گزارش♦ جشنواره کن

نویسنده
مریم یگانه

شصتمین سال بزرگ ترین جشنواره سینمایی دنیا یابقول جین فوندا قلب سینمای جهان به پایان رسید. گزارش پایانی روز از این مراسم را بخوانید.

شصتمین سال بزرگ ترین جشنواره سینمایی دنیا

هر کس با سینمای خودش

can1482.jpg

شصتمین دوره جشنواره کن که امسال از ۱۶ تا ۲۷ ماه مه برگزار شد با اعلام جوایز این دوره رسماً به کار خود پایان داد. جشنواره امسال به دلیل مصادف شدنش با شصتمین دوره برگزاری خود و حضور ده ها کارگردان در بخشی ویژه به نام هر کس با سینمای خودش و دیگر برنامه های جنبی اهمیت داشت، به طوری که ژیل ژاکوب رئیس بزرگترین رویداد سینمایی دنیا در این زمینه گفت: ما برای این سالگرد آمیزه ای از میراث و مدرنیته، نم های شناخته شده و استعدادهای جدید را انتخاب کرده ایم.

جشنواره امسال شاهد حضور تعدادی از درخشانترین ستاره های هالیوودی از جمله براد پیت، جرج کلونی، جولیا رابرتز، کاترین زیتا ـ جونز، مت دیمن، رابرت دووال، جواکین فونیکس، ال پاچینو و اندی گارسیا بود که همگی برای شرکت در نمایش افتتاحیه دسته سیزده نفری اوشن به شهر ساحلی کن امده بودند. از دیگر میهمانان برجسته این رویداد می توان به مارتین اسکورسیزی، جین فوندا و بونو ستاره گروه معروف U2 اشاره کرد.

جشنواره امسال با نمایش اولین فیلم انگلیسی زبان وونگ کار وای، فیلمساز هنگ کنگی به نام شب های زغال اخته ای شروع به کار کرد. شب های زغال اخته ای فیلمی جاده ای بود که جاد لا و نورا جونز[آوازخوان] نقش های اصلی آن را ایفا کرده بودند.

در بخش مسابقه امسال جشنواره ۲۲ فیلم برای دریافت نخل طلا کن با هم رقابت کردند. در میان این فیلم ها آخرین ساخته های فیلمسازان معتبری چون کوئنتین تارانتینو، گاس ون سنت و امیر کوستاریکا به چشم می خورد. تارانتینو که در ۱۹۹۴ برای داستان های عامه پسند برنده نخل طلا شد و سه سال پیش رئیس هیئت داوران بود، با اثبات مرگ بازگشته است. اثبات مرگ فیلمی آمیخته با متلک ها و خون و خونریزی معمول فیلم های تارانتینو است که در واقع نسخه تدوین شده فیلم آخر او به نام سلاخ خانه است، که آن را با همکاری رابرت رودریگز کارگردانی بود.

can2482.jpg

امیر کوستاریتسا ماریا پترونیوویچ بازیگر آخرین فیلمش این را به من قول بده

ون سنت، برنده نخل طلا کن سال ۲۰۰۳ نیز با فیلم پارانوئید پارک در جشنواره حضور داشت. یک درام شهری درباره نوجوانی اسکیت باز که به طور تصاوفی یک مامور امنیتی را به قتل می رساند.

کوستاریتکا با فیلم این را به من قول بده به جشنواره آمده بود که داستانی کمدی درباره یک پیرمرد صرب است که دعا می کند پسرش زن بگیرد.

الکساندر سوکوروف، استاد سینمای روسیه با آخرین فیلمش الکساندر در جشنواره حضور داشت و فیلمساز مشهور هموطنش آندری زویاگینتسف نیز با فیلم تبعید در شصتمین دوره کن شرکت کرده بود.

برادران کوئن نیز با فیلم پیرمردها کشوری ندارند بر اساس کتابی از کورمک مک کارتی در جشنواره حضور داشتند. از فیلم های مورد استقبال جشنواره امسال آخرین ساخته دیوید فینچر به نام زودیاک بر اساس ماجراهای واقعی یک قاتل سریالی بود. قاتلی که هنوز بعد از گذشت بیش از دو دهه پلیس موفق به کشف هویت وی نشده است.

از کره جنوبی نیز دو فیلم برای کسب نخل طلا با هم رقابت داشتند. Secret sunshine ساخته لی چانگ-دونگ و کیم کی دوک با فیلم نفس، که فیلم اول با کسب جایزه بهترین بازیگر زن دست پر به خانه بازگشت. ژاپنی ها نیز با فیلم جنگل اندوهگین ساخته نائومی کاواسه در جشنواره حضور داشتند و موفق به کسب جایزه بزرگ جشنواره شدند.

نماینده امسال سینمای آلمان نیز فاتیح آکین بود [که در سال های اخیر به خاطر ساخت فیلم در برابر دیوار شهرتی بسزا کسب کرده است] با فیلم در آن سوی دیگر/در لبه زندگی در جشنواره شرکت کرده بود.

اما برای ایرانی ها جالب توجه ترین نام مرجانه ساتراپی بود که اولین فیلم سینمایی اش به نام پرسپولیس در بخش مسابقه به نمایش در آمد. جنجال های ایجاد شده از طرف دولت جمهوری اسلامی به خاطر حضور این فیلم باعث جلب توجه همه رسانه های داخلی و خارجی به این فیلم شد که چهره واقعی حکومت جمهوری اسلامی را از دید دختر بچه ای به نام مرجی[مخفف نام مرجانه] به نمایش می گذارد.

can3482.jpg

دایان کروگر مجری مراسم به همراه اما دکونه بازیگر

مراسم اختتامیه شصتمین دوره برگزاری جشنواره سینمایی کن که از شکوه خاصی برخوردار بود، توسط بازیگر زیبای آلمانی/فرانسوی دایان کروگر اجرا شد. یکی از اولین کسانی که برای اهدای جایزه به روی صحنه آمد جین فوندا بود که سخنانش را چنین آغاز کرد: “کن قلب سینمای جهان است. اسکار در امریکا بسیار اهمیت دارد، اما کن جهانی است. “

سپس جایزه نخل طلای بهترین فیلم را به کریستین مونگیو کارگردان رومانیایی فیلم ۴ ماه، ۳ هفته، ۲ روز اهدا کرد. ۴ ماه، ۳ هفته، ۲ روز داستان تکان دهنده‌ی زنی است که در رومانی سال‌هایی حکومت نیکلای چائوشسکو در صدد سقط جنین است. کاری که در آن دوره عملی غیر قانونی محسوب می شد. این فیلم شب پیش از اهدای نخل، موفق به دریافت جایزه فیپرشی نیز شد.

جایزه بزرگ جشنواره امسال به فیلم ژاپنی جنگل اندوهگین رسید و جولین شنابل نیز برای ساخت فیلم ناقوس غواصی و پروانه موفق به دریافت نخل طلای بهترین کارگردانی شد.

جایزه ویژه هیئت داوران که سومین جایزه بزرگ کن محسوب می شود نیز مشترکاً به فیلم های پرسپولیس[مرجانه ساتراپی، ونسان پارونو] و نور خاموش[کارلوس ریگادس] اهدا شد. مرجانه ساتراپی هنگام دریافت این جایزه ان را به همه ایرانیان تقدیم کرد.

او که در طول جشنواره از جنجال به وجود آمده در اطراف فیلم ناراضی به نظر می رسید، از گفتگو با خبرنگاران ایرانی در این زمینه خود داری کرد. او در این باره گفت: “این که من با خبرنگاران ایرانی مصاحبه نمی‌کنم به کلی غلط است. من فقط حال مشاجره ندارم. مشاجره کردن کار من نیست. اما اگر گفت‌و گوها درباره‌ی فیلم باشد، در این صورت با همه گفت‌و گو می‌کنم و اول از همه با ایرانی‌ها. اما فقط به این شرط که مشاجره در گفت‌گوها راه نیابد.”

can4482.jpg

گروه سازنده پرسپولیس

با اهدای این جایزه مسئولین دولتی سینمای ایرانی با انتشار و ارسال نامه هایی به مسئولین جشنواره کن و متولیان فرهنگی فرانسه نارضایتی خود ر اعلام کردند. مسئولین دولتی سینمای ایران این اتفاق را برخوردی سیاسی در جهت سیاست‌های جانبدارانه سلطه گران قدرت و در مخالفت با حکومت ایران می دانند، در حالی مسئولان فرهنگی کشور فرانسه و برگزارکنندگان جشنواره کن همواره بر استقلال رای داوران تاکید کرده و آن را فارغ از جهت گیری های سیاسی معمول دانسته اند. این دومین سال متمادی است که مسئولان جشنواره فیلمی از سینمای حکومتی ایران را شایسته حضور در جشنواره تشخیص نداده اند. تنها نمایندگان سینمای ایرانی عباس کیارستمی و تهمینه میلانی بودند که فیلم کوتاه شان در بزرگداشت شصتمین سال برپایی کن در بخش هر کس با سینمای خودش به نمایش در آمد. تنها نماینده رسمی سینمای ایران نیکی کریمی بود که به عنوان داور بخش سینه فونداسیون و فیلم کوتاه در این رویداد بزرگ سینمایی شرکت کرده بود.

can5482.jpg

نیکی کریمی تنها نماینده رسمی سینمای ایران

فهرست کامل هیت داوران و برندگان جشنواره کن ۲۰۰۷

بخش مسابقه

هیئت داوران بخش مسابقه جشنواره به سرپرستی استیون فریرز[کارگردان، انگلستان]

مگی چئونگ[بازیگر زن، هنگ کنگ]، تونی کولت[بازیگر زن، استرالیا]، ماریا د مدیروس[بازیگر زن، کارگردان-پرتقال]، سارا پولی[بازیگ زن، کارگردان-کانادا]، مارکو بلوکیو[کارگردان، ایتالیا]، اورهان پاموک[نویسنده، ترکیه]، میشل پیکولی[بازیگر، کارگردان-فرانسه]، عبدالرحمان سیسکو[کارگردان، موریتانی]

نخل طلا

۴ ماه، ۳ هفته، ۲ روز[کریستین مونگیو]

can6482.jpg

جایزه شصتمین سالگرد جشنواره

پارانوئید پارک[گاس ون سنت]

can7482.jpg

جایزه بزرگ

جنگل اندوهگین[نائومی کاواسه]

can8482.jpg

بهترین بازیگر زن

جئون دو یئون[Secret sunshine]

can9482.jpg

بهترین بازیگر مرد

کنستانتین لاوروننکو[تبعید]

can10482.jpg

بهترین کارگردانی

جولین شنابل[ناقوس غواصی و پروانه]

can11482.jpg

پهترین فیلمنامه

فاتیح آکین[در آن سوی دیگر/در لبه زندگی]

can12482.jpg

جایزه ویژه هیئت داوران

پرسپولیس[مرجانه ساتراپی، ونسان پارونو] و نور خاموش[کارلوس ریگادس]

جایزه هنر و تکنیک

یانوش کامینسکی[ناقوس غواصی و پروانه]

بخش دوربین طلایی

هیئت داوران بخش دوربین طلایی به سرپرستی پاول لونگین[کارگردان، روسیه]

یاکوب برگر[کارگردان، سوئیس]، جولی برتوچلی[کارگردان، فرانسه]، کلوتیلد کوراو[بازیگر زن، فرانسه]، رناتو برتا[فیلمبردار، سوئیس-فرانسه]

can13482.jpg

جایزه دوربین طلایی

مدوزا[اتگار کرت، شیرا گفن]

جایزه افتخاری

کنترل[آنتون کوربین]

فیلم کوتاه

can14482.jpg

نخل طلا

نگاه کن باران[الیسا میلر]

جایزه ویژه

مادربزرگ[آنتونی چن]

فرار[مارک آلبیستون]

نوعی نگاه

هیئت داوران بخش نوعی نگاه به سرپرستی پاسکال فران[کارگردان، فرانسه]

یاسمین ترینکا[بازیگر زن، ایتالیا]، کریستی پیوی[کارگردان، رومانی]، کنت جونز[فیلمنامه نویس، آمریکا]، بیان چین[منتقد[چین].

جایزه نوعی نگاه

رویای کالیفرنیا/بی پایان[کریستین نمسکو]

جایزه ویژه داوران

بازیگران زن/رویای شب قبل[والریا برونی تدسکی]

انتخاب صمیمانه داوران

سفر گروهی[اران کولیرین]

سینه فونداسیون

هیئت داوران بخش سینه فونداسیون و فیلم کوتاه به سرپرستی جیا ژانگ که[کارگردان، چین]

نیکی کریمی[بازیگر زن، ایران]، دبرا نادولمن لندیس[طراح لباس، آمریکا]، ژ. م. گ. لکلزیو[نویسنده، فرانسه]، دومینیک مول[کارگردان، فرانسه].

جایزه اول

حالا همه راضی به نظر می رسند[گونزالو توبال]

جایزه دوم

راه خروجی[چن تائو]

جایزه سوم

تجدید دیدار[هانگ سونگ هون] و زیر صفر[پاوله ووکوویچ]

جوایز انجمن بین المللی منتقدان سینما[فیپرشی]

جایزه فیپرشی بخش مسابقه

۴ ماه، ۳ هفته، ۲ روز[کریستین مونگیو]

جایزه فیپرشی بخش نوعی نگاه

سفر گروهی[اران کولیرین]

جایزه ویژه هفته منتقدان و دو هفته کارگردان ها

نام او سابین است[ساندرین بونر]

دو هفته کارگردان ها

جایزه نگاه تازه

کنترل[آنتون کوربین]

بهترین فیلم اروپایی

کنترل[آنتون کوربین]

جایزه هنر و تجربه

گاراژ[لنی آبراهامسون]

دیپلم افتخار

کنترل[آنتون کوربین] و همتایان[یان بونی، آلمان]

هفته منتقدان

جایزه بزرگ

XXY[لوسیا پوئنزو، آرژانتین]

جایزه SACD[انجمن فرانسوی مولفان و اهنگسازان هنرهای نمایشی]

مدوزا[اتگار کرت، شیرا گفن-اسرائیل]

جایزه SACD بهترین فیلم کوتاه فرانسوی

حتی هنوز نمرده[کلودین ناتکین]

جایزه بزرگ کانال پلوس برای بهترین فیلم کوتاه

Madame Tutli-Putli[کریس لاویس، ماچیک چربوسکی، کانادا]

جایزه ویژه هئیت داوران کلیسای جهانی

در لبه زندگی[فاتیح اکین]

جایزه جوانان

سفر گروهی[اران کولیرین]

جایزه ویژه سازمان ملی آموزش فرانسه

۴ ماه، ۳ هفته، ۲ روز[کریستین مونگیو]

جایزه فرهنگ فرانسوی برای تقدیر از کارنامه هنری

ریتی گانه برای جدیت در کار و تعهد به شناساندن گنجینه سینمایی کامبوج