کشف فتنه روسیه توسط فارس و ایرنا

نویسنده
نازنین کامدار

» پیروزی 63 درصدی پوتین و خشنودی جمهوری اسلامی

در فردای روز انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و پس از آنکه محمود احمدی نژاد مخالفان خود را به “خس و خاشاک” تشبیه کرد، عازم روسیه شد تا به بهانه شرکت در نشست پیمان شانگهای با ولادیمیر پوتین، نخست وزیر وقت و الکساندر مدودیف، رئیس جمهور روسیه دیدار کند و بخش خبری ساعت 14 نیز او را در حالی که با لبخند در کنار پوتین ایستاده نشان دهد. حالا هم مقامات و رسانه های جمهوری اسلامی با لبخند در کنار پیروزی پوتین باکسب ۶۳ در صدآراعکس یادگاری گرفته اند.

از همان زمان، معترضان به نتیجه انتخابات، خاطره همزمانی روی کار آمدن مجدد احمدی نژاد را با تصاویر خشنودی پوتین به یاد می آورند. خشم معترضان از روسیه و نقش پر رنگ این کشور در تحولات داخلی ایران و تبریک زودهنگام این کشور به محمود احمدی نژاد و نیز روابط مطلوب شخص پوتین با جناح راست، موجب شد تا در تمامی راهپیمایی های اعتراضی شعار “مرگ بر روسیه”و “مرگ بر پوتین” از جمعیت برخاسته شود. این شعارها در روزی که هاشمی رفسنجانی اولین و آخرین نطق خود را به عنوان خطیب نماز جمعه تهران پس از خرداد 88 ایراد کرد نیز از میان جمعیت شنیده و از رادیوی رسمی جمهوری اسلامی هم پخش شد. در راهپیمایی های سیزدهم آبان و روز قدس نیز شعار “مرگ بر روسیه” و “سفارت روسیه؛ لانه جاسوسیه” از خشم معترضان نسبت به دخالت های این کشور در انتخابات 88 حکایت داشت.

از همین رو طی دو روز گذشته که پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جهوری روسیه، آنهم با آرایی معادل 63 درصد اعلام شده، واکنش های کاربران شبکه های اجتماعی و هواداران جنبش سبز در ایرانادامه همین حکایت است. در برابر رسانه های رسمی حکومتی نسبت به اعلام نام پوتین به عنوان رئیس جمهور روسیه ابراز خشنودی کرده اند. آن هم در حالیکه ردم روسیه از تقلب در این انتخابات سخن می گویند و بدان اعتراض دارند اما این اعتراض ها در رسانه های جمهوری اسلامی “فتنه روسیه” خوانده شده و برخی به مشابه سازی آنچه که “فتنه 88” می نامند با حوادث روسیه پرداخته اند.

این رسانه ها از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات روز گذشته مسکو هم که به نوشته خبرگزاری های بین المللی تعداد آنان به بیش از 600 تن می رسد، به عنوان “اغتشاشگر” یا دکرده اند.

در همین باره، خبرگزاری فارس، نزدیک به نهادهای امنیتی نظامی، در گزارشی با عنوان “سناریوی فتنه 88 ایران در روسیه کلید خورد ” نوشته است: “برخی معترضان روسی، با ادعای تقلب و در اعتراض به پیروزی پوتین در شهر‌های مسکو و سن‌پطرزبورگ تظاهرات کرده که 200 نفر در جریان این تظاهرات دستگیر شدند. آنچه در این راستا قابل توجه است نحوه واکنش کشور‌های غربی و رسانه‌های وابسته به آنها به نتایج انتخابات روسیه است. کشور‌های غربی از چند ماه گذشته تلاش کردند با استفاده از شبکه‌ها و رسانه‌های خبری که ابزار قدرت نرم آن‌ها محسوب شده، فضای تقلب توسط پوتین و حزب وی را بر انتخابات ریاست‌جمهوری 2012 حاکم کنند. تبلیغات گسترده رسانه‌های غرب با پوشش خبری و پخش تصاویر از اعتراضات مخالفان پس از انتخابات پارلمانی روسیه که با پیروزی حزب پوتین یعنی «روسیه متحد» در مجلس دوما همراه بود، گرفته تا گزارش‌وقوع تقلب‌های گسترده در جریان انتخابات روز گذشته، با هدف تحقق ناآرامی‌ها و درگیری‌های خیابانی در این کشور صورت گرفت. شدت تبلیغات علیه صحت انتخابات به حدی بود که برخی رسانه‌های غربی پس از اعلام نتایج، گزارش‌های خبری را با عنوان «تقلب‌گسترده» و «انتخابات مخدوش» منتشر و اعلام کردند مخالفان قصد برگزاری تجمع و تظاهرات اعتراض‌آمیز در شهر‌های مختلف را دارند.”

فارس افزوده است: “دولت روسیه برای رفع این اتهامات که نسبت به وقوع آنها پیش از برگزاری انتخابات احتمال داده بود و برای اینکه اذهان عمومی را روشن ساخته و به نوعی از هر گونه بهانه گیری غربی جلوگیری کند، در تمامی حوزه های رای گیری، دوربین مخفی کار گذاشت و پلیس نیز به صورت لحظه به لحظه این دوربین ها را چک کرد. این درحالی است که علی رغم تمامی این پیشگیری ها و مواظبت های دولت روسیه باز هم برخی رسانه های آمریکا و اروپایی مانند یورونیوز و سی ان ان بر احتمال تقلب در انتخابات روسیه به صورت مستقیم وغیر مستقیم اشاره داشته اند. عملکرد رسانه‌های غربی برای القای وقوع تقلب گسترده در انتخابات و دعوت معارضان برای نمایش قدرت در خیابان‌های شهرهای بزرگ مانند مسکو و سن‌پطرزبورگ بی‌شباهت به حوادث و اتفاقات فتنه سال 88 ایران نیست. جایی که رسانه‌های غربی نظیر بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان با القای رمز تقلب سعی کردند تا سلامت انتخابات مردمی را به چالش بکشند”.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز در گزارشی مشابه نوشت: “درحالیکه انتخابات ریاست جمهوری روسیه زیر لنز دوربین ها و تحت کنترل ناظران بین المللی با استقبال گسترده مردم این کشور برگزار شد مخالفان داخلی و خارجی پوتین سناریوی طرح تقلب در این انتخابات را کلید زده اند. در این میان علاوه بر برخی رسانه های غربی، برخی رسانه های عربی عمدتا وابسته به عربستان سعودی تلاش کردند به موضوع تقلب در انتخابات و اعتراض به نظام روسیه دامن بزنند”.

ایرنا همچنین در گزارشی دیگر از واکنش آمریکا نسبت به بازداشت معترضان روسی ابراز خشم کرده و نوشته است: “مایکل مک فول سفیر آمریکا در روسیه که طی یک ماه حضورش در مسکو بارها جنجال آفرین شده است، بار دیگر در اظهاراتی مداخله جویانه، نسبت به دستگیری مخالفان پوتین ابراز نگرانی کرد. ماموران پلیس ضدشورش مسکو روز دوشنبه 250 نفر از مخالفان “ولادیمیر پوتین” را در جریان یک آشوب در پایتخت روسیه دستگیر کردند. یکصد نفر از این افراد در اجتماع اعتراض آمیز مقابل ساختمان کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه در میدان “لوبیانکا” دستگیر شدند و بقیه نیز در حالی که هشدارهای مکرر پلیس برای ترک محل تظاهرات در میدان پوشکین را نادیده گرفته بودند، دستگیر شدند”.

همزمان با ابراز شادی رسانه های حکومتی از بازگشت پوتین به کرملین، و فتنه نامیدن اعتراضات مردمی در این کشور، محمود احمدی نژاد هم در همان ساعات اولیه اعلام پیروزی پوتین، در نامه ای به وی تبریک گفت.

احمدی نژاد نوشت: “انتخاب جنابعالی به عنوان رییس‌جمهور فدراتیو روسیه را به آن جناب، دولت و ملت دوست آن کشور صمیمانه تبریک می‌گویم. از خداوند متعال، استمرار سلامتی و موفقیت جنابعالی و بهروزی و نیک‌بختی دولت و ملت بزرگ روسیه را مسألت دارم”.