جبهه پایداری هم پشت احمدی نژاد را خالی کرد

نویسنده
نازنین کامدار

» شریعتمداری: رئیس دولت در نمی رود

یک روز پس از انتشار خبر احضار محمود احمدی نژاد به دادگاه، که با خبرهایی درباره انهدام برخی اسناد دولتی همراه بود، علی لاریجانی که نامش به عنوان شاکی در برگه احضاریه ذکر شده است نسبت به این اقدام واکنش نشان داد.

در همین حال،حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان، از ارسال احضاریه برای احمدی نژاد انتقاد کرده و به طعنه از احتمال فرار او از کشور خبر داده است.

در کنار واکنش ها به احضار رئیس دولت اصولگرا به دادگاه که به اعتقاد آگاهان با ماجرای “یکشنبه سیاه” مجلس بی ارتباط نیست، سایت رجانیوز، ارگان جبهه پایداری هم برای نخستین بار زبان به انتقاد از احمدی نژاد گشود و او را عامل شکست راستگرایان اسلامی معرفی کرد.

احضار احمدی نژاد به دادگاه با بازتاب خبری وسیعی در سطح رسانه های جهان همراه بوده و همین امر موجب شده تا مقاماتی از درون نظام از قوه قضاییه به دلیل تعجیل در تسویه حساب با او انتقاد کنند.

نخستین انتقاد را علی لاریجانی، رئیس مجلس کرد که در برگه احضاریه نام اش به عنوان شاکی درج شده است.

به نوشته خبرگزاری های داخلی، لاریجانی دیروز در سخنانی در صحن علنی مجلس ، درباره احضار احمدی نژاد چنین گفت: “این مورد را رسانه ها طوری منعکس کردند که گویا رئیس مجلس از رئیس قوه مجریه شکایت کرده در حالی که ما شکایت شخصی نداریم. یا از طرف رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و یا بر اساس آیین نامه تخلفی از دولت که در مجلس به تصویب رسیده به دادگاه ارجاع شده است. این حرف ها به موقع نیست و مشخص است شیطنتی در کار است”.

او افزود: “بر اساس ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی مجلس نمایندگان می توانند در خصوص تخلف دولت گزارش را تهیه کرده و آن گزارش را در صحن علنی مجلس به تصویب رسانده و به قوه قضائیه ارجاع دهند.در طول مجلس هشتم گزارشات متعددی به این شکل به قوه قضائیه ارسال شد اما تا کنون این گزارشات در قوه قضائیه و در دادگاه ها بررسی نشده است. مجلس نهم از ایشان شکایت نکرده است”.

محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی، قضایی مجلس هم در این باره گفت: “احضاریه ارسال شده برای رئیس جمهور از سوی دادگاه کیفری مربوط به شکایت کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس هشتم است. بر اساس اصل ۱۴۰ قانون اساسی دادگاههای عمومی دادگستری می توانند به جرایم احتمالی رئیس جمهور و وزرای آنها با اطلاع مجلس رسیدگی کنند و هیچ منع قانونی در این زمینه وجود ندارد. همچنین بر اساس بند ۱۰ ماده ۱۱۰ قانون اساسی زمانی که بحث عزل رئیس جمهور مطرح باشد بعد از طی تشریفات قانونی موضوع در دیوان عالی کشور مطرح می شود”.

وی افزود: “برخی خبرگزاری و سایت ها مدعی شده بودند که این شکایت مربوط به اتفاقات رخ داده در جلسه استیضاح وزیر کار بوده است که این موضوع صحت ندارد. شکایت های مطرح شده مربوط به سه موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هشتم می باشد. رئیس مجلس به طور شخصی از فردی شکایت نکرده است”.

گفتنی ست شعبه احضار کننده احمدی نژاد شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران است که طی یک سال گذشته از پرخبرترین شعب دادگاه های کشور بوده است. این شعبه که سیامک مدیرخراسانی ، ریاست آن را برعهده دارد طی یک سال گذشته به پرونده هایی از جمله اختلاس از بیمه و استانداری، نقش ۳ نماینده مجلس در پرونده فساد سه هزار میلیاردی، قضات تعلیق شده کهریزک و روزنامه های شرق و ایران رسیدگی کرده است.

همزمان با علی لاریجانی، روزنامه کیهان نیز در یادداشتی دوپهلو احضار احمدی نژاد در این مقطع زمانی را محکوم کرد.

حسین شریعتمداری در کیهان نوشت: “خبر شکایت از رئیس‌جمهور و احضار ایشان به دادگاه بلافاصله پس از اعلام در صدر اخبار رسانه‌های خارجی قرار گرفت و در داخل کشور این پرسش را پدید آورد که چه کسانی و با چه انگیزه‌ای دست به اینگونه اقدامات می‌زنند؟! آیا مسئولان محترم قوه ‌قضائیه از صدور و ابلاغ این احضاریه برای رئیس‌جمهور محترم باخبر بوده‌اند؟ اگر پاسخ مثبت است، کدام انگیزه و چه ضرورت فوری و فوتی در میان بوده است که تأخیر در صدور و ابلاغ این احضاریه را جایز ندانسته! و برای ابلاغ آن در شرایط حساس کنونی کشور عجله داشته‌اند؟! آنهم احضاریه‌ای که با تاریخ تشکیل دادگاه بیش از ۶ماه فاصله دارد؟! این اقدام دستگاه قضایی، در شرایط حساس کنونی که انتخابات پرشور و حماسی اخیر، دشمنان بیرونی نظام را با حیرت آمیخته به عصبانیت روبرو کرده است حرکتی فراتر از یک «اقدام نسنجیده» است و اگر کار برخی از نفوذی‌های بدخواه مردم و مسئولان محترم قضایی نباشد به یقین پای بی‌تدبیری در میان است که شایسته دستگاه قضا نیست”.

او افزوده است: “چرا احضاریه برای دادگاهی که ۶ ماه دیگر نوبت آن است، امروز فرستاده می‌شود؟ آیا مسئولان محترم قضایی احتمال می‌داده‌اند بعد از پایان دوره مسئولیت آقای احمدی‌نژاد، دسترسی به ایشان نداشته باشند؟! که اگر اینگونه هم باشد، هنوز ۲ ماه تا پایان دوران ریاست‌جمهوری دکتر احمدی‌نژاد فرصت داشته‌اند! و اساسا مگر شخصیتی مانند احمدی‌نژاد می‌تواند بعد از پایان مسئولیت، مجهول‌المکان! باشد؟! ثانیا؛ آیا دستگاه محترم قضایی در موارد مشابه دیگر نیز با همین سرعت و قاطعیت! برخورد می‌کند؟! یعنی احساس مسئولیت آقایان محترم فقط در برخورد با رئیس‌جمهور برانگیخته می‌شود؟!”

در برابر این واکنش ها اما رجانیوز که تا کنون به دفاع از عملکرد احمدی نژاد می پرداخت، در تحلیلی از پیروزی روحانی در انتخابات، احمدی نژاد را عامل اصلی شکست راستگرایان معرفی کرده است.

این سایت که به ارگان “جبهه پایداری” شهرت دارد، در گزارشی نوشته است: “احمدی نژاد در دو سال آخر دولتش به نحوی عمل کرد که بواسطه نقصان اجرایی در برخی امور مرتبط با معیشت مردم و همچنین حاشیه سازی های بیش از اندازه و خسته کننده، ۲۴ میلیون رای سال ۸۸ را به ۱۸ میلیون رای سال ۹۲ روحانی مبدل کند.شاید عدم اقبال حتی به سرشناس ترین اشخاص لیست احمدی نژاد در شواری شهر بهتر از هر حقیقتی، این معنا را منتقل کند که دلیل اقبال مردم به حسن روحانی به عنوان رئیس‎جمهور منتخب، نارضایتی مردم و افکار عمومی از اقدامات و عملکرد نامطلوب دولت در یکی دو سال اخیر به ویژه در زمینه اقتصادی بوده است.‌‌ رها کردن سکان مدیریت اقتصاد کشور و پرداختن به مسائل فرعی و حاشیه‌ای سبب شده که در سال‌های اخیر فشار شدید اقتصادی به اقشار مختلف مردم وارد شود و این مساله، رای مردم را به سمت نماد مخالفت با وضع موجود سوق داده است.در واقع «آری» مردم به روحانی تا حد زیادی ناشی از «نه» آنها به اقدامات سالهای اخیر احمدی نژاد است، نه بزرگ از مردم شهری که روزی بواسطه رای همانها و محبوبیت در دل آنها، در مرحله اول انتخابات ۸۴ به مرحله دوم راه یافت. احمدی نژاد نه تنها خود بلکه جریان سیاسی اصولگرا که بر گرده آن سوار شده بود را با همین روش در معرض شکست قرار داد و روحانی باید خود را بیش ازهر چیز حتی حمایت هاشمی و خاتمی و عدم اجماع اصولگرایان حول گزینه اصلح، مرهون فرصتی بداند که احمدی نژاد با رفتار دو سال اخیرش در اختیار او گذاشت”.

در مقابل این فشارها، روزنامه ایران به نقل از میرتاج الدینی، معاون پارلمانی احمدی نژاد اعلام کرد که “رئیس جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی با ارایه گزارشی عملکرد دولت های نهم و دهم را تشریح خواهد کرد تا پاسخ برخی سیاه نمایی ها علیه دولت داده شود”.