بحث رامنی و اوباما بر سر ایران

نویسنده

» گزارش بوستون گلوب از کمپین انتخاباتی

مبارزات انتخاباتی اوباما و رامنی درست یک روز قبل از اخرین مناظره کاندیداها به بحث در ارتباط با نگاه رئیس جمهوری بعدی آمریکا به اعمال تحریم علیه ایران رسید و همین جا ماند. پس از انتشار گزارشی که از احتمال مذاکره دو طرفه میان ایران و آمریکا پس از برگزاری انتخابات ایالات متحده خبر می داد، هر دو طرف با احتیاط به سمت این مناظره گام برداشتند.

کاخ سفید خبر مذاکره دو جانبه با ایران را رد کرده، و هر دو نامزد انتخاباتی نسبت به اینکه چنین مذاکراتی چقدر بر آرای آمریکایی ها اثر خواهد گذاشت در تردید هستند ، آن ها نمی دانند شهروندان آمریکا چنین مذاکراتی را یک دیپلماسی کارا تعبیر خواهند کرد یا یک ساده لوحی.

دیوید اکسلراد ، مشاور اوباما، در گفتگو با شبکه ان بی سی گفته است: “نمی خواهم خیلی وارد این موضوع شوم که چنین مذاکراتی اتفاق خواهد افتاد یا خیر، چرا که کاخ سفید گفته هیچ توافقی در کار نبوده است.”

در فلوریدا، جایی که آخرین مناظره برگزار شد، میت رامنی از اظهار نظر در مورد اینکه آیا از مذاکرات دو طرفه با ایرات استقبال می کند سرباز زد.

رامنی و اوباما هر دو گفته اند مانع از دست یابی ایران به سلاح اتمی خواهد شد و هر دو نیز تاکید کرده اند اقدام نظامی باید آخرین راه حل باشد. اما مشخص نیست این دو نامزد تا چه اندازه برای رسیدن به هدف مشترکشان حاضرند نرمش نشان دهند.

به گزارش تایمز، دولت باراک اوباما در نظر دارد به ایران اجازه دهد برای تامین انرژی به صورتی محدود غنی سازی اورانیوم انجام دهد.

رامنی اما شیوه دیگری برگزیده است و غنی سازی اورانیوم را به عنوان “خط قرمز” معرفی کرده است.

بر اساس نتایج نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقاتی پیو که هفته پیش منتشر شد افکار عمومی به سمت اعمال فشار شدیدتر علیه برنامه اتمی ایران تمایل پیدا کرده اند. در ماه ژانویه ۵۰ درصد از رای دهندگان گفته بودند ایالات متحده برای ممانعت از عملیات نظامی لازم است تا موضع سخت تری علیه ایران اتخاذ کند، اما ۴۱ درصد هم با این حرف مخالف بودند. نظر سنجی جدید نشان می‌دهد که حالا ۵۶ درصد موافق هستند و ۳۵ درصد مخالف، که خود حکایت از نوسانی ۱۲ درصدی دارد.

میت رامنی در یک برنامه تلویزیونی حرف های در همی پیرامون مذاکره دوجانبه با ایران زد، اما مارکو رابیو سناتور فلوریدا، می گوید میت رامنی مذاکرات دو طرفه را در دستور کار قرار خواهد داد.

رابیو می گوید: “گمانم او در این ارتباط حرف زده است ، او گفت که اگر همه گزینه ها به شکست بینجامد آنگاه حمله یا هر درگیری نظامی گزینه آخرش خواهد بود، به نظرم رامنی کاملا از این حقیقت آگاه است که ایران در گذشته از مذاکرات برای خرید زمان استفاده کرده است.”

راب پرت من، سناتور اوهایو – مشاور مناظره رامنی – نیز می گوید: “ایالات متحده امروز به گونه ای موضع گیری می کند که انگار قصد دارد از شر متحدان خود راحت شود.” او گفته است: “رها کردن متحدان خود به خاطر گفتگوی دوجانبه آخرین کاری است که ما می خواهیم انجام دهیم.”

ایالات متحده بخشی از ائتلاف بین المللی است که تحریم های اقتصادی علیه ایران وضع کرده است، زیر فشار این تحریم اوایل این ماه، ارزش ریال ۴۰ درصد سقوط کرد.

جمهوری خواهان همچنین دولت اوباما را متهم به انتشار اطلاعات محرمانه از تلاش‌های ضد تروریسم برای به دست آوردن رای بیشتر کرده‌اند، از جمله آن‌ها به انتشار اطلاعات در خصوص استفاده از ویروس برای کند کردن برنامه اتمی ایران اشاره می‌کنند.

اما بر خلاف نبرد سایبری، ظاهرا گزارش‌هایی که پیرامون مذاکرات دو طرفه به بیرون درز کرده، به قدرتمند‌تر شدن تصویر اوباما کمکی نکرده است.

در جریان انتخابات اولیه حزب دموکرات در سال ۲۰۰۸، هیلاری کلینتون ، وزیر خارجه امروز آمریکا و رقیب پیشین باراک اوباما در انتخابات درون حزبی، در جریان یک مناظره گفته بود اوباما قصد دارد با رهبران کشورهای سرکشی چون ایران پای میز مذاکره بنشیند.

حالا کلینتون می گوید: “فکر کنم آن حرفم غیر مسئولانه و کاملا ساده لوحانه بود.”

منبع : بوستن گلوب – 22 اکتبر