فرانسه در انتظار ایران و سعودی

دیلی استار
دیلی استار

» گزارش دیلی استار درباره وضعیت لبنان

به گفته منابع دیپلماتیک غربی، ژان فرانسوا ژیرو، نماینده رئیس‌جمهور فرانسه که اوایل این ماه با رهبران رقیب لبنانی درباره بحران هفت‌ماهه ریاست‌جمهوری در بیروت گفتگو کرده است، پیش از سفر به عربستان و ایران رفتار صبر و مشاهده را پیش گرفته است.

این منابع به دیلی استار گفته‌اند، دلیل تاخیر سفر ژیرو این است که برخی از مسایل باید به منظور برچیده شدن موانع از سر راه انتخاب رئیس‌جمهور جدید مورد رسیدگی قرار گیرد و نماینده فرانسه صبر کرده تا ایران برای گفتگو پیرامون این بن‌بست انتخاباتی آماده شود.

علائمی که از طرف ایران و حزب‌الله لبنان منتشر شده، نشان از شرایطی که منجر به انتخابات ریاست‌جمهوری شود، ندارد.

مهمترین این علائم از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس ایران ارائه شده است. از وی در حین سفر این ماه به بیروت درباره موضع ایران نسبت به انتخابات پرسیده شد و او پاسخ داد، احزاب اصلی لبنان باید در این مورد تصمیم بگیرند.

سید ابراهیم امین السید، رئیس شورای سیاسی حزب‌الله جمعه گذشته پس از دیدار با بشارا رای، در بکیرکی به خبرنگاران گفت، میشل عون رهبر جنبش میهنی آزاد، تنها نامزد این حزب برای ریاست جمهوری باقی خواهد ماند.

گفتۀ او توافق احتمالی بخش‌های رقیب در مورد اجماع بر سر ریاست‌جمهوری را منتفی کرد.

پس از آن روز یکشنبه شیخ نعیم قاسم، معاون رهبر حزب‌الله گفت، تا زمان ادامه بحران در منطقه هیچ راه‌حل سیاسی برای لبنان وجود ندارد. برای همین ژیرو، رئیس ادراه خاورمیانه و آفریقای شمالی وزارت خارجه فرانسه، بدون در دست داشتن نشانه‌های مثبت ریسک سفر به ایران و عربستان را نمی‌کند.

در لبنان مردم دو نظر متناقض درباره انتخابات ریاست‌جمهوری دارند.

برخی می‌گویند، آمریکا، عربستان و کشورهای خلیج فارس روی راه‌حلی برای بحران ریاست‌جمهوری کار می‌کنند که باید تا اواسط ماه مارس آماده شود. دیگران می‌گویند روس‌ها و ایرانی‌ها هنوز آماده «فروش» ارزان راه‌حل برای مسایل ریاست‌جمهوری به آمریکا نیستند.

یک منبع دیپلماتیک غربی گفته است، در غیاب توافق عربستان و ایران، هیچ شانسی برای دستیابی به اجماع در مورد انتخابات وجود ندارد. این منبع می‌گوید، ایران می‌تواند از حزب‌الله بخواهد تا عون را راضی به انصراف از رقابت کند اما این کار را نمی‌کند چون خلاء ریاست‌جمهوری در جهت منافع این کشور نیست. برعکس، عدم وجود رئیس دولت برای حزب‌الله خوب است. چون رئیس‌جمهور در سوگند خود قسم خواهد خورد که به تمامیت کشور و قوانین و قطعنامه‌های سازمان ملل متعهد باشد.

وی افزود، رئیس‌جمهور منتخب از حزب‌الله خواهد خواست تا از مبارزه در سوریه دست بردارد و به روند گفتگوی داخلی بپیوندد.

با این‌که مذاکرات ایران و عربستان به کندی پیش می‌رود، برخی از منابع نزدیک به حلقه سیاسی ایران در لبنان می‌گویند، روابط بین این دو کشور قدرتمند منطقه، گرفتار اختلافات متعددی است، اما آن‌ها نمی‌خواهند شرایط انفجاری منطقه وخیم‌تر شود چون این موضوع منافع ملی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بنا به گفته این منابع، حاکمان عربستان در مورد میزان گشودگی کشورشان در قبال ایران اتفاق نظر ندارند.

به گفته آن ها، شاخه ملک عبدالله بن عبدالعزیز از احیای روابط با ایران حمایت می‌کند و شاخه سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی و شاهزاده بندر بن سلطان نسبت به این موضوع محتاط‌تر است.

این منابع می‌گویند، آن‌ها فعلا امیدی به ابتکار ژیرو برای پایان دادن به بن‌بست ریاست‌جمهوری ندارند.

برای همین، ایران هم عجله زیادی برای مصالحه در باب انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان ندارد.

منبع: دیلی استار - 30 دسامبر