فرمان تبری جستن از احمدی نژاد

نویسنده
جلال یعقوبی

» علم الهدی: یک نفر بود مرد و تمام

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان در حاشیه پنجمین همایش همگرایی اصولگرایان با خبرنگاران سخن گفته و درباره احمدی‌نژاد سخنان کم‌سابقه‌ای بیان کرد. به گزارش خبرگزاری ایسکا‌نیوز، علم الهدی در مورد وحدت اصولگرایان با احمدی نژاد گفت: “آقای احمدی‌نژاد یک نفری بود که عوضی رفت، مرد و تمام شد. احمدی‌نژاد جریان نیست. او مقابل ولایت ایستاد و سقوط کرد.”

همزمان با گفته های امام جمعه اصولگرای مشهد، حدادعادل و زریبافان از نزدیکان پیشین احمدی نژاد نیز نزدیک بودن با وی را تکذیب کردند و زریبافان که مدت ها معاون احمدی نژاد بود اعلام داشت که بهتر است احمدی نژاد از خیال شرکت در انتخابات منصرف شود.

سایت دولت‌بهار که به جناح غلامحسین الهام در میان هواداران احمدی‌نژاد نزدیک است، بلافاصله بعد از سخنان علم الهدی در گزارشی با عنوان “مرگ آن مرد؛ آرزویی که در قالب جمله‌ای خبری بیان شد” خطاب به علم‌الهدی نوشت: “همایشی که برای چندین بار متوالی در غیاب آن مرد قرار است، وحدت اصولگرایان را بازیابی کند، با سخنان شما راه بیراه خود را مجددا آغاز کرد و پیش‌بینی به نتیجه نرسیدن آن، پیش‌بینی خارق العاده‌ای نیست. شما به کسی گفتید مرده است که توانایی و محبوبیت او در سال ۸۲ در انتخابات شورا‌ها، در سال ۸۳ انتخابات مجلس هفتم، سال ۸۴ انتخابات ریاست جمهوری و سال ۸۷ انتخابات مجلس هشتم و ریاست جمهوری دهم، نخ تسبیح و عامل اصلی پیروزی اصولگرایان بود. اصولگرایان هر موفقیتی کسب کردند از طریق انتصاب ظاهری خود به دکتر احمدی نژاد بود.” نویسنده متن اضافه کرده بود: “شما را چه شده که رئیس جمهوری که هشت سال برای این کشور شبانه روز زحمت کشید و هشت سال در همه فتنه‌ها و تهمت ها سپر ولایت شد را به بهانه های واهی، مستحق مردن می‌دانید ولی سران فتنه که شمشیر بر حذف ولایت کشیدند را مستحق بخشش می‌دانید؟ مگر همین شما نبودید که گفتید آن دو فتنه‌گر نبودند و می‌توان مورد بخشش قرار بگیرند؟”

بجز چند رسانه اینترنتی وابسته به شخص احمدی‌نژاد، سخنان علم‌الهدی مورد اعتراض جریان دیگری قرار نگرفته است. اصولگرایان حتی حاضر نیستند احمدی‌نژاد را به جلسه وحدت خود دعوت کنند

با وجود تلاش مداوم احمدی‌نژاد برای بازگشت به صحنه سیاسی ایران، به نظر می‌رسد که هیچ‌یک از جریان‌های سیاسی علاقه‌ای به بازگشت او ندارند.

غلامعلی حداد عادل، نماینده مجلس و از نزدیکان سببی سیدعلی خامنه‌ای که او نیز در همایش همگرایی اصولگرایان شرکت کرده بود، در حاشیه این مراسم و در پاسخ به این سوال که “جریان اصول‌گرایی از احمدی‌نژاد حمایت کرده پس چطور است که او را اصول‌گرا نمی‌داند؟” گفت: “درست است جریان اصول‌گرایی از آقای احمدی‌نژاد حمایت کرد اما وقتی دیدند رفتارشان متفاوت شده انتقاد جدی هم کردند. خود من هم از همه منتقدتر بودم که اگر موافق بودم، سر ریاست مجلس آن مخالفتها با من نمی‌شد.”

بر اساس گزارش ایسنا، او همچنین درباره شرکت برخی اعضای کابینه احمدی‌نژاد در جلسات همگرایی اصول‌گرایان نیز اعلام کرد: “اعضای کابینه ایشان به عنوان شخص خودشان در این جلسات شرکت کرده‌اند.”

حتی جدایی محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشائی در ماه‌های اخیر نیز نتوانست که رضایت متحدان سابق احمدی‌نژاد را جلب کند.

چند روز پیش حجت‌الاسلام جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با روزنامه آرمان تاکید داشت: “احمدی‌نژاد نیز در زمانی برای خود رئیس بود و وزیر عوض می‌کرد، برای خودش وزیر بیرون می‌کرد، دیدن علما نمی‌رفت و برای خودش یک مبلغی داشت که حال دوره او تمام شده و کسی دیگر آمده است.” او همچنین درباره فاصله احمدی‌نژاد و مشائی اضافه کرده بود: “فاصه‌ای بین احمدی‌نژاد با مشایی نیست و این یک تاکتیک است. البته گذشت زمان مسائل را روشن می‌کند.”

در همان روزها، احمد کریمی اصفهانی، نماینده راستگرای مجلس نیز در گفتگو با خبرگزاری ایلنا مشابه همین سخنان را گفت و تاکید کرد: “چند روز پیش احمدی‌نژاد تلاش کرد با اظهارات خود بگوید از همه برای اسلام و ولایت دلسوزتر شده چرا که عنوان کرد اگر اسلام و ولایت در خطر بیفتد خواهم آمد. سوال این است که او امروز چگونه مدعی تبعیت از رهبری شده در حالی که تنها رئیس‌جمهوری بود که در رابطه با برکناری مشایی از رهبری اخطار کتبی گرفت.” او اضافه کرد: “احمدی‌نژاد خودش بهتر می داند که نه نگران ولایت و نه دلسوز نظام است. مشایی فردی است که احمدی‌نژاد به وی اعتقاد دارد و نظر مشایی برای احمدی‌نژاد بر همه چیز ارجحیت داشته «بنابراین اگر امروز مشایی را کنار می‌گذارد» برای این است تا با این اقدام تاکتیکی به قدرت برگردد «اما در صورت بازگشت او به قدرت» قطعا مرتکب خطاهای بزرگتری خواهد شد.”

کنایه این نماینده مجلس به سخنان چندی پیش احمدی‌نژاد بود که در دیدار با برخی نمایندگان عضو جبهه پایداری اعلام کرد: “بنده دیگر برای فعالیت سیاسی انگیزه شخصی ندارم چون اولا تمام مراتب قدرت را در این کشور تجربه کرده‌ام و ثانیا ترجیح می‌دهم به فعالیتهای پژوهشی و آموزشی مشغول باشم، اما اگر ابعاد این توطئه‌ای که علیه رهبری در جریان است شدت پیدا کند، بر پایه شناختی که از بنده دارید عافیت‌طلبی نمی‌کنم و با تمام ظرفیتهای فردی و اجتماعی خود به صحنه می‌آیم. “

فاصله گرفتن راستگرایان از احمدی‌نژاد، در حالی است که او در دوران ریاست‌جمهوری‌اش با تکیه بر همین گروه‌ها برنامه‌های سیاسی و اقتصادی خود را پیش برده بود. حتی آیت‌الله خامنه‌ای در خرداد سال ۱۳۸۸، طی اقدامی بی‌سابقه نظر او را به نظر خود نزدیکتر توصیف کرد و بعدها نیز بیشترین حمایت را از دولت احمدی‌نژاد انجام داد. با اینهمه هر چند وقت یکبار از سوی راستگرایان ایران، سخنانی جدید علیه محمود احمدی‌نژاد منتشر می‌شود.

اخیرا محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از وزیران سابق احمدی نژاد طی سخنانی رئیس سابق خود را به “سکوت در جریان فتنه” هم متهم کرد و درباره بحران سال ۱۳۸۸ گفت: “نقش‌آفرینی تیم احمدی‌نژاد که من اصرار دارم بگویم که نمی‌شود آن را دولت گفت، موثر بوده است. وی تیم شخصی‌ای داشت که برایش پخت‌ و پزهایی می‌کرد که مشکلات بعدی احمدی‌نژاد نیز برهمین اساس بوده است.” او اضافه کرد: “شما از احمدی‌نژاد و اطرافیان ایشان موضعی درباره فتنه نمی‌شنوید البته عکس آن وجود داشت که نشریه‌ای را منتشر کردند که خود آن محرکی برای جریان فتنه بود و نه در همراهی با جریانی که می‌خواست آتش فتنه را خاموش کند.”

پس از این سخنان، یکی از سایت‌های وابسته به احمدی نژاد نوشت: “جناب آقای صفار هرندی، احمدی نژاد ریشه کن فتنه بود. قائدتاً اگر او نبود کسی نگران نمیشد و فتنه به پا نمیکرد اما وقتی آن مرد امد، بنیانهای فتنه لرزید. بنابراین اینکه گفته شود احمدی نژاد در فتنه چه کرد؟ یک حرف بی ارزش و کوته فکرانه است. همانند آن است که در یک جنگ تمام عیار، یک سرباز پیاده در باره عملکرد فرمانده اظهار نظر کند.”