داستان‌سرایی ها درباره دیدار اردوغان و خامنه‌ای

نویسنده
نیما فرح آبادی

» حاشیه های سفر جنجالی

داستان سرایی رسانه های جناح حاکم درباره دیدار نخست وزیر ترکیه با رهبر جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد. سایت مشرق روز گذشته خبر داد که یکی از مشاوران رجب طیب اردوغان “که به شدت تحت تاثیر فضای معنوی” دیدار با علی خامنه ای قرار گرفته بود از “معظم له می خواهد به عنوان تبرک هدیه ای دریافت نماید.”

این سایت بدون اشاره به نام این مشاور نخست وزیر ترکیه، نوشت که رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به این درخواست، “یک عدد مهر نماز به مشاور اردوغان که از برادران اهل سنت” است، هدیه داد.

مشرق که از سایت های وابسته به محافل امنیتی ـ نظامی است افزود که “این مقام ارشد ترکیه پس از دریافت مهر تبرک شده وصیت می کند این هدیه به همراه وی در سفر آخرتش گذاشته شود تا از رحمت و مغفرت الهی برخوردار شود.”

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه نهم فروردین با پروازی مستقیم از سئول پایتخت کره جنوبی و پس از پایان نشست بین المللی تروریسم هسته ای و دیدار و گفت و گو با رئیس جمهور آمریکا در حاشیه آن نشست، به ایران سفر کرد.

دو دستور اصلی سفر او به ایران، بررسی بحران سوریه و ادامه مذاکرات درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی بود.

ایران و ترکیه دو کشور همسایه مهم در منطقه ژئواستراتژیک خاورمیانه هستند که همکاری های گسترده امنیتی، سیاسی و اقتصادی با یکدیگر دارند. با وجود این، بر سر بحران سوریه میان دو همسایه اختلافات جدی وجود دارد.

ترکیه به صراحت خواستار برکناری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه شده اما جمهوری اسلامی قاطعانه از حکومت سوریه دفاع می کند.

 

اختلافات دو رهبر

خامنه ای در دیدار با اردوغان که روز پنجشنبه ده فروردین انجام شد با تاکید بر این حمایت و مخالفت جمهوری اسلامی با “هر طرحی که آمریکایی ها درباره سوریه مبدع آن باشند” گفت که “ایران از سوریه به دلیل حمایت از خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی دفاع خواهد کرد.”

او همچنین گفت که جمهوری اسلامی با “هر گونه دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی سوریه” به شدت مخالف است.

خامنه ای تاکید کرد: “ما از اصلاحات در سوریه همواره حمایت می کنیم و اصلاحاتی که در سوریه شروع شده، باید ادامه یابد.”

در گزارش هایی که رسانه های دولتی ایران از این دیدار منتشر کردند، اثری از گفت و گو بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به چشم نمی خورد. این در حالی است که پیش از آن گزارش های متعددی در رسانه های بین المللی مبنی بر اینکه نخست وزیر ترکیه حامل پیامی شفاهی از سوی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای علی خامنه ای است، منتشر شده بود.

 نخست وزیر ترکیه در دومین روز از سفر خود به ایران با محمود احمدی‌نژاد هم دیدار و از دستیابی ایران به انرژی هسته ای دفاع کرد.

اردوغان در این دیدار گفت: “دولت و ملت ترکیه همواره به صراحت از مواضع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده و در آینده نیز همین سیاست را به طور جدی دنبال خواهند کرد.”

ترکیه در آن هنگام قرار بود به عنوان میزبان دور تازه مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 انتخاب شود اما با بالا گرفتن اختلافات میان آنکارا و تهران، مقام های جمهوری اسلامی ابتدا اعلام کردند که با میزبانی ترکیه موافق نیستند و خواستار میزبانی سوریه یا عراق هستند.

اما واکنش تند نخست وزیر ترکیه به این مسئله، باعث تغییر عقیده مسئولان جمهوری اسلامی شد و آنها در نهایت پذیرفتند که استانبول به عنوان میزبان مذاکرات تعیین شود.

اردوغان پس از بازگشت از ایران در سخنان بی سابقه ای گفت که جمهوری اسلامی در حال از دست دادن وجهه بین المللی اش است زیرا “صداقت” ندارد.

او در یک کنفرانس خبری در آنکارا در این باره گفت: “ایران در تغییر محل گفتگوهای هسته ای از استانبول به دمشق و بغداد، صادقانه عمل نمی کند و به دلیل نداشتن صداقت، ایران در حال از دست دادن وجهه بین المللی اش است.”

به گفته نخست وزیر ترکیه، پیشنهاد برای برگزاری مذکرات در دمشق و بغداد “فقط اتلاف وقت است و مذاکره ای صورت نخواهد گرفت. چون ایران می داند که طرفهای مقابل به دمشق یا بغداد نمی آیند.”

اردوغان افزود: “[روشی که ایران برگزیده] زبان دیپلماسی نیست، چیز دیگری است. که جای گفتنش اینجا نیست.”

 

“تحت تاثیر شخصیت آقا”

این واکنش او باعث تغییر موضع سریع جمهوری اسلامی شد اما رسانه های حکومتی بدون اشاره به منبع نوشتند که ایران پس از آنکه احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در یک تماس تلفنی با مقام های جمهوری اسلامی از اظهارات اردوغان عذرخواهی کرد، آنها حاضر شدند میزبانی استانبول را بپذیرند.

این رسانه ها همچنین در ادامه داستان سرایی ها از دیدار اردوغان با خامنه ای نوشتند که همسر و دختر اردوغان “در دیدار با مقام معظم رهبری، تحت تاثیر شخصیت معنوی ایشان دقایقی را اشک ریخته اند.”

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در خصوص جزئیات دیدار اردوغان نخست وزیر ترکیه با رهبر جمهوری اسلامی که توسط علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه در این کمیسیون بیان شده بود گفت: “در این دیدار همسر و دختر آقای اردوغان همراه وی حضور داشتند و نوع نگاه و ارادت آقای اردوغان و همسر و فرزندشان به رهبر معظم انقلاب کاملا مشهود بود.”

زهره الهیان گفت: “اردوغان در این دیدار خطاب به رهبر معظم انقلاب بیان کرد که من به عنوان یک مسئول کشور در خدمت شما نیامده ام بلکه به عنوان مریدی به خدمت مرادم آمده ام.”

نماینده تهران همچنین مدعی شد که “همسر و دختر آقای اردوغان در این دیدار خطاب به رهبر معظم انقلاب بیان کردند که شما ما را به یاد پیامبر گرامی اسلام می اندازید.”
عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: “رهبر معظم انقلاب در این دیدار نسبت به حفظ ارزش ها و رعایت حجاب اسلامی توسط همسر و دختر آقای اردوغان تجلیل و ابراز لطف کردند.”