تک روی کنید، استبداد نیست!

نویسنده
شیرین کریمی

» درخواست تلویحی مصباح از خامنه ای

سرشناس ترین حامی روحانی آیت اله خامنه ای با بیان اینکه رهبر جمهوری اسلامی همچون بنیان گذار انقلاب اسلامی باید “تک روی ” کند، این نحوه از اداره امور را با “استبداد” متفاوت دانست.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی با بیان اینکه آیت الله خمینی در بسیاری از موارد “تک روی” کرده است، خاطرنشان کرد آیت الله خامنه ای نیز “عینا” در چنین موقعیت هایی قرار می گیرد: “به هر حال چنین مواردی پیش می آید که انسان باید ببیند یا مسأله تقویت می شود و خودش اقدام کند یا اینکه منتظر بماند که دیگران توافق کنند تا جایی که کار به عقب بیفتد و گاهی هم کلا ترک شود.”

به گزارش رجانیوز، مصباح در ملاقات با اعضای اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، ضمن تایید تلویحی ضرورت “تک روی”، تشکیل دهنده “محصور اصلی و جهت کار” جناح راست را “فکر رهبری” توصیف کرد و گفت: “من که کسی را نمی شناسم که به اندازه ایشان تجربه مثبت مطمئنی داشته باشد.”

اظهارات تازه رئیس موسسه امام خمینی اندک زمانی پس از آن مطرح می شود که ویرهبر جمهوری اسلامی را “نمادی از همه مقدسات” خوانده و گفته بود: “عشق به رهبری عشق به خدا، عشق به اولیا، عشق به قرآن و امام زمان و عشق به همه مقدسات است؛ چرا که ایشان نمادی از همه مقدساتی هستند که ارزش عشق ورزیدن دارند.”

او در دیدار هفته گذشته خود با دانشجویان اصولگرا، عمل به “نظر اکثریت” را باعث “دیر شدن” کارها دانسته و گفته بود در مواردی که تشخبص داده می شود “خطر جدی” متوجه نظام است، نباید منتظر “همفکری” ماند چرا که: “بالاخره یک نفر باید خطر کند.” وی همچنین از دانشجویان خواسته است نگویند این “استبداد” است، زیرا “چاره ای” نیست.

 این اظهارات در فضایی مطرح می شود که سران جمهوری اسلامی، به ویژه پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری که منجر به خیزش اعتراضی میلیون ها شهروند و سرکوب آنان شد، به استبداد و دیکتاتوری متهم شده اند. از همین روست که وابستگان حکومت کوشش های فراوانی در جهت برائت حکومت و در راس آن آیت الله خامنه ای از اتهام استبدادی بودن به عمل می آورند.

در یکی از آخرین کوشش های رسمی، مجلس خبرگان رهبری به عنوان اصلی ترین نهاد ناظر بر رفتار ولی فقیه، در پایان آخرین اجلاس خود در ماه شهریور، رهبر جمهوری اسلامی را “چراغ فروزان” راه مردم و مسئولان توصیف و همزمان برای وی آرزوی طول عمرکرد.

با این همه آیت الله مصباح از حیث بالا بردن مقام آیت الله خامنه ای در میان روحانیون حکومتی، جای ویژه ای دارد.

او که رهبر جمهوری اسلامی را “امام خامنه ای” می نامد، اوایل فروردین امسال در دیدار با طلاب لبنانی ابراز عقیدهکرده بود: “ ویژگی‌های امام خامنه‌ای چنان است که یافتن مشابهی برای ایشان عملاً در حد محال و ناممکن است.”

این عضو مجلس خبرگان پاییز سال 89 نیز در دیدار با برخی فرماندهان و اعضای نیروی دریایی سپاه از عدم کفایت عقل برای ارزیابی رهبر جمهوری اسلامی سخن به میان آورده و گفته بود: “شخصیت‌های برجسته زیادی دیده‌ام، ولی خصوصیاتی که این فرزند پیامبر(ص) یعنی رهبر معظم انقلاب دارند در وجود هیچ کس ندیدم و عقل من برای ارزیابی زوایا و ابعاد شخصیتی ایشان کافی نیست.”

 

شکرگزاری بی پایان

یک ماه پیش از آن هم وی در گفتگو با نشریه دست راستی “پرتو سخن” در قم، آیت الله خامنه ای را با “امامان معصوم” مقایسه کرده بود. آیت الله مصباح یزدی “تحمل، صبر و سعه صدر” رهبر جمهوری اسلامی را “اعجاز گونه” عنوان کرده و گفته بود: “ما باید این نعمت عظیم الهی را به یاد مردم بیاوریم که بدانند چقدر باید شکر این نعمت را بجا بیاورند، و یکی از فوایدش این است که آدم وقتی به عظمت یک چنین نعمتی پی‌ می‌برد تحمل کمبودها و کاستی‌ها که از لوازم طبیعی حوادث این جهانی است برایش خیلی آسان می‌شود.”

وی چهار ماه پیش از آن نیز با بیان اینکه آیت الله خامنه ای “نعمتی بزرگ” برای “امت اسلام” است، در مقام نشان دادن ارادت خود به ولی فقیه گفته بود تنها کاری که از او بر می آید این است که “سر بر خاک” گذارد تا قدرشناسی و ادای شکر کند.

به نظر می رسید در سال 89 پایانی بر شکر گذاری های آیت الله مصباح یزدی به خاطر رهبری آیت الله علی خامنه ای وجود نداشته باشد؛ چرا که بهمن همان سال وی دوباره در جمع طلاب یزدی نشست تا بگوید: “خدا را شکر که چنین نعمتی داریم و راه شکر چنین نعمتی نیز این است که ایشان را الگوی رفتاری خود قرار دهیم.”

وی در گرماگرم خیزش جنبش دموکراسی خواهانه در خاور میانه ـ بهار عرب- از سردرگمی کشورهای منطقه به دلیل نداشتن “نعمت رهبری” سخن گفته و متذکر شده بود: “امروز با توجه به این تحولات است که می‌فهمیم نعمت رهبری چیست.”

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص جانشین بنیان گذار جمهوری اسلامی گفته بود:“76 سال از خدا عمر گرفتم و بینی‌و‌بین الله جانشین شایسته‌تر از آیت‌الله خامنه ای برای امام خمینی(ره) در کل عالم ندیدم.”

 

بوسیدن پای رهبر جمهوری اسلامی

این در حالی بود که چند ماه پیش از آن عطا الله مهاجرانی - وزیر ارشاد دولت نخست محمد خاتمی - روایت متفاوتی از باور آیت الله مصباح یزدی نسبت به انتخاب ایت الله خامنه ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی در بهار 1368 بیان کرده بود: “در روزی که از رادیو اعلام شد، آیه الله خامنه ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی انتخاب شده است، در همانروز جلسه ای در محضر آیه الله مصباح در دفتر ایشان در پژوهشگاه در قم برگزار شده بود. یکی از شاگردان ایشان، آقای نواب از آقای مصباح می خواهند که در باره ی رهبری آیه الله خامنه ای سخنی بگویند. ایشان سکوت می کنند. آقای نواب درخواستشان را تکرار می کنند. آقای مصباح می فرمایند: من چه بگویم در باره ی کسی که نمی تواند یک صفحه ی رسایل بدون اعراب را از رو بخواند.”

با این وجود، رابطه مرید و مرادی این دو، در دهه هشتاد چنان بالا گرفت که آیت الله مصباح یزدی حتی پای رهبر جمهوری اسلامی را نیز بوسید. در ویدئوکوتاهی که از این صحنه منتشر شده، آیت الله مصباح یزدی در آستانه در منتظر ورود آیت الله خامنه ای است و به محض رویت رهبر جمهوری اسلامی وارد کوچه می شود و خود را به پای او می اندازد.

 

کنار خامنه ای، مقابل احمدی نژاد

گفتنی است با آغاز سال 90 و اوج گیری منازعه سیاسی میان رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد، مصباح یزدی که برای شش سال علاقه بسیاری به محمود احمدی نژاد نشان داده بود و اطاعت از وی را “اطاعت از خدا” دانسته بود، به صف حامیان آیت الله خامنه ای پیوست و در چندین سخنرانی آتشین به انتقاد از جریان انحرافی پرداخت. وی ابتدا رئیس دفتر محمود احمدی نژاد راباب جدید خطاب و بعد ادعا کرد وی به احتمال 90 درصد رئیس دولت را جادو کرده است.

این ضد و نقیض ها البته بی پاسخ نماند. تیرماه امسال آیت الله حجتی، از شاگردان صاحب نام آیت الله منتظری و آیت الله خمینی، با نگارش نامهای خطاب به آیت الله مصباح، ریشه چنین ضد و نقیض هایی را “خود سانسوری” مصباح یزدی دانست و نوشت: “حضرت آقای مصباح! اشکال مهم و صعب‌العلاج دیگر که شاید ام‌المشکلات باشد، این است که طبق یک خصلت دیرینه و نهادینه شده، ما در بسیاری از مسائل خودسانسوری می‌کنیم.”

 

تفاوت 180 درجه ای جلوت و خلوت

این نماینده سابق مجلس اسلامی و مجلس خبرگان، تلویحا به تفاوت “180 درجه ای” در “خلوت و جلوت” رئیس موسسه امام خمینی اشاره می کند که نتیجه آن از دیدگاه وی چنین است: “بسیاری از حقایق و واقعیت‌های جامعه از دید بزرگان و مسوولان مملکتی مخفی می‌ماند یا به صورت معکوس جلوه داده می‌شود. یا از باب مصلحت‌اندیشی یا از باب تقیه و ترس یا از باب ملاحظات رفاقت و رودربایستی و بسیاری هم به خاطر دغدغه زندگی و امرار معاش حرف دل‌مان را نمی‌زنیم.”

همزمان برخی سایت های طرفدار دولت نیز حملات نوشتاری علیه مصباح ترتیب دادند و از جمله نوشتند یک “موی گندیده” احمدی نژاد را با 100 مصباح یزدی عوض نخواهند کرد.

روزنامه ایران ـ ارگان دولت - همدر شماره 19 خرداد در ویژه نامه سیاسی خود، این عضو مجلس خبرگان را یک “اقتدارگرا” توصیف کرد و وی را در کنار فرمانده سپاه و رئیس قوه قضائیه عاملان “جنگ روانی علیه دولت” نامید.