سرمایه گذاری میلیاردی در ایران

نویسنده
رویترز

» گزارش رویترز از قرارداد تجاری آمریکا

شرکت آمریکایی ورلد انرژی اکو World Eco Energy یک قرارداد اولیه را برای سرمایه‌گذاری ۱.۱۷۵ میلیارد دلار در صنعت تولید برق ایران امضاء کرده است. هدف از این پروژه تبدیل زباله‌های جامد به برق است.

تهران تایمز گزارش داده، نمایندگان این شرکت آمریکایی و ملک‌محمد قربان‌پور، استاندار چارمحال و بختیاری این قرارداد را امضاء کرده‌اند. قربان‌پور به خبرگزاری ایرنا گفت، انتظار می‌رود که این پروژه بلافاصله ۶۵۰ شغل ایجاد کند و ظرف دو یا سه سال بعدی این رقم به ۲۰۰۰ فرصت شغلی برسد. شرکت‌های داخلی نیز همین مقدار پول در این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

استاندار خاطرنشان کرد، شرکت آمریکایی، ماشین‌آلات، تجهیزات و فناوری را فراهم می‌کند و ۸۰ درصد نیروی کار پروژه از داخل تامین می‌شود. این پروژه قصد دارد روزانه حدود ۲۵۰ مگاوات برق تولید کند که از سوختن ۱۵۰۰ تن زباله جامد تامین می‌شود. ایران با این‌که منابع نفت و گاز فراوانی دارد، با توسعه انرژی های تجدیدپذیر، به دنبال این است که بخش انرژی خود را تنوع ببخشد. سال گذشته، این کشور اعلام کرد برنامه‌ای برای ساخت سه مزرعه بادی با توان هرکدام ۳۵۰ مگاوات دارد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که پروژه تولید برق قرار است در سپتامبر ۲۰۱۴ آغاز شود.

این قرارداد نشان از پیشروی تازه در روابط ایران و آمریکا دارد. تهران از سال جدید تلاش کرده برنامه هسته‌ای خود را محدود کند و این اقدام موجب کاهش تحریم‌های آمریکا شده است.

در ماه آوریل، وزارت خزانه‌داری آمریکا (بانک مرکزی) به بوئینگ و جنرال الکتریک GE اجازه داد برای کمک به صنعت هواپیمایی ایران، به این کشور قطعات یدکی بفروشند. ایران به قطعات جدید هواپیما نیاز دارد، چراکه زمان سرویس جت‌هایش گذشته و نیازمند تعمیر و قطعات مناسب است. به گزارش ایرنا، ایران در بیست سال گذشته، بیش از ۲۰۰ سانحه هوایی داشته که منجر به کشته شدن ۲۰۰ نفر شده است. تمام فعالیت‌های تجاری میان ایران و آمریکا پس از بحران گروگانگیری سال ۱۹۷۹ رسما متوقف و پس از آن هم تحریم‌های آمریکا به آن افزوده شد.

منبع:  رویترز - 6 ژوئیه