شرکت گسترده مردم ایران در انتخابات

نویسنده

» نگاه فرانس سوار:

ژان میشل کنت

 

 

مردم ایران روز جمعه به شکلی گسترده در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند تا رییس جمهور آینده خود را از بین رییس جمهور فوق محافظه کار محمود احمدی نژاد و نخست وزیر سابق میرحسین موسوی انتخاب کنند.

 

آیا مردم ایران در این انتخابات درسی از تعهد و روحیه مدنی به اروپایی ها داده اند؟

 

در کمتر از یک هفته پس از انتخابات اروپا که مشارکت در آن بسیار پایین بود، رأی دهندگان ایرانی به شکلی گسترده به پای صندوق های رأی رفتند تا رییس جمهور آینده خود را انتخاب کنند.

 

کامران دانشجو، مسؤول انتخابات وزارت کشور می گوید: “مشارکت مردم بی سابقه بوده است.” میزان مشارکت به بیش از ۷۰ درصد می رسد؛ رقمی که دموکراسی های غربی را شگفت زده کرده…

 

دو کاندیدای دیگر، مهدی کروبی و محسن رضایی، نیز در جریان این رقابت بودند، ولی شانس چندانی برای پیروزی نداشتند. از صبح جمعه، در اکثر نقاط ایران مردم در صف های طویل منتظر انداختن رأی خود به صندوق ها بودند.

 

به عنوان نمونه می توان به دفتر رأی گیری مدرسه “شهدای رسانه ” در مرکز تهران اشاره کرد. خانم سکینه شیرلاراب، مدیر این مدرسه در اواسط روز انتخابات به فرانس پرس گفت: “چهار سال پیش تنها ۷۰۰ نفر رأی خود را در این دفتر به صندوق ها انداختند. ولی تا این ساعت ۵۶۰ نفر رأی داده اند و بسیاری نیز بیرون در صف ایستاده اند.”

 

آیت الله خامنه ای چندی پس از افتتاح دفاتر رأی گیری، رأی خود را به صندوق انداخت و اظهار امیدواری کرد که “مردم آرامش خود را حفظ کنند و از ایجاد تنش و درگیری بپرهیزند”.

 

منبع: فرانس سوار، ۱۳ ژوئن ۲۰۰۹