معاملات سلاح ایران و کره شمالی متوقف شود

نویسنده

» گزارش صدای آمریکا از سخنان معاون وزارت خارجه واشنگتن

دولت آمریکا اعلام کرد ایران و کره شمالی سعی دارند با نقض تحریم‌های سازمان ملل، اقلام پیشرفته مرتبط با برنامه هسته‌ای خود را فراهم آورند.

توماس کانتریمن، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور امنیت بین‌المللی و عدم تکثیر سلاح هسته‌ای گفت، ایران همچنین برای دولت سوریه سلاح و مهمات می‌فرستد.

وی در یک نشست خبری در ژنو گفت: “ایران و کره شمالی کانال‌هایی را باز کرده‌اند که آنها را قادر می‌سازد به صادرات و تولید اقلامی که برای صنایع نظامی خود نیاز دارند ادامه دهند.”

وی در گفتگو با رویترز روشن کرد که منظورش اقلام پیشرفته مرتبط با برنامه هسته‌ای و دیگر برنامه‌ها از جمله سلاح‌های متعارف است.

کانتریمن گفت، ایران و کره‌ شمالی تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار دارند و اجازه خرید و فروش اقلام هسته‌ای و موشکی را ندارند. وی گفت، تلاش‌های بین‌المللی برای اجرای تحریم‌ها و جلوگیری از این مبادلات در جریان است.

وی در مورد تلاش‌های ایران گفت: “افراد خاصی از ایران در جاهایی مثل چین خیلی تلاش می‌کنند.”

متخصصان غربی می‌گویند این دو کشور در توسعه موشک‌های بالستیک با هم همکاری می‌کنند و نگرانی‌هایی از همکاری در زمینه هسته‌ای هم وجود دارد که البته صحت آن تایید نشده است.

پنتاگون روز پنجشنبه در گزارشی گفت، کره شمالی در ماه فوریه سومین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد، و به توسعه تکنولوژی موشک‌های دوربرد بالستیک ادامه می‌دهد که این موضوع این کشور را به هدف خود یعنی هدف قرار دادن آمریکا با سلاح اتمی، نزدیک می‌کند.

کانتریمن ریاست هیات آمریکایی را در دیدار دو هفته‌ای برای بازبینی پیمان عدم تکثیر سلاح هسته‌ای، بر عهده دارد که هدف از آن جلوگیری از گسترش سلاح‌های اتمی است. مذاکرات ژنو روز جمعه پایان می‌یابد.

وی گفت: “مسلما کارهای بیشتری باید انجام شود تا ایران این پیام را بشنود که ملزم است به پیمان عدم تکثیر سلاح هسته‌ای پایبند باشد.”

منتقدان می‌گویند ایران سعی دارد به توانایی برای ساخت بمب هسته‌ای دست یابد. تهران این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید انرژی هسته‌ای را برای تولید برق و مصارف پزشکی نیاز دارد.

مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا و ایران این ماه در استانبول دیدار می‌کنند تا تلاش‌های دیپلماتیک آتی برای حل مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران را مورد بحث قرار دهند.

منبع: صدای آمریکا - 3 مه