی و ارزشمداری، عدالت‌ محوری و تلاش در جهت عدالت‌ گستری، ‏حمایت از محرومان، سیاست فعال و با نشاط و موضعگیری شجاعانه در قبال دنیای استکبار، کار و تلاش و ‏انتخاب وزیران کاری.“‏

‏- حقوق بشر: سید احمد خاتمی “در خطبه های نمازجمعه، آمریکا را به نقض حقوق بشر متهم کرد و انتقادهای ‏غرب از ایران در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور را خنده ‌دار خواند و گفت آنچه غرب آن را حقوق ‏بشر می‌ داند و جمهوری اسلامی را به نقض آن متهم می ‌کند، ابتذال و هرزگی و در واقع ضد حقوق بشر ‏است.” ‏

‏- آزادی عقیده: وی در تاریخ سوم آبان سال جاری گفت: “در جمهوری اسلامی ایران هیچ کس را‎ ‎به خاطر ابراز ‏عقیده سرزنش نمی‌کنند.” وی گفت: “خدا آن روز‎ ‎را نیاورد که یک حزب‌اللهی به خاطر امر به معروف و نهی از ‏منکر محکوم شود و عامل‎ ‎منکر حاکم، بویژه این نکته در مراکز آموزشی به نحو عام دانشگاهها، دبیرستانها‎ ‎و… ‏باید جدی گرفته شود. در کشوری که فضای آن عطرآگین از خون شهداست و طنین الله‎ ‎اکبر آن دنیای استکبار را ‏به لرزه در آورده است، نباید منکر امری عادی تلقی شود.‏‎ ‎همه وظیفه دارند در برابر آن بایستند. اگر استادی در ‏کلاس درس مقدسات کتب را هتک‎ ‎کرد باید دانشجویان و دانش آموزان نهی از منکر کنند و مسئولان هم باید به ‏عنوان یک‎ ‎تکلیف شرعی و انقلابی از آمر و ناهی حمایت کنند نه از استاد منحرف. در یک کلام‎ ‎باید آنچنان غیرت ‏دینی دل و جانمان را پر کرده باشد که در جامعه‌ای که در آنیم در‎ ‎برابر ما کسی جرأت هتک حریم دین را نداشته ‏باشد‎.‎‏”‏

‏ ‏

‏- خطر جنگ: سید احمد خاتمی در پاسخ هاشمی رفسنجانی گفت: “شرایط کشور حساس هست ولی بحرانی نیست ‏و اگر جایی بحران هست، ‌ آنجا آمریکاست که در باتلاق عراق گیر کرده است.”( 25 آبان 86) ‏

‏- سپاه، انتخابات سپاه و تروریسم: “انتخابات نوعی جشن سیاسی است و سپاه باید در هر چه باشکوه ‌تر برگزار ‏شدن انتخابات تلاش کند…. سپاه نباید تریبون تبلیغاتی کاندیداها قرار گیرد اما باید با معرفی معیارهای اصلح، ‏مردم را در انتخاب افراد اصلح کمک کند.”( 25 مهر 86)، “تروریستی قلمداد شدن سپاه پاسداران از جانب ‏آمریکا، برگ زرین افتخار دیگری در پرونده سپاه است.”( 26 مرداد 86)‏

‏- امنیت اجتماعی: سید احمد خاتمی همزمان با افزایش اعدام ها در کشور گفت: “اراذل و اوباش مفسد فی الارض ‏هستند.” وی روز سوم آذر گفت: “اگر قرار باشد خطری، فرهنگ بسیج را تهدید کند، گسترش فرهنگ لاابالی ‏گری و هرزگی است.“، او اعلام کرد: “دشمن با گسترش فساد در پی آندولوسیزاسیون ایران است.” ‏

‏- حریم سید الشهدا و اعلمی نماینده تبریز: سید احمد خاتمی در مورد اظهارات اعلمی نماینده تبریز که با واکنش ‏امام جمعه این شهر نیز روبرو شده بود، گفت: “اجازه نمی دهیم حریم سیدالشهداء را بشکنند.”( 11 آذر 86)‏