اتهام دخالت ایران در مرگ پنج آمریکایی

نویسنده

وحید ثابتیان

ایالات متحده به دنبال این است تا به گفته خود، نقش احتمالی ایران درحمله به نیروهای آمریکایی در کربلا را، که به مرگ پنج نظامیاین کشورمنجر شد، بررسی کند. مقامات آمریکایی گفته اند که عملیات انجام شده علیه نیروهای آمریکایی ازپیچیده ترین نوع آن طی سالهای گذشته بوده است.

افرادی که اخیرا به نیروهای آمریکا، از یونیفورم ها وسلاح های آمریکایی برای نفوذ به محل استقرار نظامیان آن کشور شده استفاده کرده اند. نیویورک تایمز درگزارشی از اعتقاد برخی اعضای گروه تحقیق درباره این حادثه به اینکه افرادی که دراین حمله مشارکت داشته اند توسط ایران آموزش دیده وتامین مالی شده اند سخن گفته است.

یکی ازمقامات بلند پایه عراقی به نیویورک تایمز گفته است که حمله کنندگان، کارت شناساسی آمریکایی به همراه داشته اند. به علاوه، حمله کنندگان ازوسایل پیشرفته ارتباطاتی استفاده کرده اند. متصل کردن ایران به حملات مرگبار روزهای گذشته، برای جورج بوش که عملا طی روزهای گذشته به تشدید جنگ واژگان علیه ایران اقدام کرده، مفید خواهد بود.

شبکه سی ان ان طی روزهای گذشته با اختصاص بخش ازبرنامه های خبری خود به ادعای دخالت ایران درناآرامی های عراق از تلاش مقامات امنیتی آمریکا برای یافتن ارتباط تهران با این ناآرامی ها خبرداده است. مقامات آمریکایی گفته اند که پیچیدگی حملات انجام شده، گروه های تحقیق را شگفت زده کرده است. آنها شک دارند که عراقی ها می توانسته اند به تنهایی ازپس چنین عملیاتی برآیند. این موضوعی است که گمانه زنی های آنها رابرای یافتن دخالت ایران دراین ماجرا برانگیخته است. مفسر خبری شبکه سی ان ان، درپاسخ به سوال مجری این شبکه درخصوص احتمال دخالت ایران درناآرامی های عراق، تصریح کرد که همه آنچه که درمورد این دخالت ایران گفته می شود، تنها حدس وگمان است وهیچ مدرکی دراین زمینه وجود ندارد. او گفت که ایران مرزطولانی باعراق دارد واگر عراق وارد هرج ومرج کامل شود موجب ناامنی ایران خواهد شد و به همین مقامات تهران خود را ازاین کار برحذر می دارند.

با این وجود پس ازدستگیری پنج ایرانی در اربیل بوده اند توسط آمریکایی ها، و تایید چند روز پیش سفیر ایران درعراق مبنی بر ماهیت امنیتی دستگیر شدگان، نگرانی هایی درخصوص شدت گرفتن درگیری ایران و آمریکا در عراق شکل گرفته است. پرزیدنت بوش طی روزهای گذشته بارها تاکید کرده است که اگر ایران درعراق دخالت کند، با واکنش شدید واشنگتن مواجه خواهد شد. موضوعی که حدس وگمان درخصوص اینکه ایالات متحده به فکرنوعی برخورد نظامی با ایران است را افزایش داده. اگر چه جورج بوش همزمان تاکید کرده است که هیچ برنامه ای برای حمله به ایران وجود ندارد.

در جریان حمله به مقر سربازان آمریکایی در کربلا، یکی ازسربازان امریکایی در جا کشته شد و چهار نفر دیگر بعد از ربوده شدن به فاصله اندکی جان خود را از دست دادند. حمله متوجه ایستگاهی بوده است که در آن نیروهای آمریکایی وعراقی جلسه مشترکی برای اعمال برنامه امنیتی جدید داشته اند. یکی ازعراقیانی که در تحقیقات مربوط به این حمله مشارکت دارد گفته که چهارمظنون به مشارکت درحمله تا کنون دستگیر وبازجویی شده اند.

مظنونان به مشارکت دراین حمله، به گروه تحقیق گفته اند که یک گروه مذهبی درنجف دراین عملیات نقش داشته است. اشاره به گروه شیعه درنجف، ظاهرا “ارتش مهدی” است که توسط مقتدی صدراداره می شود. اگر چنین موضوعی ثابت شود، با توجه به ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی براینکه ایران بخشی از نیروهای سپاه مهدی را آموزش می دهد و تامین مالی می کند، نقش مهمی در تشدید اتهامات ایالات متحده خواهد داشت. اگرچه، یکی ازمقامات عالی رتبه عراقی گفته است درمورد وجود گروه های غیرمتصلی که به صورت مستقل به ترور دست می زدند هم خبرهایی شنیده است.

این مقام عراقی البته افزوده است که “درجریان مناقشات بین سپاه المهدی ونیروهای آمریکایی تنها این ایران بوده است که به حمایت ازآنها پرداخته وبه نوعی گفته است که ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم ونمی گذاریم شکست بخورید.” یکی ازمقامات آمریکایی گفته است که حمله کربلا می تواند پاسخی به دستگیری نیروهای ایرانی باشد.

ازسوی دیگر ژنرال ریموند اودیرنو، یکی از فرماندهان آمریکایی در عراق در مصاحبه با روزنامه “یو. اس. ای تودی” گفته است: “بمب هایی که اکثرا در کنار جاده های محل عبور خودروهای آمریکایی در عراق منفجر می شوند به حدی قوی هستند که مانند چاقوی گداخته شده که به راحتی درون هدف نفوذ می کند سربازان را مجروح و از انجام هرگونه حرکتی باز می دارند.” وی مدعی شده: “اطمینان کامل داریم که این سلاح های کشنده در ایران ساخته و به عراق منتقل می شوند.” این مقام آمریکایی بدون اشاره به آمار کشته شدگان آمریکایی در عراق توسط بمب هایی که ادعا می شود توسط ایران ساخته شده افزوده: “بهترین راه برای توقف انتقال چنین سلاح های کشنده ای به عراق همکاری داوطلبانه ایران با ماست زیرا درصورت صدور فرمان رسمی برای مقابله با چنین عملیاتی راه برگشتی وجود نخواهد داشت.” جان پایک متخصص امور خاورمیانه و مدیریت سایت اینترنتی “امنیت جهانی” در آلکساندریای آمریکا نیز اظهار داشته: “تکنولوژی خاص اینگونه بمب ها که هم قدرت انفجار بالایی دارد هم ترکش های آن باعث ذوب شدن پوست و استخوان محل اصابت می شود ما را درگیر مسایلی خاص کرده است.” سناتور جک رید نیز در مصاحبه با یو. اس. ای تودی گفته: “شواهدی دال بر دخالت ایران در تولید و انتقال این ماده منفجره قوی به عراق موجود است.”

روزنامه جمهوری اسلامی روز گذشته با ابراز نگرانی ازاتهامات ایالات متحده نوشت که “مقامات آمریکائی با وارد کردن اتهامات جدید به جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنند اقدامات تروریستی خود علیه ماموران ایرانی در عراق را که با دستور مستقیم بوش کوچک صورت می گیرد توجیه کنند.”

این درحالی است که علی رغم قول های مقامات عراق درخصوص آزادی ایرانیانی که دراوائل ماه ژانویه دراربیل وبغداد دستگیر شده اند، هیچ تحولی دروضعیت آنان رخ نداده است. معاون رییس جمهوری عراق درتهران درپاسخ به این سوال که وضعیت این افراد چه می شود ودولت عراق چه کاری برای آزادی آنها انجام می دهد گفته است: “من به شما و شهروندان ایرانی اطمینان می‌دهم که از سوی دولت عراق اهتمام و حساسیت فراوان برای آزادی این دیپلمات‌ها صورت می‌گیرد. هم چنین ما تلاش داشته ایم تا زائران ایرانی که توسط نیروهای آمریکایی در عراق بازداشت شده‌اند آزاد شوند.”

درعین حال با وجود تهدیدات روزافزون سیاسی ونظامی علیه ایران، سرلشکر صفوی فرمانده سپاه پاسداران، اگرچه صدور قطعنامه‌ی شدیدتر علیه ایران پس از پایان یافتن مهلت 60 روزه شورای امنیت را محتمل دانسته، اما احتمال حمله‌ نظامی علیه کشور را بسیار ضعیف خوانده است: “دشمنان با ایجاد جنگ روانی و با حجم سنگینی از تبلیغات مسموم و شایعات، عملیات روانی شدیدی را علیه کشورمان آغاز کرده‌اند که این امر در اکثر سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های سیاسیون و نظامیون آنها آشکار است و هدف آنها از این کار فشار بر افکار عمومی و ایجاد یاس و نومیدی در بین ملت شریف ایران است.”

وی افزوده: “با توجه به اشراف کامل اطلاعاتی نسبت به تحرکات دشمنان به‌ویژه آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی در منطقه، علائم و دلایل استراتژیکی و تاکتیکی خاصی که دال بر حمله‌ی نظامی آنها به ایران باشد، فعلا از سوی آنان پدید نیامده است. دشمنان ما (آمریکا و رژیم صهیونیستی) هرکدام در باتلاقی از مشکلات گیر کرده‌اند و بسیار هم ضربه‌پذیرند و ما با اشراف کامل اطلاعاتی و با داشتن نیروهای مسلح قدرتمند، از آمادگی لازم برای مقابله با هرگونه تهدید نظامی برخورداریم و هر توطئه‌ای علیه کشورمان را به شدت پاسخ می‌دهیم.”