همه ایرانهای ویکی‌لیکس

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» چه اسنادی درباره جمهوری‌اسلامی منتشر شده

جنجال‌های ویکی‌لیکس، هنوز هم ادامه دارد. سایتی که اسناد محرمانه دیپلماتیک و نظامی را افشا می‌کند و چندی پیش شاهد بازداشت موسس خود، به دلیل آنچه که “آزار جنسی” نامیده شده است، بود.

جولیان آسانژ مدیر ویکی‌لیکس، گرچه بعد از بازداشتی کوتاه مدت در انگلستان، با قید وثیقه از زندان آزاد شد، اما اسنادی که سایت وی منتشر کرده هنوز هم نقل بسیاری از محافل سیاسی است.

در این میان، ایران نقشی بزرگ در افشاگری‌های ویکی‌لیکس داشت: انتخابات ریاست جمهوری خرداد 88، بازداشت یک تبعه فرانسه در ایران، برنامه هسته‌ای، نگرانی همسایه‌های ایران از رفتار جمهوری‌اسلامی و…

تحلیل‌های آماری سایت‌های نزدیک به اصول‌گرایان نشان می‌دهد که کلمه ایران، بیش از دیگر کلمات، در اسناد منتشر شده توسط ویکی‌لیکس، تکرار شده است. اما ویکی‌لیکس تاکنون چه اسنادی درباره ایران منتشر کرده است؟

 

ویکی‌لیکس و جمهوری‌اسلامی

اواسط فروردین ماه امسال بود که این سایت یک نوار ویدئویی را روی خروجی خود گذاشت که نشان می‌داد نظامیان آمریکا در سال 2007 در عراق افراد غیر‌نظامی و از جمله چند روزنامه‌نگار را هدف قرار داده و کشته‌اند. در ماه جولای این سایت نزدیک به “77000” سند - اکثرا - محرمانه مربوط به درگیری‌های نیروهای ایساف با مردم افغانستان را منتشر نمود و در ماه اکتبر “400000” سند محرمانه - اکثرا - مربوط به درگیر‌ی‌های آمریکا در عراق روی این سایت قرار  گرفت.

اواخر ماه نوامبر بود که اعلام شد این سایت 251 هزار سند از مکاتبات دیپلماتیک 274 سفارتخانه و کنسولگری آمریکا با وزارت خارجه این کشور در نقاط مختلف دنیا که حداقل 15000 مورد آن دارای “طبقه‌بندی محرمانه” است را منتشر خواهد کرد که در دور نخست افشای اسناد تنها 700 سند منتشر گردید.

انتشار این اسناد، با تحسین بسیاری از مقامات و رسانه‌های جمهوری‌اسلامی مواجه شد و آن‌ها انتشار چنین اسنادی را نشانه صدق گفتار خود درباره غرب و آمریکا پنداشتند. اما تنها چند روز بعد، با انتشار دور جدیدی از این مکاتبات، اوضاع عوض شد.

یکی از اسنادی که بسیار مورد استقبال مخالفان قرار گرفت، اسناد مربوط به مکاتبات سفارت‌های آمریکا در دوبی و عشق‌آباد درباره انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته بود.

براساس آنچه که ویکی‌لیکس منتشر کرده بود، سفارت آمریکا در دوبی معتقد بود: “گرچه تعداد واقعی آرا را نمی دانیم و شاید هرگز هم ندانیم، اما روشن است که سطح مشارکت بی‌سابقه بوده و تقلبی سیستماتیک در شمارش آرا صورت گرفته (حتی معلوم نیست که آرا شمرده شده باشد) با این هدف که در همان مرحله اول «پیروزی بزرگی» برای احمدی نژاد ساخته شود.”

از سوی دیگر براساس آنچه که کنسول‌گری آمریکا در عشق‌آباد اعلام کرده است: “موسوی 26میلیون رای و کروبی 10تا 12میلیون رای را به دست آورده اند و احمدی نژاد هم 4 تا 5 میلیون رای بیشتر کسب نکرده اما آرا قرائت نشده اند.” این مساله، توسط کنسول‌گری آمریکا در استانبول نیز مورد تایید قرار گرفته بود.

یکی دیگر از اسناد جنجالی منتشرشده، اخبار مربوط به رفتار اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، و عدم همراهی کامل وی با جنبش سبز است: “یک تاجر غیر ایرانی که  رفت و آمد زیادی به تهران دارد می گوید که یکی از رابط هایش از هاشمی رفسنجانی شنیده است که رهبر ایران مبتلا به سرطان پیشرفته خون است و احتمال مرگ وی تا چند ماه آینده وجود دارد.” تاریخ این سند مربوط به آگوست ۲۰۰۹ است و براساس آن – که توسط یک دیپلمات آمریکایی نوشته شده -  اعلام شده است که هاشمی رفسنجانی خود را برای جانشینی رهبر جمهوری اسلامی آماده می کند.

در یکی از آخرین اسناد منتشر شده نیز، اعلام شده احمدی نژاد از تیم ملی فوتبال برای افزایش محبوبیت خود بهره برداری می کرده است. در این خبر که به نقل از دیپلمات های آمریکایی در ابوظبی منتشر شده، آمده است که احمدی نژاد در امور تیم ملی مداخله می کند و حتی زمانی برخی از بازیکنان را نیز زیر نظر گرفته بوده است. بر اساس این اسناد مسوولان سازمان تربیت بدنی از بازیکنان فوتبال ایران خواسته بودند بدون توجه به علایق سیاسی خود برای تیم ملی بازی کنند. بر پایه این اسناد احمدی نژاد از برخورد شدید با علی کریمی بازیکن محبوب ایرانی به خاطر حاشیه هایی که در تیم استیل آذین گریبانگیر وی شده بود نیز جلوگیری کرده است. همچنین اعلام شده است که احمدی نژاد در اخراج علی دایی از تیم ملی به دلیل شکست در بازی مقابل عربستان، نقش مهمی را داشت.

در یک سند دیگر نیز، با اشاره به بازداشت کلوتید ریس، دانشجوی فرانسوی ساکن ایران، در اعتراضات پس از انتخابات، به ملاقات‌های پنهانی میان مسوولان ایران و فرانسه اشاره شده که در نهایت منجر به مبادله این دانشجوی فرانسوی با مجید کاکاوند شده است. کاکاوند کسی است که آمریکا خواستار تحویل او به دلیل قاچاق غیرقانونی تجهیزات حساس الکترونیکی شده بود.

سند دیگری به ملاقاتهای سفیر اتریش با مقامات ایرانی از جمله رفسنجانی، خاتمی، مشایی، مرضیه وحید دستگردی و دیده های او پس از انتخابات پرداخته است. سفیر اتریش در مورد ملاقاتی که با مرضیه وحید دستگردی وزیر بهداشت داشته است می گوید که او علاقمند بود تا اولین وزیر زن ایران را ببیند. سفیر اتریش مرضیه وحید دستگردی را یک جور عروسک خیمه شب بازی و بدون اعتماد به نفس تشریح می کند در حالی که دارای مدارک دانشگاهی خوبی برای پست وزارت است. او عضوی از خانواده لاریجانی است تا این خاندان علاوه بر پست هایی در مجلس و قوه قضائیه نماینده ای نیز در قوه مجریه داشته باشد. در این ملاقات از امکان همکاری بین بیمارستانهای اتریش، آموزش و روابط نفر به نفر در موضوعات پزشکی بحث شده است.

در عین حال، یک گزارش دیگر فاش میکند که ژنرال پتریوس در دیدار با فواد سینیوره گفته است بحران ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری نشان داد شکاف قابل توجهی در سیستم ایران وجود دارد. نتیجه اعلام شده انتخابات و پس از آن تظاهرات نشان داد که “مردم شهر نشین” و “نسل جوان” حامی ولی فقیه -آیت الله خامنه ای- نیستند ایالات متحده ترجیح میدهد ایران با مشغول ماندن به برخوردهای پیش آمده برای چند وقت از جاه طلبی های دیگر، مانند دنبال کردن برنامه هسته ای خود چشم پوشی کند. با این حال، سینیوره درمورد هرگونه اقدام نظامی اسرائیل بر علیه ایران هشدار داد و گفت: “چنین عملی فقط وضعیت منطقه را بدتر می کند.” ژنرال پترائوس در پاسخ اظهار کرد که ایالات متحده تمایلی به استفاده از نیروی خارجی بر علیه ایران ندارد. با این حال، او مشاهده کرده است که رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس نگران بودند که کسی به تسلیحات هسته ای ایران حمله کند و در عین حال نگران هم بودند که کسی به این تسلیحات حمله نکند

همچنین در سندی دیگر، درباره علی اکبر صالحی، که به تازگی به سرپرستی وزارت امور خارجه گمارده شده، آمده است که  دیپلمات های غربی در سال 2009 هنگام انتصاب صالحی به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران معتقد بودند وی فردی معتدل است. دیپلمات های غربی صالحی را فردی زیرک و ماهر توصیف کردند که ترجیح می دهند به جای برخی از مقامات ایرانی با وی روبرو شوند. دیپلماتیک های آمریکایی در وین اعلام کردند: تجربه مذاکرات رآکتور تحقیقاتی تهران ما را مطمئن نساخت که صالحی قادر به همکاری در زمینه مسائل برجسته و مهم باشد.

 

سیاست خارجی جمهوری‌اسلامی: دخالت!

اما مسایل داخلی، تنها بخش کوچکی از اسناد منتشرشده درباره ایران بوده است و بسیاری از اسنادی که باعث جار و جنجال شده است، مربوط به دخالت‌های ایران در امور داخلی همسایگان خود و همچنین نوع رابطه کشورهای عربی با جمهوری اسلامی است.

در سندی که براساس گزارش سفارت امریکا در پاریس نقل شده، یک مقام فرانسوی و یکی از مشاوران نخست وزیر فرانسه پس از بازدید از ایران گفته اند که مشاور امور خارجه آیت الله خامنه ای سعی در بازکردن یک کانال جدید ارتباط با فرانسه داشته است. این حرکت ولایتی از دیدگاه نادرست وی در “حرکت سارکوزی به سمت فاصله گرفتن از امریکا” ناشی می شده است. حتی ولایتی معتقد بوده است که فرانسه در شورای امنیت از تحریم های ایران حمایت نخواهد کرد. در این ملاقات ریشیر مشاور نخست وزیر فرانسه بطور شفاف سخنرانی سارکوزی را در جمع سفرای فرانسه برای ولایتی بازگو می کند که “دنیا با یک انتخاب دشوار برای پذیرفتن ایران با بمب اتمی یا بمباران ایران روبروست.” در همین حال مقام فرانسوی دیگر اعلام کرد که فرانسه شدیدا خواستار در جریان بودن از برنامه امریکا برای حمله به ایران است. فرانک گلت‌ژلت مشاور امنیتی فرانسه در گزارش سفر خود به همراه فرانسوس ریشیر – مشاور نخست وزیر- به ایران اظهار داشت که این سفر به درخواست علی اکبر ولایتی مشاور امور خارجه خامنه ای صورت گرفته بوده است. گلت تایید کرد که ولایتی از طریق سفارت فرانسه در واشنگتن خواهان یک کانال جدید و مستقیم ارتباطی بوده است. گلت توضیح می دهد که افکار ولایتی در مقاله ای که او پس از انتخابات فرانسه منتشر شده بود نشان می دهد که او معتقد بود انتخاب سارکوزی فرصت خوبی برای فرانسه است که استقلال خود از امریکا به ویژه در مسائل خارجی را بدست بیاورد.گویا ولایتی معتقد بوده است که ژاک شیراک در سیاست خارجی پیرو تام و تمام امریکا بوده است.

 

حماس:25 میلیون دلار کمک ماهانه

دریکی از این اسناد به نقل از رییس سازمان امنیت مصر، ضمن اشاره به اینکه ایران ماهانه ۲۵ میلیون دلار به گروه حماس کمک می‌کند، اعلام شده جمهوری اسلامی تلاش کرده است از بیابان‌نشین‌های شبه‌جزیره سینا برای قاچاق اسلحه به نوار غزه استفاده کند. بنا بر این سند، رئیس سازمان اطلاعات مصر به مقامات آمریکایی اطلاع داده است که حمایت مالی جمهوری اسلامی از گروه حماس “به ماهانه ۲۵ میلیون دلار می‌رسد، اما مصر موفق شده جلو ورود این کمک‌ها از خاک خود به غزه را بگیرد”. در این سند همچنین آمده که ایران برای شکستن حصر نوار غزه و رساندن سلاح به اعضای گروه حماس تلاش کرده است بیابان‌نشین‌های مصری را به استخدام خود درآورد.

 

واتیکان و ملوان‌های انگلیسی

ویکی‌لیکس همچنین با استناد به یک سند محرمانه دیپلماتیک آمریکا مدعی شد که واتیکان در کمک به رهایی 15 پرسنل نیروی دریایی انگلیس که در سال 2007 در آب‌های ایران دستگیر شده بودند دخالت داشت. جولیتا نویس ـ معاون رییس هیات نمایندگی آمریکا در واتیکان ـ این اظهارات را در سندی مورخ 26 ژوئن سال 2009 که هدف آن آماده کردن باراک اوباما ـ رییس‌جمهور آمریکا ـ پیش از سفرش به رم در ماه بعد بود، نوشت. براساس این سند واتیکان به تضمین رهایی ملوانان انگلیسی که در ماه آوریل سال 2007 در آب‌های ایران دستگیر شده بودند کمک کرد. در ادامه این سند آمده است: البته مشخص نیست که واتیکان چقدر نفوذ روی ایران دارد.

 

عراق: بمب، شبه‌نظامیان و اسلحه

اسناد منتشر شده ویکی لیکس درباره دخالت جمهوری اسلامی در عراق نیز شامل گزارش های متعدد و موارد مشخصی است که سپاه پاسداران و به ویژه نیروی قدس متهم به آموزش شبه نظامیان شیعه عراقی، ارسال سلاح، راکت و بمب های دست ساز پیشرفته می شود.

مطابق این مدارک نیروی قدس با حزب الله لبنان شبه نظامیان شیعه عراقی را در اردوگاهی در نزدیکی قم آموزش می دادند که برخی مقام های عراقی و همینطور سربازان آمریکایی را گروگان گرفته و یا به قتل برسانند. در برخی موارد گفته شده که منابعی که این اخبار را به ارتش آمریکا داده اند چندان موثق نیستند، اما در موارد متعدد دیگری تاکید شده که مدارک محکمی دال بر دخالت سپاه در این قتل ها، گروگانگیری ها و انفجارها در عراق وجود دارد.

برخی تلگراف‌های کوتاه نیز درباره دخالت  در عراق وجود دارد. از جمله این که نیروهای ائتلاف از یک انبار در بصره در عراق حداقل دو موشک qw-۱ manpads ساخت چین که توسط ایران برای شبه‌نظامیان ارسال شده بود را کشف کردند.

گزارش دیگری حکایت از آن دارد که چین موشکهای qw-۱ manpads به رژیم ایران داده و این رژیم برای تولید موشکهای میثاق-۱ از آن استفاده کرده است.نظامیان آمریکایی پس از آن یک موشک میثاق‌ـ۱ را که از ایران برای به عراق ارسال شده بود و در سال ۲۰۰۴ به یک هواپیمای غیرنظامی شلیک شده را کشف کرده اند.

براساس گزارشی دیگر، جمهوری اسلامی قصد حمله به “منطقۀ سبز” بغداد را داشته و می خواسته با خودرو های زرهی پر از سلاح های شیمیایی، به این منطقه حمله کند.

از سو دیگر براساس این اسناد سه آمریکایی بازداشت شده در ایران هنگام بازداشت در خاک عراق بوده اند. در این گزارش آمده است که نیروی نظامی آمریکا در ابتدا نمی‌دانست چه کسی آمریکایی‌ها را گرفته است. یک مسوول اطلاعاتی ارتش آمریکا در شمال عراق در ابتدا این حادثه را “آدم‌ربایی” توصیف کرده و گفته بود که سه گردشگر آمریکایی “ به سمت مرزهای ایران برده شدند.” به نوشته این روزنامه یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا برای جستجوی این سه آمریکایی فرستاده شد و به دو جنگنده اف- 16 نیز دستور آماده باش داده شد. به ادعای ویکی لیکس آمریکایی‌ها گزار از یک مقام مسوول در سازمان “پیشمرگان” کرد در شمال عراق دریافت کردند که منعکس کننده خشم آنان بود از اینکه این سه آمریکایی “ بدون هماهنگی” به شمال عراق رفته‌اند.

 

افغانستان: خرید نمایندگان مجلس

برخی از گزارش ها درباره دخالت های جمهوری اسلامی در افغانستان حکایت از آن دارد که جنهوری اسلامی برای گسترش دامنه نفوذ خود در افغانستان، به گروهی از رهبران سیاسی و مذهبی این کشور کمکهای مالی قابل توجه می‌کند. این اسناد  از احمدعلی جبرئیلی، سیدحسین عالمی بلخی و محمد اکبری نمایندگان ولسی جرگه یا مجلس نمایندگان افغانستان نام برده است که روابط نزدیک با ایران دارند

همچنین جمهوری اسلامی متهم شده است که از طریق یک مأمور ارشد اطلاعاتی این کشور با معاون مجلس نمایندگان افغانستان ارتباط برقرار کرده و از وی خواسته بود تا یک موضوع جنجالی مرتبط با ناتو  را در مجلس این کشور به بحث بگذارند. بر پایه اسناد منتشر شده، ایران با خرید بعضی از نمایندگان مجلس افغانستان توانسته است پارلمان این کشور را طی چهار سال گذشته به یک نهاد غیر مؤثر تبدیل کند

در اسناد منتشرشده از سوی ویکی‌لیکس به نقل از میرویس یاسینی، معاون ولسی جرگه افغانستان، گفته شده که یک مقام ارشد اطلاعاتی جمهوری اسلامی وی را تحت فشار قرارداده بود تا ضمن تغییر یک برنامه مجلس، موضوع تلفات غیرنظامیان از سوی ناتو را به بحث بگذارند.

افزون بر آن سفارت جمهوری اسلامی  در کابل به داشتن روابط نزدیک با شماری از اعضای احزاب مخالف دولت افغانستان، از جمله “جبهه متحد”، متهم شده است.

 

ایران، سوریه و اسراییل

 یک گزارش دیگر درباره اختلافات میان ایران و سوریه، حکایت از آن دارد که سال گذشته سوریه به یک هیأت بلندپایه ایرانی در دمشق گفته است که در صورت حمله اسراییل به تأسیسات هسته‌ای ایران، سوریه در اقدام تلافی‌جویانه ایران همکاری نخواهد کرد. تاریخ این پیام که توسط سفارت آمریکا در دمشق نوشته شده، 20 دسامبر 2009 [29 آذر 1388] ذکر شده است.  در این پیام گفته شده: یک مقام سوری به ایرانی‌ها گفته آن‌ها در اقدام تلافی‌جویانه ایران در برابر حملۀ اسراییل مشارکت نخواهند کرد؛ “به آن‌ها گفتیم ایران به اندازه کافی خودش قوی است که برنامۀ هسته‌ایش را گسترش دهد و در برابر اسراییل بجنگد، ما بسیار ضعیفیم.”

بر اساس این سند وزارت خارجه آمریکا، سوریه در مقابل درخواست ایران برای متعهد شدن به پیوستن به ایران در صورت بروز جنگ میان ایران، حزب الله و اسراییل مقاومت کرده است. یک منبع سوری از ایرانی‌ها شنیده است گفته‌اند: آن (حمله اسراییل به ایران) موضوع نیست بلکه مسأله “زمان” آن است.

 

ایران و همسایگان: فوبیای ایران

طبق مدارک و اسناد منتشره ملک پادشاه عربستان طی سال های گذشته بارها از مقامات واشنگتن خواسته است تا به ایران حمله کند. البته در کنار ملک عبدالله می توان به نام هایی چون حسنی مبارک  رییس جمهوری مصر، شیخ محمد بن زاید ولیعهد امارات و شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین نیز اشاره کرد که درخواست هایی جدی از آمریکا برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران از راه حمله نظامی داشته اند.

این اسناد نشان می دهد که از میان رهبران عربی منطقه و حتی جهان پادشاه عربستان بیش از همه خواستار متوقف ساختن برنامه هسته ای ایران از راه حمله نظامی آمریکا بوده است.

در اسناد ویکی لیکس به درخواست های مکرر ملک عبدالله از آمریکا برای حمله به ایران و پایان دادن به برنامه هسته ای تهران اشاره شده است.  طبق این اسناد ملک عبدالله در پیام خود به آمریکایی ها درباره حمله به ایران می گوید: “سر این مار را قطع کنید”. این عبارت گزارش سفارت خانه های آمریکا در خاورمیانه به وزارت امور خارجه آمریکا است. 

پادشاه عربستان درخواست حمله به ایران را در جریان دیدار ماه آوریل سال ۲۰۰۸، با “رایان کراکر”  سفیر سابق آمریکا در عراق و ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده وقت نیروهایی آمریکایی در عراق مطرح ساخته است. دو روز پس از این دیدار، “عادل الجبیر” سفیر عربستان  در واشنگتن به سفارت آمریکا در عربستان گفت: “او (پادشاه) به شما (آمریکایی ها) گفت که سر این مار را قطع کنید.”

در ادامه این یادداشت منتسب به وزارت خارجه آمریکا آمده است: “پادشاه، وزیر خارجه، شاهزاده مقرن، شاهزاده نایف، همگی موافقند که پادشاهی به همکاری با ایالات متحده برای جلوگیری و کم کردن نفوذ و خرابکاری ایران در عراق نیاز دارد.پادشاه به ویژه بر این نظر اصرار دارد و این نظر از سوی دیگر شاهزادگن بلندپایه بازتاب یافته است.”

این یادداشت در خصوص برنامه اتمی ایران  و نظر سعودی ها درباره آن چنین ادامه می یابد: “الجبیر توصیه های پیاپی پادشاه به ایالات متحده برای حمله به ایران و پایان بخشیدن به برنامه جنگ افزار های اتمی اش را یادآور شد.”

 همچنین ملک عبدالله طبق این اسناد خود را متعهد به همکاری با آمریکا برای متوقف کردن نفوذ ایران در عراق می داند. این اسناد نشان می دهد که ملک عبدالله، در دیدار با میهمانان آمریکایی خود  نوری مالکی نخست وزیر عراق را “ عامل  ایران ” خطاب و اعلام کرده که هیچ اعتمادی به وی ندارد.

در سند دیگری که ویکی لیکس منتشر کرده، به دیدار  ماه مارس سال ۲۰۰۹ پادشاه عربستان با “جان برنان ” مشاور ضدتروریسم کاخ سفید و دیگر مقام های آمریکایی اشاره شده است. در این دیدار  پادشاه سعودی به مقام های آمریکایی یادآور شده که وی به همین تازگی به منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران  گفته است: “شماها به عنوان ایرانی حق دخالت در امور عرب ها را ندارید.” در ادامه پادشاه سعودی به جان برنان می گوید که به منوچهر متکی گفتم: “ هدف ایران ایجاد مشکل است.”

 

در یکی دیگر از این یادداشت ها که ویکی لیکس مدعی است اسناد محرمانه آمریکاست، و تاریخ دسامبر ۲۰۰۵ را بر خود دارد، پادشاه عربستان از جورج بوش به خاطر گوش نکردن توصیه اش برای حمله به ایران عصبانی است. مطابق با این گزارش، که گفته می شود متعلق به سفارت آمریکا در ریاض است، پادشاه عربستان می گوید “ در حالی که در گذشته ایالات متحده، عربستان سعودی و صدام حسین بر لزوم کنترل ایران توافق کرده بودند، اکنون سیاست آمریکا، عراق را همچون هدیه ای در دیس طلا به ایران داده است.”

 برپایه یکی دیگر از یادداشت های منتشر شده، حمدبن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، نیز، از آمریکایی ها خواسته است به هر طریق مورد نیاز به برنامه اتمی ایران پایان داده شود. برپایه این یادداشت، پادشاه بحرین به ژنرال پترائوس گفته است که ایران “منشا بسیاری از مشکلات در عراق و افغانستان است.”

این یادداشت که منتسب به سفیر آمریکا در بحرین است و در نوامبر سال ۲۰۰۹ نوشته شده، می افزاید پادشاه بحرین “به شدت معتقد بود که برای پایان دادن به برنامه اتمی آنها (ایرانی ها) با هر وسیله مورد نیاز، اقدام شود.“پادشاه بحرین طبق این یادداشت می گوید: “ این برنامه باید متوقف شود. خطر اینکه بگذاریم این برنامه جلوتر برود بیشتر از خطر متوقف کردن آن است.”

همچنین برپایه یکی دیگر از این یادداشت ها، “ زید الرفاعی” رئیس وقت سنای اردن نیز از یک مقام بلندپایه آمریکایی خواسته است که ایالات متحده ایران را بمباران کند. رئیس وقت سنای اردن مطابق با این سند گفته است: “ایران را بمباران کنید یا با بمب ایران به سر کنید. تحریم ها، هویج ها، مشوق ها اهمیتی ندارد.”

دولت امارات نیز بر پایه این اسناد، ایران را مهم ترین تهدید خود در منطقه می داند.  برپایه یادداشت منتشره دیپلمات های آمریکا در آوریل 2006، امارات متحده عربی ایران را “ یکی از جدی ترین تهدیدها برای امنیت ملی “  خود می داند. در این سند  سفارت آمریکا نوشته است در دیدار اخیر با مقام های بلندپایه اماراتی، خاندان حاکم ابوظبی به صراحت از ابتکارعمل های آمریکا علیه ایران حمایت کرده اند. این یادداشت به نقل از مقام های ابوظبی آمده  است: “ اگر ایران اتمی شود تهدید القاعده کمتر است. “

این یادداشت می افزاید، شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، در دیدار با ژنرال ابی زید،  رئیس وقت فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه،   می گوید: “به باور من، این مرد ( محموداحمدی نژاد) ما را به جنگ می کشاند… به هرحال اتفاق می افتد… او جوان و پرخاشگر است!” بر اساس مدارک ویکی لیکس، رهبران امارات متحده عربی در ملاقات با مقام های آمریکا تهدید تهران را “۴۶ ثانیه” توصیف کرده اند که فاصله زمانی یک موشک بالستیک از ایران به این کشور است. مطابق مدارک منتشر شده ولیعهد امارات به مقام های آمریکایی گفته است اگر حمله هوایی نتواند تاسیسات اتمی ایران را نابود کند، واشنگتن باید آماده اعزام نیروی زمینی باشد.

اسناد ویکی لیکس نشان می دهد که دولت عمان و شخص سلطان قابوس را می توان تنها دوست جمهوری اسلامی در منطقه دانست. این اسناد به دیدار سلطان قابوس با “ ویلیام فالون ” فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه در سال های 2007 و 2008 اشاره می کند. سلطان قابوس در این دیدار به فرمانده آمریکایی توصیه می کند که ایران قدرت مهمی در منطقه است و باید با آن کنار آمد.

همچنین در سند دیگری که سفیر آمریکا در قاهره در تاریخ فوریه ۲۰۰۹ نوشته است، به دیدار حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر با جورج میچل، نماینده باراک اوباما در خاورمیانه، اشاره شده است.

در این گزارش به نقل از سفیر آمریکا در قاهره آمده است: “ رئیس جمهور مبارک به سناتور میچل در دیدار اخیر وی از مصر گفت تا جایی که آمریکا یک کلمه از حرف ایرانی ها را باور نکند وی با مذاکره ما (آمریکایی ها) با ایرانی ها مخالف نیست.” سفیر آمریکا در این  یادداشت می نویسد: “ مبارک نفرت غریزی از ایران دارد و پشت سر هم از ایرانی ها به عنوان دروغگو یاد می کند و آنها را به بی ثبات کردن مصر و منطقه متهم می کند.”

 

ویکی‌لیکس چیست؟

ویکی لیکس (WikiLeaks) سازمانی بین المللی است که در سوئد پایه گذاری شده و نقد ها و فاش سازی های اینترنتی از مدارک حساس سازمان های دولتی را با نام مستعار منتشر می کند و نام و نشان منبع آن ها را فاش نمی کند.  سایت ویکی لیکس در سال ۲۰۰۶ توسط انتشارات سانشاین (Sunshine Press) راه اندازی شد. پس از یک سال از راه اندازی، این سایت اعلام کرد که آرشیوی بالغ بر ۱٫۲ میلیون مدرک دارد.

ویکی لیکس سازمانی متشکل از گروه هایی با هدف واحد در سراسر جهان است که توسط ژولین آسانژ، یکی از طرفداران آزادی اطلاعات که زمانی هکر بوده، بنیانگذاری شده است.

 او و همکارانش که اغلب وکیل هستند برای حفظ هویت افشاکنندگان از راهنمایی کارشناسانی مانند بن لوری که از پیشگامان تعریف پروتکل امنیتی اس اس ال «لایه سوکت های امن» برای انتقال امن اطلاعات از طریق اینترنت است، بهره می برند.

 ویکی لیکس در 28 نوامبر بخش هایی از اسناد و گزارش های طبقه بندی شده وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا را که بالغ بر ۲۵۰ هزار سند محرمانه از وابسته های دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا در همه نقاط جهان می شود را منتشر کرد.

در همین روزسرور ویکی لیکس، یک ساعت قبل از افشای اسناد محرمانه وزارت خارجه آمریکا مورد حمله عدم سرویس دهی قرار گرفت اما با این وجود پنج نشریه معتبر بین المللی از جمله نیویورک تایمز، گاردین، اشپیگل، ال پایس و لوموند به صورت هم زمان، بخش هایی از این اسناد محرمانه را منتشر کردند.