فرجی‌دانا، نمایندگان را قانع نکرد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اولین استیضاح مجلس رقم می‌خورد؟

به نظر می‌رسد بحث استیضاح وزیر علوم به روزهای پایانی و رسیدن به نتیجه نزدیک می‌شود. نتیجه‌ای که به نظر نمی‌آید خوش‌آیند وزارت علوم، دولت روحانی و نمایندگان حامی این دولت باشد.

آن‌گونه که برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند، استیضاح‌کنندگان امروز جلسه‌ای میان خود برگزار خواهند کرد تا تصمیم نهایی را برای این استیضاح اتخاذ کنند.

جلسه نمایندگان استیضاح کننده با یک‌دیگر، پس از جلسه‌ای برگزار می‌شود میان کمیته چهار نفره رسیدگی کننده به استیضاح و رضا فرجی دانا برگزار شد.

ناصر موسوی، از اعضای این کمیته، با تشریح برخی جزییات مطرح شده در این جلسه، گفته است که در فرصت یک‌ماهه‌ای که به وزیر علوم داده شده، وی “اقدامی عملی انجام نداده” و تنها “استعلام‌هایی در رابطه با انتصاباتی که صورت گرفته بود را مطرح کردند” که به گفته موسوی “نامه‌های این استعلام‌ها را هم به ما نشان ندادند و این نشان‌دهنده این است که عملا کاری صورت نگرفته است”.

به گفته موسوی اعضای کمیته چهارنفره جلسه‌ای با استیضاح‌کنندگان خواهند تا “نتیجه جلساتی را که با وزیر علوم برگزار” شده، به دیگر نمایندگان اعلام کنند و در نهایت بر این اساس، برای انجام یا عدم انجام استیضاح، تصمیم‌گیری شود.

نمانیدگان مجلس اوایل ماه گذشته تصمیم به استیضاح رضا فرجی‌دانا داشتند. استیضاحی که پس از برگزاری جلسات مشترک میان نمایندگان و وزیر علوم، یک ماه به تعویق افتاد. همچنین کمیته چهار نفره‌ای از نمایندگان استیضاح‌کننده مشخص شد تا پیگیر مطالبات نمایندگان از فرجی‌دانا باشد.

پیش از این اعلام شده بود که اعضای این کمیته از فرجی‌دانا خواسته‌اند دانشجویان ستاره‌داری که به تحصیل بازگشته‌اند و همچنین مدیرانی از این وزارت‌خانه را که سابقه حمایت‌ از اعتراض‌های سال ۸۸ را دارند، برای “رفع نگرانی” نمایندگان، اخراج شوند.

علاوه بر موسوی،برخی نمایندگان دیگر مجلس نیز توضیحات فرجی‌دانا در جلسه مشترکی که با اعضای کمیته چهار نفره داشت را ناکافی دانسته و گفتند که نمایندگان از این توضیحات قانع نشده‌اند.

علی‌اصغر زارعی، از جمله نمایندگانی که نامه استیضاح وزیر علوم را امضا کرده، گفت که در این جلسه فرجی‌دانا گزارشی از عمل‌کرد خود را ارائه داده، اما این توضیحات “برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانع‌کننده نبوده”. اقداماتی که “قرار بود برای رفع دغدغه‌های استیضاح کنندگان انجام دهد”.

زارعی اضافه کرده که نمایندگان استیضاح‌کننده این بار پادرمیانی علی لاریجانی، رییس مجلس نهم، برای به تعویق افتادن یا لغو استیضاح را نخواهند پذیرفت.

بازگشت دانشجویان ستاره‌دار، برخی انتصاب‌ها در وزارت علوم و انتخاب برخی روسای دانشگاه‌ها، از جمله دلایلی اصلی استیضاح‌کنندگان رضا فرجی‌دانا بود.

ماه گذشته علی‌رضا زاکانی، از نمایندگان اصول‌گرای مجلس، خبر از آن داده بود که یکی از دلایل استیضاح رضا فرجی‌دانا “تشدید گسل‌های قومی، مذهبی و سیاسی درون دانشگاه‌ها” در دوره مدیریت او است.

با این حال حامیان دولت روحانی، استیضاح فرجی‌دانا را “سیاسی‌کاری” توصیف کرده بودند. روزنامه ایران، ماه گذشته درگزارشی استیضاح فرجی‌دانا را تاوان افشای “بورسیه‌های غیرقانونی” خوانده بود.

موضوع “بورسیه‌های غیرقانونی” مربوط به بیش از سه هزار نفراز کارکنان دولت محموداحمدی‌نژاد است که از این بورسیه‌ها استفاده کرده‌اند.

برخی رسانه‌‌های نزدیک به دولت نوشته بودند که نام تعدادی از نمایندگان مجلس و فرزندان آنان از جمله نام فرزند و مسوول دفتر محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد و رییس کمیسیون آموزش مجلس نهم در فهرست “بورسیه‌های غیرقانونی” به چشم می‌خورد.

به گفته جواد هروی، رییس کمیته آموزش عالی مجلس ، نیز خبر داده بود که ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس نهم و ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس هشتم از این “بورسیه‌های غیرقانونی” استفاده کرده‌اند.

پیش از این علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، ضمن تاکید بر اینکه وزیر علوم باید از استیضاح استقبال کند، گفته بود: “اتفاقا به عقیده بنده استیضاح وزیر علوم فرصت خوبی است تا وزیر بیاید و حقایق را برای مجلس و مردم بیان کند و تخلفاتی را که در دولت گذشته صورت گرفته از جمله بورسیه غیرقانونی ۳۰۰۰ دانشجوی دکتری را برای مردم توضیح دهد”.