پاسخ غربی ها به احمدی نژاد: نفرت انگیز بود

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» یازده سپتامبر را "جعبه سیاه" نکنید

با بالا گرفتن جنگ لفظی روسای دولت های ایران و آمریکا درباره حادثه 11 سپتامبر، محمود احمدی نژاد خواستار ممانعت از تبدیل این حادثه به “جعبه سیاه” شد.احمدی نژاد روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک گفت: “ما نباید هر چیزی را به جعبه سیاه تبدیل کنیم و اگر هم جعبه سیاه شد باید جمعی متخصص و بیطرف آن را باز کنند و بررسی کنند.”

وی همچنین با ابراز نگرانی درباره تبدیل شدن حادثه یازدهم سپتامبر 2001 در آمریکا به “موجودی مقدس” افزود: “من نگرانم که تا چند سال دیگر، ماجرای یازدهم سپتامبر هم به موجودی مقدس تبدیل شود که هیچ مورخی نتواند سراغ آن برود و اگر رفت محاکمه و زندان در انتظارش باشد.”

“جعبه سیاه” که رئیس دولت دهم از بدل شدن حادثه 11 سپتامبر 2001 به آن ابراز نگرانی کرده، ابزاری است که از آن برای ذخیره پارامترهای خاص در طول پرواز هواپیماها و ضبط صدای خلبان استفاده می شود. با بروز هر سانحه‌ای برای یک هواپیما، سئوالات زیادی در مورد علت سقوط هواپیما مطرح می‌شود. پاسخ به این سئوالات به کمک سیستم‌های ویژه ای که در مجموع جعبه سیاه نامیده می‌شود، انجام می‌گیرد.

احمدی نژاد در سخنانش در این کنفرانس مطبوعاتی توضیحی درباره اینکه ارتباط میان تبدیل حادثه یازده سپتامبر با جعبه سیاه هواپیما چیست نداد اما از کشورهای غربی خواست “با تشکیل کمیته حقیقت یاب بی طرف، از تبدیل شدن موضوع یازدهم سپتامبر به یک جعبه سیاه پرهیز کنند.”

احمدی نژاد در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفته بود: “اکثریت مردم آمریکا و ملت ها و سیاستمداران بر این باورند که حملات ۱۱ سپتامبر توسط بخش هایی از دولت آمریکا انجام شده است.”

او افزوده بود که بر اساس یک نظریه، آن حملات “توسط بخش هایی از دولت آمریکا و برای ایجاد تغییر در روند نزول اقتصاد آمریکا و سیطره او بر خاورمیانه و همچنین نجات رژیم صهیونیستی” انجام شده است و “اکثریت مردم آمریکا و ملت ها و سیاستمداران بر این باورند.”

این اظهارات باعث شد تا هیات نمایندگی ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل  به همراه برخی از دیپلمات های کشورهای دیگر، سالن محل سخنرانی را در اعتراض به این اتهام ترک کنند.

تصاویر تلویزیونی و عکس هایی که بعدا منتشر شد، نشان می داد که بخش عمده صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد خالی هنگام سخنرانی رئیس دولت جمهوری اسلامی خالی بوده است.

 

پیام ایران؛ منزجر کننده

در واکنش به سخنان احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این سخنان را “منزجر کننده و غیر قابل قبول” خواند.

خانم اشتون همچنین با اشاره به خروج تعداد زیادی از نمایندگان کشورهای حاضر از سالن محل سخنرانی آقای احمدی نژاد گفت: “این سخنان رئیس جمهور ایران بود که باعث شد نمایندگان 27 کشور جهان سالن را ترک کنند.”

این در حالی است که کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در خطبه های نماز جمعه اخیر این شهر، سخنان احمدی نژاد درباره ریشه یابی حملات یازدهم سپتامبر را “به محاکمه کشیدن آمریکا در قضیه ۱۱ سپتامبر” توصیف کرد و طرح آن را “پیام عزت و ظلم ستیزی ملت ایران” خواند که “به درستی” توسط رئیس جمهورمنتقل شده است.

مقامات دولت آمریکا در واکنشی اولیه به این سخنان، اظهارات احمدی نژاد را “منزجر کننده و واهی” ارزیابی کردند.

اما تندترین واکنش به اظهارات رئیس دولت جمهوری اسلامی، از طرف باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نشان داده شد.اوباما روز جمعه دوم مهر به تلویزیون بی بی سی فارسی گفت اظهارات احمدی نژاد “موهن”، “سرشار از نفرت” و “غیر قابل توجیه” بوده است.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد که: “به ویژه به این دلیل که او (احمدی نژاد) چنین اظهاری کند، آنهم اینجا در منهتن، تنها در فاصله ای کوتاه از جایی که حادثه اتفاق افتاد، جایی که خانواده ها عزیزانشان را از دست دادند، مردمی از تمام مذاهب و قومیت ها، که این را بزرگترین تراژدی نسلشان قلمداد می کنند، اینکه او چنین چیزی بگوید، قابل توجیه نیست و با واکنشی که ملت ایران در زمان حادثه نشان دادند، در تعارض است.”

اوباما یادآور شد: “آن زمان عده ای در ایران شمع به دست شب زنده داری کردند، احساسات انساندوستی که در ایران ابراز شد شدت اختلاف بین عملکرد رهبری و رژیم ایران از یک سو و اکثریت مردم ایران را از سوی دیگر نشان می دهد. اکثریتی که نسبت به این مسایل با احترام و تعقل فکر می کنند.”

این سخنان اوباما اما با واکنش متقابل رئیس دولت جمهوری اسلامی روبرو شد.

 

ریگی به کفش ندارید؟

محمود احمدی نژاد دیروز عصر بلافاصله پس از بازگشت از نیویورک و در پاویون فرودگاه مهرآباد تهران در جمع خبرنگاران، اظهارات رئیس جمهور ایالات متحده را “ناشیانه” توصیف کرد.

وی این بار بر خلاف سخنرانیش در سازمان ملل که سه احتمال را درباره حادثه یازده سپتامبر مطرح کرده بود، مقامات آمریکا را به صورت مستقیم خطاب قرار داد و گفت: “پدیده ۱۱ سپتامبر را ایجاد کردید و هر ملتی که در برابر شما بایستد و بخواهد استقلال خود را حفظ کند، بلافاصله او را به همراهی با تروریسم متهم می کنید.”

وی در ادامه افزود: “این حرف ما حرف جدیدی نبود، ولی وقتی از موضع ملت ایران مطرح شد، عکس العمل های فراوانی داشت، رسانه ها و شخصیت ها حساس شدند و البته به نظر من دولت آمریکا عکس العمل ناشیانه ای نشان داد. اگر واقعا ریگی به کفش آنها نیست، باید [بررسی مجدد حادثه را] بپذیرند.”

او گفت دولتمردان آمریکا نباید از دیگران انتظار داشته باشند که همه ادعاهای آنها را بپذیرند.

احمدی نژاد با اشاره به نامه ای که پیش تر در مورد حملات ۱۱ سپتامبر به دبیرکل سازمان ملل نوشته بود گفت: “این حق قانونی ما بود که بخواهیم یک گروه حقیقت یاب تشکیل شود و بررسی کند که واقعا چه کسانی این کار را کردند.”

او ظاهرا در اشاره به اظهارات دیروز رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: “در کار همه دخالت می کنند، بعد هم وقتی کسی یک سئوال مطرح می کند، بلافاصله توهین می کنند و می خواهند موجودیت آن کشور را زیر سئوال ببرند”.

احمدی نژاد افزود: “به آنها نصیحت می کنم که دوران حرف زدن از موضع ابرقدرتی و قلدری با دنیا به پایان رسیده است”.

 

یازده سپتامبر، پرل هاربر دوم

حادثهٔ ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ بزرگ‌ترین عملیات تروریستی در تاریخ ایالات متحده آمریکا به شمار می‌آید و پیامدهای مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی برای این کشور و جامعه جهانی به دنبال داشته‌است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این واقعه مانند حمله نیروی هوایی و دریایی ژاپن به بندر پرل هاربر ایالات متحده در جریان جنگ جهانی دوم، باعث تغییر تاریخ و سیاست های راهبردی آمریکا شده است.

حملهٔ ناگهانی ناوگان دریایی ژاپن به پایگاه دریایی ایالات متحده در پرل هاربر در بامداد روز یکشنبه هفتم دسامبر سال ۱۹۴۱ میلادی مصادف با ۱۷ آذر ۱۳۲۰ هجری شمسی، سرآغاز ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم بود.

در این حمله تقریبا تمام ناوگان دریایی ایالات متحده آمریکا در اقیانوس آرام از جمله هفت رزم ناو و صدها فروند هواپیمای جنگی این کشور منهدم شد و هزاران سرباز ارتش این کشور نیز کشته شدند.

این در شرایطی است که حملات یازده سپتامبر به طور رسمی به حمله نظامی آمریکا و متحدانش به دو کشور افغانستان و عراق منجر شد. جنگ هایی که کماکان به انحای گوناگون ادامه دارند.

در جریان این حادثه که گفته می شود توسط گروه القاعده به رهبری “اسامه بن لادن” سازماندهی و اجرا شد، دو هواپیمای مسافربری با فاصله کوتاهی از یکدیگر خود را به برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک کوبیدند. این مسئله باعث کشته شدن تمام سرنشینان این دو هواپیما به همراه بسیاری از افراد حاضر در این ساختمان ها شد.

قربانیان این حملات 2974 نفر بودند، که با در نظر گرفتن ۱۹ هواپیماربا مجموع تعداد کشته‌های این حمله‌ها به ۲۹۹۳ نفر می‌رسد. اکثر قربانیان این حملات مردم عادی و شهروندان بودند، که ملیت آنها ۹۰ کشور مختلف را شامل می‌شد.

احمدی نژاد دیروزاما  در تهران دست‌آورد سفر خود به نیویورک را گسترده خواند و گفت: “افشای سیاست‌ها و مدیریت‌های ظالمانه و ناعادلانه حاکم بر جهان برای سران کشورها و افکار عمومی دنیا، بخشی از اهداف هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بود.”

 

از هولوکاست تا یازده سپتامبر

این ششمین سفر محمود احمدی نژاد به نشست نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دومین باری بود که او یکی از حوادث تاریخی مهم غرب را به چالش می کشید.

احمدی نژاد پیش از این، بارها در وقوع حادثه هولوکاست در جریان جنگ جهانی دوم تشکیک کرده و خواستار تحقیق درباره آن شده است.

اکثر قریب به اتفاق مورخان و دولت های جهان اعتقاد دارند که در جریان کشتار دسته جمعی و نسل کشی بزرگی که توسط ارتش آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم روی داد، نزدیک به یازده میلیون نفر که شش میلیون نفر از آنها یهودی بودند، قتل عام شدند که عمده این افراد سوزانده شده اند.

دولت محمود احمدی نژاد و شخص او این مسئله را رد می کنند هرچند سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، وقوع هولوکاست را یک “واقعیت تاریخی” دانسته بود.

احمدی نژاد البته در آخرین سخنرانی خود در سازمان ملل هیچ اشاره ای به واقعه هولوکاست نکرد.