نفوذ روزافزون بسیجیان

نویسنده

» نگاه نوول ابزرواتور بافت قدرت در جمهوری اسلامی

نیروی بسیج برای حکومت جمهوری اسلامی یک نیروی درحال رشد است. دولت ایران تصمیم دارد از بسیجیان، شبه نظامیانی که وظیفه سرکوب مردم معترض را دارند، قدردانی کند و با دادن پست های کلیدی به آنان نقش این شبه نظامیان را در صحنه سیاسی کشور پررنگ سازد.

محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد، در یک نشست دولتی در اواخر ماه ژانویه بسیجیان را مورد تمجید قرار داد و پیشنهاد کرد که این افراد در تصمیم گیری ها و سیاست های هر وزارتخانه وارد شوند.

سپاه پاسداران، که یکی از شاخه های شبه نظامی آن را بسیجیان تشکیل می دهند، از اوایل انقلاب به مثابه ستون حکومت و یک نیروی مطرح در برابر ارتش کلاسیک کشور شناخته می شود. پاسداران در کلیه حوزه ها نفوذ چشمگیری دارند: تولید موشک، بهره برداری از منابع نفتی، ساخت سد، ارتباطات، فنآوری هسته ای و…

سپاه همچنین بسیجیان را وارد ساختار فرماندهی خود کرده و به آنان اعتبار و قدرت سیاسی بیشتری داده است. سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه، اغلب مردم معترض را به طرفداری از “براندازی نرم” متهم می کند و معتقد است که اکنون نیاز به نیرویی مانند بسیج بیش از هر زمان دیگری برای کاهش تهدیدهای داخلی احساس می شود.

درحقیقت، این شبه نظامیان در جریان سرکوب مردم معترض و طرفدار اصلاحات پس از انتخابات مناقشه آمیز ژوئن نقش مهمی ایفا کرده اند.

آیت الله خامنه ای هفته گذشته اعلام کرده بود که مخالفان در صورت تظاهرات به مناسبت ۲۲ بهمن “تودهنی خواهند خورد” و خاطرنشان کرد که نیروهای بسیجی برای “ایجاد نظم و امنیت” در سطح شهر مستقر خواهند شد. در آخرین گردهمایی معترضان قبل از ۲۲ بهمن، حداقل ۸ نفر در درگیری های میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان کشته شدند.

گرچه نقش بسیجیان به خاطر سرکوب معترضان و مخالفان سر زبان ها افتاده، ولی پیشرفت نقش آنها در نزد حکومت چندان چشمگیر نبوده. پاتریک کلاوسن، نایب رییس مؤسسه سیاست های خاورنزدیک در واشنگتن در این رابطه می گوید: “کاملاً واضح است که نفوذ سپاهیان در روند تصمیم گیری در زمان بحران [سیاسی] بیشتر از گذشته بوده. گسترش نقش بسیجیان بی شک تمدید طبیعی این روند است.”

بسیجیان ابتدا رزمندگان داوطلبی بودند که در جبهه های جنگ علیه عراق شرکت می کردند. آنها سپس به مدافعان حکومت تبدیل شدند و نقش ها و منصب های بسیاری برعهده گرفتند: پلیس منکراتی در پارک ها و سطح شهر، نیروی ضدشورش برای متفرق کردن مردم معترض و تجمعات اصلاح طلبانه، جاسوس نیروهای امنیتی و اطلاعاتی…

آنها در تظاهرات و گردهمایی ها گاهی با موتورسیکلت و مسلح به باتوم ظاهر می شوند. اطلاعات دقیقی از تعدادشان در دست نیست، ولی طبق برخی برآوردها، تعدادشان به یک میلیون نفر می رسد.

رهبران و فرماندهان بسیجی قصد درخواست افزایش بودجه برای سال جدید ایرانی که در ماه مارس آغاز می شود را دارند. به نوشته روزنامه “صبح صادق” تحت کنترل سپاه پاسداران، سال گذشته بودجه آنان به میزان ۲۰۰ درصد افزایش یافت [مبلغی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار]. این اطلاعات علی رغم اینکه این کشور با بحران شدید اقتصادی روبروست، از سوی دولتمردان جمهوری اسلامی تکذیب نشده است.

بسیجیان برای رییس جمهور فوق محافظه کار محمود احمدی نژاد، در زمره وفادارترین طرفداران محسوب می شوند. ویلیام بیمن، استاد دانشگاه مینه سوتا و کارشناس امور مربوط به ایران، معتقد است که “بسیجیان حتی می توانند نقش ارتش شخصی احمدی نژاد را ایفا کنند”.

 

منبع: نوول ابزرواتور، ۱۰ فوریه