فلسطین هم در انحصار نظام است

نویسنده
مریم کاشانی

» نارضایتی تریبون های حکومتی از حرکتهای مستقل

در زمان آغاز بحران جدید در فلسطین و حملات نظامی اسرائیل به غزه که موجب کشتار ده ها غیر نظامی شده است، جمهوری اسلامی در حال گذراندن آخرین روزهای مذاکرات هسته ای بود. هنوز مشخص نبود که این مذاکرات تمدید خواهد شد و مذاکره کنندگان تلاش میکردند در فرصت باقیمانده، مذاکرات را به نتیجه برسانند. اما این مذاکرات به نتیجه نهایی نرسید و ۲۸ تیر ماه رسما اعلام شد که این مذاکرات برای چهار ماه دیگر تمدید شده است. هر چند که طبق خبر منتشر شده، تصمیم نهایی برای تمدید مذاکرات زودتر گرفته شده بود و تنها انتشار آن با تاخیر صورت میگرفت.

مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی، تا زمانی که مشخص نبود این مذاکرات تمدید خواهد شد، درباره بحران فلسطین سکوت کرده بودند. حتی آیت الله خامنه ای تا یک هفته پس از آن سخنی نگفته بود. با تمدید مهلت مذاکرات هسته ای اما رهبر جمهوری اسلامی نیز مواضع خود درباره فجایع غزه را اعلام کرد.

او در اولین اظهار نظرش گفت: “گاهی برای کشته شدن یک حیوان در گوشه‌ای از دنیا، چنان جنجال تبلیغاتی به‌راه می‌اندازند، اما تهاجم اخیر به غزه و کشته شدن بیش از ۱۰۰ تن که اغلب آنان نیز کودکان معصوم و مظلوم هستند، نه‌تنها برایشان اهمیتی ندارد، بلکه آمریکا و انگلیس رسماً از این حملات حمایت می‌کنند.” و پس از آن بر شدت حملات خود اضافه کرد. او چند روز بعد گفت: “این جنایاتِ خارج از تصور، واقعیت ذاتی رژیم گرگ‌صفت و کودک‌کشی است که تنها علاجش نابودی و از بین رفتن است البته تا آن هنگام، مقاومت قاطع و مسلحانه‌ی فلسطینی‌ها و گسترش آن به کرانه‌ی باختری، تنها راه مقابله با این رژیم وحشی است. ضمن این‌که دفاع وقیحانه‌ی آمریکا و غرب از جنایات صهیونیست‌ها باید به عنوان یک تجربه‌ی مهم، در «شناخت، نگاه و برخورد» همه‌ی ما با غرب اثر بگذارد و بفهمیم که واقعیت‌ها و حقیقت آمریکا، همین است.”

خامنه ای اضافه کرد: “ما معتقدیم کرانه‌ی باختری نیز باید مانند غزه مسلح شود و کسانی که علاقه‌مند به سرنوشت فلسطین هستند، در این زمینه فعالیت کنند تا رنج و محنت مردم فلسطین، در پرتو دست قدرتمند آنها، و ضعف دشمن صهیونیست، کاهش یابد.”

پس از او بود که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس نیز در پیامی بی سابقه خطاب به مردم فلسطین نوشت: “لعنت خدا بر کسانی که به شما ظلم کرده و می‌کنند. لعنت خدا بر هر ظالمی باد که از این رژیم جنایتکار دفاع و حمایت کرده و می‌کند؛ به‌ویژه آمریکا که رأس ظلم و ستم در جهان است. لعنت خدا بر تمامی کسانی که راه امدادرسانی و کمک به شما را می‌بندند و در جنایات صهیونیست‌ها مشارکت می‌کنند. لعنت خدا بر هر کسی که اندوه و مرارت شما را می‌بیند و با سکوت بزدلانه خود، به صهیونیست‌ها اجازه کشتار ملت مظلومتان را می‌دهد. همه جهان باید بداند که خلع‌سلاح مقاومت یک تصور باطل، یک توهم دست‌نیافتنی و یک خواب آشفته است که هرگز جامه تحقق نخواهد پوشید. خلع‌سلاح مقاومت رویایی گزاف است که دفن خواهد شد.”

در حالی که اعتراضهای بین المللی به فجایع غزه افزایش می یافت، نیروهای سیاسی و فرهنگی مستقل در ایران نیز کوشیدند تا برنامه های اعتراضی غیر حکومتی درباره این حوادث را ساماندهی کنند. نسرین ستوده و اصغر فرهادی کمپینی در اعتراض به وقایع غزه راه اندازی کردند که شعار آن چنین بود: “کشتن هم نوعان خود را متوقف کنید”. هواداران صفحه فیس بوکی این کمپین در این مدت بیش از چهل هزار نفر بوده است. در این کمپین برخی چهره های بین المللی مانند خاویر باردم نیز مشارکت کرده اند. نامه های اعتراضی مختلفی نیز توسط گروه هایی از میان هنرمندان، روشنفکران و فعالان سیاسی و فرهنگی منتشر شد. همچنین “مادران صلح ایران” در اعتراض به فاجعه انسانی در غزه تجمعی در مقابل سازمان ملل ترتیب دادند. پس از توجه رسانه های عمومی به اعتراضهای مستقل از حکومت ایران درباره بحران غزه،نهادهای رسمی از گسترش این اعتراضها جلوگیری کردند. از جمله تجمعی که شبکه یاری کودکان کار برای این منظور ترتیب داده بود، لغو شد و مجوز نگرفت.

در این میان رسانه های راستگرا و حتی تلویزیون سراسری ایران نیز علیه این اقدامات مستقل موضع گرفتند. خبرگزاری دانشجو، وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی با عنوان “آیا اصغر فرهادی و نسرین ستوده از مردم غزه حمایت کردند؟” نوشته بود: “از آن جهت که آیا فرهادی و ستوده رسماً از سیاست های وحشیانه صهیونیست ها اعلام انزجار کرده اند یا هدف دوگانه دیگری در سر دارند؟” نویسنده اضافه کرده بود: “مخاطب این پیام مشخص نیست. یعنی به هیچ وجه نمی توان انزجار خاص از رژیم صهیونیستی را دریافت کرد و حتی از جهتی حالت کنایه آمیزی به دفاع مردم غزه در برابر صهیونیست ها هم داشته و مردم مظلوم و بی دفاع غزه را با رژیم صهیونیستی همسان دانسته و از این دفاع منع می کند.ضمن آن که در این پیام مهاجم و مدافع، ظالم و مظلوم و ذی‌حق و ستمکار مورد توجه نیست و این جا هم، دژخیمان صهیونیست با مردم بی دفاع غزه برابر انگاشته شده اند.در واقع فحوای پیام این است که دو طرف این مناقشه به صورت همسان و برابر، ظالم تلقی شده و محکوم هستند.”

خبرگزاری تسنیم، دیگر رسانه وابسته به سپاه نیز در خبری به گزارش سیمای جمهوری اسلامی از کمپین نسرین ستوده و اصغر فرهادی پرداخته و آورده بود: “عده ای اندک جای طرفداری از مظلوم ساحل عافیت در پیش گرفتن، هم به نعل زدند و هم به میخ. اقدام این چند نفر در مساوی دانستن حق و باطل مظلوم و ظالم و خودداری از حمایت صریح از کودکان بی پناه غزه چنان سوال برانگیز بود که یک روزنامه غیر سیاسی صبح خطاب به آن ها نوشت: حداقل به اندازه خواننده نه چندان خوش نام آمریکایی (ریحانا) که صراحتا از کودکان غزه دفاع کرد، مردانگی داشته باشید. احساس نمی کنید این کار نمایشی پوچ جهت کسب پرستیژ بدون کمترین ریسک و هزینه است؟”

البته روزنامه دولتی ایران، با ذکر این خبر آورده است: “۲۰:۳۰ پیش از این هم با انتشار اخبار جهت دار مدعی شده بود که برخی روزنامه‌ها به کشتار مردم غزه بی تفاوت هستند. این در حالی است که برخی رسانه ها حرکت های صدا و سیما در قضیه فلسطین را نمایشی می خوانند.”

برخی تحلیلگران معتقدند که جمهوری اسلامی از خروج انحصار تبلیغاتی اش درباره بحران فلسطین نگران است و به همین دلیل هرگونه حرکت مستقل از حکومت درباره غزه را مورد حمله قرار میدهد.

هجوم به اصلاح طلبان به بهانه بحران غزه از دیگر اقدامات عادی راستگرایان تندرو در این روزها بود. برای نمونه، غلامعلی حداد عادل گفته بود: “آقایان شعار «نه غزه نه لبنان» را دادند ولی امروز که اوضاع غزه را دیدند دنبال ماله‌کشی هستند. اگر به فکر بودند فردای همان روز باید موضع خود را اعلام می‌کردند.”

همچنین روزنامه وطن امروز در یادداشتی با عنوان “سهم اصلاح‌طلبان در جنایات غزه” آورده است: “نقش بازی‌کردن‌های تازه و دروغین جریان موسوم به اصلاحات و فتنه همچنین پدرخوانده‌های این جریان درباره کشتار فلسطین فیلم طنزی را تولید کرده که از سکانس‌های جالب توجه بیشتری هم برخوردار است که به مثابه دیوار حائل مقداری از آن زیر زمین ساخته شده است.”

 نویسنده این روزنامه معتقدست: “چندان اهمیتی ندارد که اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی سر دادن شعار «نه غزه نه لبنان» را تکذیب کرده و آن را به گردن عده‌ای «واخورده»، «رادیکال» و «افراطی و نفوذی» بیندازند یا اینکه با قید خودجوش بودن آن را فاقد پیروی از متن و محتوای گفتمان این گروه سیاسی معرفی کنند، مهم این سکانس‌هایی است که به سادگی از یاد نخواهد رفت و البته نقش و اندازه سهم این افراد در خونریزی‌های غزه را برجسته می‌کند.”

روزنامه کیهان نیز در گزارشی نوشته بود: “شعار نه غزه نه لبنان در تجمع انحرافی برگزار شده به دعوت سران فتنه (موسوی و خاتمی و کروبی) که در جهت به حاشیه بردن روز جهانی قدس بود، سر داده شد و هرگز از سوی این عده محکوم نشد. جریان حامی موسوی،حمایت از مقاومت فلسطین را ماجراجویی توصیف کرده بودند. ریشه این موضع‌گیری انحرافی به دوره اصلاحات و ادبیات برخی نشریات نظیر روزنامه عبدالله نوری برمی‌گشت که مدعی بودند نباید از مردم فلسطین و آرمان قدس در برابر اشغالگران صهیونیست دفاع کنیم.”