جوانی: برخی دولتمردان اعتقادی به حکومت اسلامی ندارند

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» اجرانکردن "گسترش حجاب" سیاسی و انتخاباتی است

در پی انتقادات اخیر نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران از دولت حسن روحانی و اینکه این دولت اعتقادی به مقابله با “تهاجم فرهنگی” و “بدحجابی” ندارد، رییس سابق اداره سیاسی این نهاد نظامی نیز اعلام کرده است که مسولان دولت یازدهم به دلایل سیاسی و برای جلوگیری از عدم ریزش آرای انتخاباتی خود در این زمینه اقدامی نمی کنند.

سرتیپ پاسدار یدالله جوانی در گفت و گویی با خبرگزاری بسیج گفت: “برخی مسؤولین فکر می کنند در صورت اجرایی شدن قانون گسترش عفاف و حجاب با ریزش رأی های انتخاباتی مواجه خواهند شد و به همین دلیل سعی دارند از انجام وظیفه خود طفره بروند.”

مشاورعالی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه با گفتن اینکه “اصلی ترین دلیل اجرایی نشدن قانون گسترش عفاف و حجاب طی سال های اخیر نوع برخورد گروه ها و احزاب سیاسی با آن بوده است، متأسفانه هنگامی که در کشور با یک موضوع برخورد سیاسی می شود می بینیم که به دلایل نامعلومی آن موضوع به مرحله اجرا نمی رسد.”
به گفته این مقام ارشد سپاه پاسداران “در قضیه قانون گسترش حجاب نیز برخی گروه ها که به دنبال منافع شخصی خود بودند با موضع گیری های سیاسی وارد صحنه شدند و متولیان اجرای این قانون هم که جایگاه سیاسی خود را در خطر می دیدند از عملی ساختن آن شانه خالی کردند.”

سرتیپ پاسدار یدالله جوانی همچنین برخی از مسئولان دولت را به “بی اعتقادی به حکومت اسلامی” متهم کرده و گفته: “در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت آمده است که دولت مجری این قانون است؛ اما بسیاری از دولتمردان ما نسبت به آن بی توجه هستند و برخی نیز در کل اعتقادی به حکومت اسلامی ندارند و چنین مسائلی را خارج از محدوده مسؤولیتی خود می دانند.”

روز شنبه ۲۰ تیرماه نیز نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه پاسداران از عملکرد دولت حسن روحانی در برخورد با “بدحجابی” انتقاد کرده بود.

حجت الاسلام علی سعیدی در این ارتباط گفته بود: “عملیاتی ساختن قانون گسترش عفاف و حجاب کار سختی نیست و تنها نیاز به یک همت جهادی از سوی مسؤولین دارد. متأسفانه اکثریت دولتمردان ما همچنان اعتقادی به تهاجم فرهنگی دشمن ندارند، در حالی که همین تهاجمات نرم دشمنان ما از سال های گذشته تاکنون ناهنجاری های بسیاری را بخصوص در زمنیه بدحجابی در جامعه ما ایجاد کرده است.”

وی همچنین خواستار “کنترل پوشش مردم” در معابر و مکان های عمومی شده و گفته بود: “با گشت و گذاری کوتاه در بازارهای کشور می بینیم که «بی حیایی و بی عفتی» به اوج خود رسیده است. امروز ما به یک دستور العمل جدی و قاطع برای کنترل وضعیت پوشش مردم در بازارها که محل رفت و آمد اقشار مختلف مردم است نیاز داریم.”

علی سعیدی البته برخلاف مشاورعالی اش علت عدم اجرای “گسترش حجاب و عفاف” از سوی دولت روحانی را به تاثیر پذیری وی از دیگران خوانده و گفته بود: “ما می بینیم که دولت برای رضایت برخی افراد که خواهان عدم رعایت «خطوط قرمز نظام» هستند، از اعمال قوانین و مقررات ممانعت می کند”.

در همین ارتباط حسن روحانی رییس دولت جمهوری اسلامی نیز روز یکشنبه ۲۱ تیرماه در تازه ترین اظهاراتش در دیداری با “جمعی از بانوان” بار دیگر درباره حجاب و انتقاداتی که در این باره از دولت شده پاسخ گفت و نظراتی مخالف منتقدان این موضوع مطرح کرد.

او گفت: “اگر هم نظری راجع به مسائل خانم‌ها وجود دارد، نحوه رفتار، ابلاغ و اجرای ما باید صحیح باشد. برخی فکر می‌کنند همه حجاب و عفاف به روسری، نوع و سبک آن برمی‌گردد. آیا ما عفاف و حجاب در زبان، نگاه و چشم نداریم؟”

حسن روحانی اضافه کرد که “این‌طور نیست که حجاب و عفاف را تنها در یک مساله خلاصه کنیم. عفاف و حجاب یک مساله درونی مانند روزه است. شما به کسی می‌توانید به زور بگویید روزه بگیرد؟ اگر بگویید، او می‌گوید من روزه دارم اما به اتاقی دیگر می‌رود و آب می‌خورد و باز هم می‌گوید روزه است. شما از کجا می‌فهمید که روزه نیست؟”

رییس دولت جمهوری اسلامی همچنین تاکید کرده است که “عفاف و حجاب هم از درون قلب، جان و روان است. ما خیلی‌ها را می‌بینیم و شما هم می‌شناسید که آن‌چنان قلب پاک و عفیفی دارند، حالا گاهی اوقات ممکن است انسان او را با ظاهرش منطبق نداند اما چرا ما از جان، روح، فکر، دانش و اعتقاد مردم شروع نمی‌کنیم؟ اینکه بیاییم در خیابان یک نفر را دستگیر کنیم، ببریم و برایش پرونده درست کنیم واقعا درست می‌شود؟ یعنی به اعتقاد شما حجاب و عفاف با زور و جبر امکان‌پذیر است یا اینکه ما باید واقعیت‌ها را برای مردم و دختران و دانش‌آموزان بگوییم و از مدرسه شروع کنیم.”

البته یکی از وعده های حسن روحانی از میان رفتن گشت های ارشاد و برخورد با زنان و مردان با ادعای “بدحجابی” بود. او ۱۸ خرداد ۱۳۹۲، تنها ۶ روز پیش از پیروزی در انتخابات در اجتماع حامیانش در ورزشگاه شیرودی (امجدیه) به صراحت گفته بود: “اگر اعتدال در کشور حاکم شود، نیازی نیست که در کشور عدل و اعتدال کسی در زندان باقی بماند. من به کمک پلیس کاری خواهم کرد که امنیت واقعی باشد و دختران ما در خیابان احساس امنیت کنند و نخواهم گذاشت مأموری بی‌نام و نشان از کسی سئوال کند. دختران خود حافظ حجاب و عفاف هستند.”

با اینحال اما گفته های اخیر یدالله جوانی درباره عدم اجرای “گسترش حجاب” از سوی دولت به دلیل جلوگیری از ریزش آرای انتخاباتی در شرایطی مطرح شده است که فرماندهان و رسانه های سپاه پاسداران، خود پس از آغاز به کار روحانی به عنوان رییس دولت، به صورت برنامه ریزی شده هر ازگاهی یکی از وعده های او را دستخوش چالش و در مقابلش موضوع گیری کرده اند تاجایی که برخی همچون اکبر هاشمی رفسنجانی از تلاش عده ای برای ناامید کردن رای دهندگان به حسن روحانی خبردادند.

در این میان البته حسن روحانی به صورت مداوم تاکید می کند که به وعده های خود به مردم و حامیانش وفادار خواهد بود؛ موضوعی که مشخص نیست تا چه اندازه با این میزان از مخالفت ها دست یافتنی و قابل دوام باشد.

از جمله منصوبان رهبرجمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه به عنوان منتقدان دولت روحانی تا کنون با تاکید بر “شعار مرگ بر آمریکا” با برگزاری مسابقه و اظهار نظرهای مختلف در زمانی که حسن روحانی وعده داده بود تنش ها در ارتباط با ایالات متحده امریکا را کاهش دهد، ترسیم خطوط قرمز متفاوت در جریان مذاکرات هسته ای و تغییر این خطوط در هر مرحله و موضع گیری در جهت خلاف نظر دولت در سایر مسایل سیاست خارجی در منطقه، مخالفت با آزادی زندانیان سیاسی و بازداشت روزنامه نگاران و فعالان سیاسی، مخالفت با رفع حصر رهبران جنبش سبز، او را برای عدم پایبندی به وعده هایش تحت فشارقرار داده اند.

موضع گیری های فرماندهان سپاه و بسیج درباره سیاست های اقتصادی دولت در باره چگونگی اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، مخالفت با حضور سرمایه گذاران خارجی، واردات و برجسته سازی فقر کشور که حاصل از سیاست های دولت قبلی (مورد حمایت سپاه) و مطالبه رفع آن از دولت حسن روحانی از دیگر تقابل های اعضای ارشد سپاه دربرابر وعده های حسن روحانی است.

امر و نهی به به دولت در امور فرهنگی و اجتماعی همچون برخورد ها با کنسرت های موسیقی، مخالفت با اکران فیلم های سینمایی و حضورچهره های فرهنگی سایر کشورها در ایران، تاکید بر امر به معروف و نهی از منکر، انتقادات مداوم از گسترش “بدحجابی” و تلاش برای اجبار دولت به مقابله با مردم و جوانان در این زمینه، تاکید بر تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها و ادارات، امنیتی کردن موضوع کنترل جمعیت و تقابل با مقامات دولتی در این زمینه نیز از دیگر مواردی است که فرماندهان سپاه در دوسال گذشته آنها را در دستور کار داشته اند که به نظر می رسد این تقابل ها در جریان انتخابات مجلس اسفندماه و همچنین تا انتخابات ریاست جمهوری دور دوازدهم نیز تداوم داشته باشد.