زمینه‌سازی برای برکناری لاریجانی

نویسنده
نیما فرح آبادی

» با مطرح کردن نام حدادعادل صورت می گیرد

زمینه سازی اعضا و نمایندگان جبهه پایداری انقلاب اسلامی برای کنار زدن علی لاریجانی از ریاست دوره نهم مجلس شورای اسلامی آغاز شده است. این تشکل که به محوریت محمدتقی مصباح یزدی، با هدف پیروزی در انتخابات مجلس نهم و کسب اکثریت این مجلس تشکیل شد، از ریاست غلامعلی حدادعادل بر مجلس آینده حمایت می کند. این در حالی است که جبهه متحد اصولگرایان که ائتلاف اصلی جناح حاکم اصولگرا در انتخابات اخیر بود، حاضر نشده از ادامه ریاست علی لاریجانی بر مجلس حمایت بکند.

لاریجانی و حدادعادل هر دو در فهرست کاندیداهای مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان قرار داشتند. لاریجانی مانند دوره هشتم از شهر قم به مجلس راه یافت و حدادعادل نیز مانند دوره پیش از تهران. اما جبهه متحد اصولگرایی که عملکرد لاریجانی را در مقام ریاست مجلس هشتم و در جریان وقایع بعد از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، نامقبول می دانست از قرار دادن نام وی در فهرست مورد حمایت خود خودداری کرد.

سایت های خبری حامی جبهه پایداری و در راس آنها رجانیوز، تغییر نزدیک به 200 نماینده یعنی بیشتر از دو سوم ترکیب مجلس هشتم در مجلس نهم را نشانه ای از نارضایتی مردم از کلیت عملکرد مجلس هشتم می دانند و بر این اساس بر لزوم تغییر ریاست پارلمان آینده تاکید می کنند.

پیش از این برخی رسانه ها گزارش داده بودند که جبهه متحد اصولگرایان از ریاست لاریجانی بر مجلس نهم حمایت می کند اما مسئول روابط عمومی این تشکل، گزارش ها در این خصوص را تکذیب کرد.

مجتبی توانگر گفت: “شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان در مورد حمایت از آقای حداد عادل یا لاریجانی تصمیمی ندارد و آنچه این روزها در مورد حمایت از یکی از این دو برادر بزرگوار نقل می شود تکذیب می شود.”

 

حمایت از حدادعادل

این در حالی است که سخنگوی جبهه پایداری درباره علل حمایت نکردن این تشکل از علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس نهم از سوی جبهه پایداری گفت: “تغییر در ترکیب مجلس نشانگر انتقاد جدی مردم به نحوه اداره آن است و به نظر ما حداد بهترین گزینه برای ریاست مجلس نهم است.”

کامران باقری لنکرانی با بیان اینکه “مدیریت مجلس نهم بسیار مهم است”، افزود: “در بین چهره‌های مطرح آقای حدادعادل تجارب خوبی دارد و بالاترین رأی در مجموعه کشور و رأی اول تهران می‌تواند با همراهی همه نماینده‌ها این مسئولیت را بهتر انجام دهد.”

به گفته وی، بسیاری از افراد در مجلس نهم تغییر کرده‌اند و برخی از اعضای کمیسیون‌ها و رؤسای آنها در ترکیب فعلی مجلس قرار ندارند و این نشان از انتقاد جدی به نحوه اداره مجلس هشتم است.

لنکرانی بر همین اساس به “حاشیه‌سازان قوه مجریه” اشاره و تصریح کرد: “این تعامل رخ نداد و بخش مهمتر آن در قوه مقننه بود از این رو مطالبه مردم از مجلس نهم متفاوت از آسیب‌هایی است که در مجلس هشتم شکل گرفت.”

سایت عصر امروز نیز که از ریاست حدادعادل بر مجلس نهم حمایت می کند، در مطلبی با اشاره به آنچه “ترس و نگرانی رسانه های فتنه گر و ضدانقلاب” از ریاست وی خواند، نوشت: “حداد عادل به عنوان یکی از چهره های تاثیرگذار مجلس هشتم به خوبی خلاء استفاده از ظرفیت «جایگاه» ریاست مجلس در دفاع از ولایت و سرکوب فتنه را پر کرد؛ جایگاهی که طی دوران سپری شده از آغاز فتنه به خوبی از آن استفاده نشد.”

به نوشته این سایت، حداد عادل بلافاصله در زمانی که “برخی خواص و مسئولان کشور میان فتنه و نظام تلو تلو می خوردند تا ببینند کفه کدام طرف سنگین تر می شود، در سخنرانی های مختلف به بررسی ادعاهای موسوی و کروبی پرداخت و در مقام پاسخ با ارائه ادله منطقی، به شبهه افکنی های آنان پایان داد.”

عصر امروز ابراز اطمینان کرد که حداد عادل در جایگاه ریاست مجلس نهم “تعامل مناسب تری با دولت دهم خواهد داشت که این تعامل سازنده و وحدت میان مجلس و دولت موجب می شود تا رسانه های بیگانه سوژه های کمتری برای شانتاژ و جنجال سازی در خصوص اتفاقات کشور به دست بیاورند و این یعنی کساد شدن بازار ضدانقلاب.”

از سوی دیگر یکی از اضلاع اصلی جبهه متحد اصولگرایان نیز از ریاست حدادعادل بر مجلس نهم حمایت می کند. حسین فدایی، دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی که خود عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان بود، اخیرا از ریاست حدادعادل حمایت کرده بود.

فدایی با تاکید بر اینکه “حتما ما آقای حدادعادل را به آقای لاریجانی ترجیح می دهیم” گفت: “در یک مقایسه میان مجلس هفتم و هشتم به این جمع بندی می رسیم که رعایت قوانین و مقررات و آیین نامه‌ها در مجلس هفتم بهتر بود، تعامل با دولت بهتر بود، فضای منطقی بیشتر بود، غوغاسالاری نبود و آرامش بیشتری بر کشور حاکم بود. ضمن اینکه ما در صداقت و کارآمدی و سلامت نفس آقای حدادعادل هیچ تردیدی نداریم.”


لاریجانی: حساسیتی ندارم

 

در همین حال اعضای جبهه پایداری رقیب جبهه متحد اصولگرایان نیز در اظهار نظرهای مشابهی حمایت خود از حداد عادل در برابر لاریجانی را اعلام کرده اند.

حمید رسایی از نامزدهای جبهه پایداری گفت که “در حال حاضر و باتوجه به مذاکراتی میان اعضا صورت گرفته جبهه پایداری متفق القول است آقای لاریجانی با توجه به عملکرد خود در اداره مجلس و به ویژه عملکرد ایشان در فتنه ۸۸ گزینه مناسبی برای ریاست مجلس نیست.”

خود علی لاریجانی پیش از این در مصاحبه ای با ایسنا گفته بود که حساسیتی برای ریاست بر مجلس نهم ندارد.

این در حالی است که سایت خبرآنلاین که به وی نزدیک است، در روزهای گذشته مصاحبه های متعددی را با نمایندگان مجلس هشتم و نهم انجام داده و در آنها تاکید کرده که لاریجانی مناسب ترین گزینه برای ریاست دوره بعدی پارلمان است.

سایت همشهری آنلاین اخیرا از جلسات گسترده نمایندگان حامی لاریجانی با تعدادی میان 40 تا 80 نفر برای ایجاد هماهنگی به منظور ابقای وی در مقام ریاست پارلمان خبر داده بود.

لاریجانی، داماد مرتضی مطهری، از نظریه پردازان جمهوری اسلامی است که در ماه های اول انقلاب هدف سوء قصد قرار گرفت و کشته شد.

 غلامعلی حدادعادل، پدر همسر مجتبی خامنه ای است که از وی به عنوان قدرتمندترین فرزند رهبر جمهوری اسلامی نام می برند.اخبار متعددی در مورد حمایت مجتبی خامنه ای از ریاست حداد عادل بر مجلس منتشر شده است.