امیر حکمتی؛ گروگانی در اوین

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» تفنگدار سابق ارتش امریکا همچنان در زندان اوین

خانواده اش می گویند برای دیدار با مادربزرگش به ایران سفر کرده و پیش از سفر به ایران از دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی در واشنگتن اجازه گرفته، دو هفته پس از ورود به ایران اما بازداشت و متهم به جاسوسی و محکوم به اعدام شد هرچند حکم اعدام او نقض شد اما با محکومیت ۱۰ سال حبس تعزیری بیش از ۳ سال است که در زندان اوین زندانی است.

امیر میرزایی حکمتی، تفنگدار سابق نیروی دریایی امریکا است او مرداد ماه سال ۹۰ در ایران بازداشت شد و پی گیری های دولت امریکا از ایران برای ازادی این شهروند امریکایی که پدر و مادرش ایرانی هستند تاکنون راه به جای نبرده است.

سارا حکمتی، خواهر امیر حکمتی در مصاحبه با “روز” می گوید: در ملاقات با خانم وندی شرمن، وی به ما گفت که او و جان کری هر موقع با ایران صحبت می کنند درباره امیر هم صحبت می کنند اما هنوز جوابی از ایران نگرفته اند. رئیس جمهور اوباما هم برای مادرم نامه فرستاد و ایشان هم گفت دارند پی گیری می کنند. اما از سوی ایران فقط این خبر را از وکیل امیر شنیده ایم که درخواست اعاده دادرسی برای رسیدگی مجدد به پرونده را به دادسرا ارائه کردیم و پیش از ارسال پرونده به دیوان عالی کشور نقایص آن برطرف شد و اکنون منتظر تعیین شعبه از سوی دیوان عالی کشور هستیم.

خانواده امیر حکمتی همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به سازمان ملل با انتشار ویدئویی خواستار ازادی فرزندشان شده اند. آنها همچنین به نیویورک سفر کرده و ابراز امیدواری کرده اند که بتوانند با رئیس جمهور ایران دیدار کنند. خواسته ای که تاکنون مورد توجه از سوی هات ایرانی قرار نگرفته.

امیر حکمتی در نامه ای از زندان اوین که در روزنامه گاردین منتشر شده بود خود را گروگانی خوانده بود که جمهوری اسلامی قصد معاوضه او با دو زندانی در امریکا را دارد. سارا حکمتی به “روز” می گوید: دولت امریکا گفت که معاوضه نمی کند. خود امیر هم نمی خواهد که داخل این مشکل باشد. در نامه ای که از زندان نوشته بود هم نوشته بود که نمی خواهد معاوضه شود چون هیچ کاری نکرده و او را گرفته اند. امیر نباید با کسانی که در امریکا گرفته اند قاطی شود.

امیر حکمتی به جاسوسی برای سازمان سیا و همکاری با دولت متخاصم متهم شده بود اتهاماتی کهابتدا حکم اعدام را برای او داشت. فیلمی هم از اعترافات او در تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد که خواهرش می گوید: ما می دانیم که اعتراف امیر از خودش نبود و تحت فشار زیاد بود. از صورت اش معلوم بود در تلویزیون که خیلی سفید بی رنگ بود و وزن خیلی کم کرده بود. امیر همیشه آرزو داشت که بتواند وطن پدر و مادرش را ببیند. این بار اول بود که رفت ایران و برای دو هفته از آشنا شدن با فامیل هایش خیلی لذت برد. از دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن اجازه گرفت و رفت ایران. امیر به ایرانی بودنش همیشه افتخار می کرد و وقتی بچه بود مادربزرگم می آمد امریکا اما وقتی وی پیرتر و ضعیف شده بود نمی توانست بیاید و امیر دلش خواست برود ایران و او را ببیند.

او می افزاید: امیر دیگر اتهام جاسوسی ندارد وقتی حکم اعدام را نقض کردند اقای محسنی اژه ای گفت که اطلاعات به اندازه کافی نبود که این حکم را به امیر بدهند و پرونده کامل نبود.

خواهر امیر حکمتی درباره شرایط فعلی برادرش در زندان می گوید: الان شرایط امیر بهتر است آخر ماه اگوست، بند امیر را عوض کرده و با ۴۰ نفر دیگر از زندانیان بند ۳۵۰ به بند ۷ منتقل کرده اند. آنجا اجازه دارد که هر روز به مادرم زنگ بزند و یک بار در ماه هم با دائی ام ملاقات دارد. کتاب هایی که برای او فرستاده ایم را هم اجازه داده اند دست اش برسد اما هنوز وکیل امیر نتوانسته و اجازه نداده اند او را ملاقات کند.

او می افزاید: امیر اجازه ملاقات با هر دو مادربزرگم و دایی ام گرفته اما متاسفانه وکیل را اجازه نمی دهند. مادربزرگ پدری ام برای اولین بار نوه اش را در زندان دید.