خاتمی در لیست مهمانان روحانی نیست

نویسنده
فیروزه متین

» فهرست طولانی غایبان مراسم تحلیف

پس از سخنان آیت الله خامنه ای مبنی بر “لزوم عذرخواهی سران فتنه” به دلیل اعتراض به انتخابات مخدوش سال ۸۸، نام محمد خاتمی که پیش از این در فهرست احتمالی میهمانان ویژه مراسم تحلیف بود، حذف شد.به این ترتیب، حسن روحانی که می توانست بابت مسئولیت و خواست شخصی اش، محمد خاتمی را به این مراسم دعوت کند، به علت فشارمحافظه کاران از این کار صرف نظر کرد تا به اعتقاد سایت آفتاب “بهانه” به دست راستگرایان افراطی که حتی تهدید به برهم زدن جلسه روز یکشنبه کرده اند، ندهد.

پس از آنکه روز سه شنبه سایت انتخاب، خبر عدم حضور خاتمی در مراسم تحلیف را منتشر کرد، روز گذشته عبد الرضا مصری، سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم آن را تایید کرد تا بحث حضور وی در این مراسم مختومه اعلام شود.

بنا به گزارش فارس، عبد الرضا مصری، علت عدم حضور خاتمی را دعوت نشدن وی از سوی مجلس و حسن روحانی اعلام کرده و گفته است: “اسم آقای خاتمی در لیست پیشنهادی رئیس‌جمهور منتخب نیست و هیچ‌گونه دعوتی نیز از وی نشده است”.

 وی در تشریح برنامه های این مراسم هم چنین گفته است: “مسئولان اجرایی مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب با قوت و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته کار خود را انجام می‌دهند و هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.هنوز لیست مهمانان حاضر در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب نهایی نشده است. زمان برگزاری مراسم تحلیف تغییری نکرده است و رأس ساعت ۱۵:۳۰ روز یکشنبه ۱۳ مرداد مهمانان در مجلس حاضر شده و ساعت ۱۶ به صورت رسمی آغاز خواهد شد”.

مصری گفته است: “این مراسم هزینه‌ خاصی ندارد، ماه رمضان است و اکثر مهمانان برمی‌گردند، و انتقال مهمانان از فرودگاه به مجلس با ماشین‌های وزارت امور خارجه نیز هزینه‌ای ندارد”.

 علاوه بر مصری، روزنامه کیهان هم در شماره دیروز خود با اعلام عدم حضور خاتمی در مراسم تحلیف نوشت:” خاتمی از عوامل فتنه و آشوب سال ۸۸ است که در جلسات خصوصی تاکید کرده تقلب در انتخابات سال ۸۸ واقعیت ندارد و او از ابتدا هم معتقد نبوده که در آن انتخابات تقلب شده است. با این حال وی شجاعت وجرئت این را ندارد که همین واقعیت را به طور علنی بازگو کند و از مردم و نظام عذرخواهی نماید”.

کیهان شرط حضور خاتمی در مراسم تحلیف را عذرخواهی اعلام کرده است.

از سوی دیگر، طرح موضوع هزینه مراسم تحلیف که از سوی اعضای جبهه پایداری مطرح شده، واکنش محمد یثربی مدیر‌کل تشریفات مجلس را در پی داشته است.

هواداران مصباح در حالی از هزینه مراسم تحلیف سخن می گویند که طی ماه گذشته دستکم ۲۰ مراسم پرهزینه همراه با اهداء پول و سکه و نشان و لقب برای قدردانی از محمود احمدی نژاد با هزینه عمومی برگزار شده است.

بر همین اساس یثربی به خبرآنلاین گفته است: “مراسم تحلیف هزینه خاصی نخواهد داشت و طرح مسئله هزینه در این مورد کمی عجیب است به ویژه که در ماه مبارک رمضان هستیم و قطعا پذیرایی خاصی در کار نخواهد بود و میهمانان خارجی هم بلافاصله پس از پایان مراسم، تهران را به مقصد کشورهای خود ترک خواهند کرد”.

او درباره لیست نهایی مهمانان خارجی مراسم هم گفته است: “تا این لحظه حضور ۱۰ رئیس جمهور از جمله رؤسای جمهور کشورهای پاکستان، افغانستان، ارمنستان، لبنان، قزاقستان، کره شمالی، ترکمنستان، گینه بیسائو، توگو، تاجیکستان، کفیل ریاست جمهوری عراق، معاون رئیس جمهور ونزوئلا، سه نخست وزیر، پنج رئیس مجلس و شش وزیر خارجه در مراسم تحلیف قطعی است. حضور مقامات کشورهای اروپایی در مراسم تحلیف در حال بررسی بوده و تعداد کشورهای اروپایی حاضر در مراسم قطعی نشده است.از طرف دیگر درباره حضور جک استراو در این مراسم هنوز پاسخی از سوی وی داده نشده است. از مقامات آمریکایی برای حضور در مراسم تحلیف دعوتی به عمل نیامده است. به‌طور حتم تا پایان هفته تعداد مقامات حاضر در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب افزایش پیدا می‌کند. روسای مجلس روسیه، ونزوئلا، الجزایر، جمهوری آذربایجان و کنگو و نخست وزیر سوریه و نخست وزیر سوازیلند میهمانان مراسم تحلیف خواهند بود و نماینده دبیر کل سازمان ملل میهمان ویژه مراسم تحلیف خواهد بود”.

 یثربی همچنین افزوده: “بسیاری از کشورهای دعوت شده در حال بررسی موضوع بوده و اعلام کردند که در روزهای آینده نظر نهایی خود را خواهند گفت و برخی کشورها نیز اعلام کردند که در سطح وزیر در مراسم تحلیف شرکت خواهند کرد. تعداد دقیق میهمانان تا روز پنج‌شنبه مشخص شده و آخرین اخبار مراسم تحلیف نیز توسط رئیس ستاد تحلیف به خبرنگاران و رسانه‌ها اعلام خواهد شد؛ مطمئنا تعداد میهمانان افزایش خواهد یافت”.

با وجود مانور خبری گسترده در خصوص مدعوین خارجی مراسم تحلیف، نه تنها مقامات کشورهای عضو ۱+۵ اعتنایی به این مراسم نکرده اند، بلکه کشور بحرین هم رسما اعلام کرده است که در مراسم تحلیف روحانی نماینده ای نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه بحرین روز گذشته با انتشار بیانیه ای رسمی عدم حضور خود در مراسم تحلیف حسن روحانی را اعلام کرد.

علاوه بر بحرین، عربستان سعودی، بزرگترین همپیمان اقتصادی و نظامی آمریکا در خاورمیانه هم که طی سال های اخیر روابط اش با تهران خراب شده، درباره فرستادن نماینده ویژه به مراسم تحلیف سکوت کرده و تا کنون خبری مبنی بر حضور نماینده ای از این کشور در رسانه ها منتشر نشده است.

به این ترتیب به نظر می رسد با وجود پیش بینی های اولیه مبنی بر جنجالی بودن مراسم تحلیف حسن روحانی، این مراسم بدون چهره های تاثیر گذار در روابط خارجی ایران و شخصیت های حامی روحانی در داخل برگزار خواهد شد.

گفتنی ست سکوت حسن روحانی در خصوص سختگیری های محافظه کاران در ترکیب مدعوین مراسم تحلیف با واکنش هایی در سطح رسانه های اصلاح طلب همراه بوده. از جمله صادق زیباکلام به او توصیه کرده در صورت ممانعت از حضور محمد خاتمی در این مراسم، روحانی هم مراسم تحلیف را تحریم کند.

این پیشنهاد هم اکنون از سوی هواداران محمد خاتمی در شبکه های اجتماعی هم مطرح شده است.