سپاه امسال سه قوه را می خواهد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» بهره برداری فرماندهان از شعار سال خامنه ای

پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی در پیام نوروزی خود شعار سال جاری را “ دولت و ملت، همدلی و همزبانی” اعلام کرد، برخی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران به این بهانه، ضمن تعیین باید و نباید برای دولت حسن روحانی، خواستار حضور پررنگ تر در کارهای اجرایی در دولت، مشارکت در امور قضایی و همچنین قانون گذاری در مجلس شده اند.

در همین ارتباط سرتیپ دوم پاسدار رسول سنایی راد طی مقاله ای در “بصیرت”، ارگان اینترنتی اداره سیاسی سپاه مدعی شد که فلسفه اصلی انتخاب شعار سال ۹۴ از سوی آیت الله خامنه‌ای” ایجاد زمینه داخلی پیشرفت، اقتدار و عزت کشور با بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت های داخلی و خنثی سازی راهبرد دشمن در ایجاد شکاف بین ملت و دولت با استفاده از فشار و تحریم است. در واقع تحقق این شعار، تضمین کننده شکست راهبرد اصلی دشمن از یکسو و فراهم کردن زمینه استحکام درونی و افزایش اقتدار و حل مسائل اساسی در سایه همکاری صمیمانه دولت و ملت خواهد بود.”

رییس اداره سیاسی سپاه پاسداران در این مقاله به ۱۰ مورد از مسایلی را که دولت حسن روحانی باید برای تحقق شعار مورد نظر آیت الله خامنه ای رعایت کند، برشمرده است. او از جمله در یکی از این موارد نوشته: “افزایش آستانه تحمل و مدارا بین مردم و مسئولین به گونه‌ای که هم مردم خدمات دلسوزانه و مسئولین را ببینند و قدر بدانند و هم مسئولان خواسته‌ها و آراء واقعی مردم را بشنوند و مورد توجه قرار دهند.”

این مقام سپاه سپس برای “تحقق شعار سال” بر لزوم “اعتقاد دولتمردان به مردم و ظرفیت‌های مردمی نظام” و همچنین” پاسخگویی به مطالبات مردم و مشارکت واقعی و همکاری صمیمانه مردم برای کمک به مسئولان و دولتمردان” تاکید کرده است.

رسول سنایی راد در بخش پایانی مقاله اش نوشته: “اگر آقای روحانی کلید را نماد معرفی خودش قرار داد امروز این کلید باید به «دل مردم» بخورد و هیچ قفل نگشوده‌ای بر قلب‌ها باقی نگذارد و این راز توفیق دولت خواهد بود، هر چند بیگانگان سنگ اندازی کرده و برای تحریم و فشار قفل‌ها و گره‌های دیگری هم تحمیل کنند. باید به توان مردم در گره‌ گشایی ها و گشودن قفل مسائل اساسی اعتقاد داشت.”

سرتیپ قاسم واثقی رئیس گروه فرهنگی مرکز راهبردی سپاه نیز در گفت و گویی با وبسایت بصیرت از جمله نشانه‌های عملیاتی شدن شعار سال را “توسعه سهم و نقش مردم در حوزه های مختلف اداره کشور به ویژه در عرصه­های اقتصادی و فرهنگ، اجرایی شدن اصل هشتم قانون اساسی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر،وضع واحد و قاطع در برابر تهدیدات دشمن و ناکام گذاشتن آنان در ایجاد شکاف و شقاق وتوسعه مصرف کالاهای داخل و کاهش واردات کالاهای مصرفی” دانسته است.

او سپس به بحث محوری خود پرداخته و در مورد نقش سپاه پاسداران در راستای تحقق شعار سال گفته است: “رسالت و مأموریت سپاه در پاسداری از انقلاب اسلامی، به معنای غیرمحافظه ­کارانه آن، با هر دو دلیل پایه ای برای شعار امسال، یعنی مقابله با تهدیدات و عمق بخشی به انقلاب اسلامی، ارتباط وثیق دارد. سپاه در حوزه‌های مردم یاری، بصیرت افزایی و الگو سازی، از طریق شبکه عظیم و گسترده بسیج، نقش مهمی را می­تواند ایفا کند. از سوی دیگر تمثیل دولت و ملت در روابط میان آحاد پاسداران با فرماندهان و مدیران، باید مبتنی بر برادری و خیرخواهی و درک مشترک از رسالت و مأموریت‌های خطیر پاسداری از انقلاب اسلامی باشد.”

همزمان سرتیپ پاسدار یدالله جوانی رییس سابق اداره سیاسی سپاه نیز در گفت و گویی مشابه با همین وبسایت ضمن اشاره به اینکه منظور رهبر جمهوری اسلامی از بکار بردن واژه دولت در شعار سال «می تواند به عبارت دقیق‌تر دولت به معنای عام کلمه باشد» این مفهوم را در برگیرنده قوای سه گانه، تمامی دستگاه‌ها، نهادها، ارگان‌های حکومتی و حاکمیتی دانسته است.

مشاور کنونی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه همچنین “درک درست از مطالبات، خواسته‌ها و نیازها مردم و جامعه” و “مشارکت دادن مردم در حل مسائل و مشکلات” از سوی دولت حسن روحانی را از جمله «باید» های تحقق شعار مورد نظر آیت الله خامنه ای دانسته است.

این مقام ارشد سپاه همچنین تاکید کرده: “با توجه به این‌که قوه مجریه در میان قوای سه‌گانه از ویژگیهای متفاتی برخوردار است و امکانات کشور، اختیار سیاست‌های پولی و مالی، امکانات، سازمانها، ارگان ها و بسیاری از مسائل در اختیار قوه مجریه است در اینجا اگر قوه مجریه به توانمندی‌های کشور و مردم توجه خاص کرده و آنها را مورد مشارکت قرار داده و به کار گیرد و زمینه را برای واگذاری کارها به مردم فراهم کند و آن ها باید از طرفی تمام توان خود را بسیج کرده و به کار گیرند به گونه‌ای که مردم شاهد یک نوع «مدیریت جهادی و بسیجی» باشند و از طرفی هم اگر صداقت، راستگویی، درستکاری و سلامت را ببینند مردم هم هر آنچه در توان دارند به صحنه آورده و این وحدت و همدلی شکل عینی پیدا می‌کند.”

یدالله جوانی همچنین گفته است که در سال جاری “مواردی مانند غرور، لجاجت، خودرایی، باندگرایی، قبیله‌گرایی، اولویت‌بخشی به منافع فردی، باندی و حزبی به جای منافع گروهی، قانون‌گریزی، عهدشکنی و پیمان‌شکنی، خودرایی، به گسست و جدایی‌ها دامن زده و مانع وحدت، همدلی و همزبانی می‌شود.”

به گفته او “متاسفانه ما در سی و ششمین سال انقلاب هستیم اما همچنان در مرحله سوم از مراحل پنج‌گانه قرار داریم! مرحله سوم مرحله «دولت‌سازی اسلامی» است. امروز دولت ما به معنای دقیق کلمه «دولت اسلامی نیست» و تا زمانی که دولت اسلامی به معنای دقیق کلمه شکل نگیرد یک جامعه یا کشور اسلامی شکل نخواهد گرفت… امروزه ما در مرحله دولت‌سازی اسلامی هستیم، باید این انجام شود تا کشور و جامعه اسلامی تحقق پیدا کند.”

رییس سابق اداره سیاسی سپاه درباره وظایف سپاه در سال جاری و نقش آن در تحقق شعار سال رهبر جمهوری اسلامی نیز گفته: “امروزه سپاه در هر سالی که شعار مطرح می شود یک وظیفه سنگین دارد زیرا ظرفیت، توانمندی و امکانات آن زیاد است و می‌تواند در هر مقطعی با توجه به توانمندی و امکانات خود به تحقق شعار سال کمک کند. سپاه وضعیتی را دارد که می‌تواند به دولت و ملت کمک کند زیرا سپاه از طرفی دارای توان مدیریت ۱۰ میلیونی بسیج مردمی است و از طرفی هم بخشی از حکومت و حاکمیت است، این دو ویژگی خاص سپاه پاسداران است.”

وی بصورت شفاف تر درباره نقش سپاه در رابطه با دولت تاکید کرده: “امروزه مشکلات اقتصادی مردم ما را رنج می‌دهد و رهبری هم راه‌حل را در توجه به ظرفیت‌های داخلی می‌بیند و در چشم دوختن به مذاکرات و به بیرون نیست، زیرا دشمن خیرخواه ما نیست و دنبال افزایش فشار است. اینجا متولیان و دست اندرکاران در راستای توجه به ظرفیت داخلی باید توانمندی و امکانات سپاه را مورد توجه خاص قرار دهند و سپاه هم باید این توانمندی را عرضه کند تا به حال اینگونه بوده بعد از این هم اینگونه خواهد بود.”

بنا بر ادعای این مقام ارشد سپاه “پروژه‌هایی که خاتم‌الانبیا در سالهای گذشته انجام داده نشان می‌دهد که چه ظرفیت بالایی در کشور ما وجود دارد. دشمنان برای اینکه سپاه نتواند از این توان خود استفاده کند با طرح سوالات، شبهات و ابهاماتی جنگ روانی علیه سپاه راه انداختند به گونه ای که حتی دولتمردان ما هم به نوعی تحت‌تاثیر قرار گرفته از این توان و امکان استفاده نکرده و فاصله گرفتند اینجا باید توطئه دشمنان را خنثی کرد.”

مشاور نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه اضافه کرده: “در همدلی و همزبانی خوب است که ما ببینیم چه بخش‌هایی از سپاه با چه بخش‌هایی خارج از سپاه با هم می‌توانند هم افزا شوند، نه تنها در قوه مجریه بلکه در قوه قضائیه. اگر ما بحث فساد و مفاسد را داریم قوه قضائیه نقش موثری در مبارزه با مفاسد دارد در ایجاد سلامت، سپاه می‌تواند نقش موثر و اهم‌افزایی با قوه قضائیه داشته باشد.”

سرتیپ پاسدار یدالله جوانی حتی خواستار حضور سپاه در عرصه قانونگذاری شده و گفته است: “خانه ملت نقش مهمی در پیش‌برد و اداره کشور دارد. به نظر می‌رسد قوه مقننه می‌تواند به ظرفیت‌های سپاه و بسیج در حوزه‌های وظیفه خود توجه کند این به معنای مداخله نیست در بحث کارشناسی، شناخت، درک درست از مسائل، قانون‌گذاری، اصلاح و نظارت بر قانون سپاه ظرفیت‌های بالایی دارد که می‌توان به مجموعه و بخش‌ها کمک کنند و مسئولان سپاه هم بارها به شکل‌های مختلف اعلام آمادگی کرده است.”

به نظر می رسد فرماندهان ارشد سپاه پاسداران با بهانه تعریف و تبیین نقش سپاه در شعار مورد نظر آیت الله خامنه ای برای سال جاری در تلاش برای تحقق خواسته و تمایل پیشین خود برای حضور بیشتر درعرصه اقتصادی هستند و از سوی دیگر تلاش می کنند حسن روحانی را در ماه های آتی سال با این ادعا که برای تحقق شعار رهبر جمهوری اسلامی اقدامی نکرده است تحت فشار بیشتری قرار دهند.

تداوم حضور سپاه پاسداران در عرصه اقتصادی از ابتدای روی کار آمدن دولت جدید یکی از چالش های حسن روحانی با این نهاد نظامی تحت اختیار رهبر جمهوری اسلامی بوده تا جایی که وی به صورت تلویحی در روز۲۹ فرودین سال گذشته با گفتن اینکه ارتش هرگز از ملت و دولت منتخب مردم سهم خواهی نکرده است به طور تلویحی سپاه پاسداران را به سهم خواهی از دولت متهم کرده بود.

 در طول دوسال گذشته فرماندهان سپاه به صورت مکرر از عدم استقبال دولت از حضور سپاه و بسیج و طرح های آنها در عرصه اقتصادی انتقاد کرده اند.

علاوه بر تاکیدات اخیر سه مقام ارشد سپاه بر نقش سپاه پاسداران در تحقق شعار مورد نظر آیت الله خامنه ای برای سال جاری و درخواست تداوم حضور در اقتصاد، این نخستین بار است که یکی از فرماندهان سپاه بحث استفاده مجلس از این نهاد نظامی در قانون گذاری و اصلاح و نظارت قوانین را مطرح کرده است.

البته مشاور کنونی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه بصورت روشن منظور خود را از “استفاده قوه مقننه” از این نهاد نظامی بیان نکرده است با این حال با توجه به اینکه سال جاری، آخرین سال کاری دوره نهم مجلس است اعضای این مجلس در ماه های باقی مانده سال می توانند قوانین محدودکننده ای علیه دولت به تصویب برسانند.

بسیاری از مقامات ارشد سپاه پاسداران از زمان روی کار آمدن حسن روحانی با توجه به حمایت اصلاح طلبان از وی در انتخابات ریاست جمهوری بارها در اظهارات و مقالات خود این احتمال را مطرح کرده اند که دولت وی زمینه سازی برای بازگشت اصلاح طلبان به قدرت را از طریق انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری آغاز کرده است. آنها همچنین نسبت به خطر تغییر جریان در مجلس کنونی با اکثریت اصولگرا(همسو با سپاه) به نفع دولت نیز هشدارهایی را مطرح کرده اند.

از دیگر سو نقش مجلس شورای اسلامی در تایید توافق احتمالی دولت حسن روحانی با گروه ۵+۱ بر سر مناقشه هسته ای تا تیرماه سال جاری نیز نقشی تعیین کننده است.مخالفت مجلس با مفاد توافق نامه احتمالی می تواند از موانع پیش روی دولت برای پایان مناقشه هسته ای باشد.