کشیش آمریکایی تحت شکنجه

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز از وضعیت عابدینی در زندان ایران

لیزا دفتری 

به گفته خانواده کشیش آمریکایی که بخاطر عقاید خود در ایران زندانی شده، روی بدن او نشانه‌های شکنجه دیده می‌شود. سعید عابدینی، 32 ساله، آمریکایی که در ایران دوران محکومیت هشت ساله خود را به خاطر اعتقادش به دین مسیح طی می‌کند، از جراحات شدید ناشی از ضرب و شتم از جمله خونریزی داخلی رنج می‌برد.

نغمه، همسر عابدینی می‌گوید: “نمی‌توانم بگویم چقدر نگران وضعیت فیزیکی و سلامت روحی سعید هستم.”

نغمه به همراه دو فرزندشان در آیداهو زندگی می‌کند و اخبار را تنها از طریق خانواده‌اش در ایران دریافت می‌کند. او می‌گوید: “او مدام مورد حمله قرار می‌گیرد و تهدید می‌شود. دولت ایران باید بداند ما می‌دانیم آنها با سعید در زندان اوین چکار می‌کنند. ما باید صدایمان را بلندتر کنیم تا سعید به سلامت به خانه در آمریکا بازگردد.”

هفته گذشته فاکس نیوز گزارش داد که مقامات ایرانی به عابدینی قول مراقبت پزشکی داده بودند و او را به بیمارستان بردند اما بدون درمان پزشکی او را دوباره بازگرداندند.

به گفته وکیل او، مقامات ایرانی به او گفته‌اند ممکن است دو ماه دیگر طول بکشد تا درمان پزشکی دریافت بکند.

جوردن سکولو، مدیر مرکز قانون و عدالت آمریکا گفت: “چنین تاخیری غیرانسانی و نقض آشکار تعهدات بین‌المللی ایران است. علاوه بر اینکه به سعید مراقبت پزشکی مورد نیاز او را نمی‌دهند، حالا به نظر می‌رسد که مقامات آزار و اذیت جسمی او را نیز بیشتر کرده‌اند. تهدید مداوم در این مورد که او ممکن است به خاطر جراحات داخلی یا توسط هم‌بندهای خود کشته شود فشار زیادی به او می‌آورد.”

عابدینی همچنین به خانواده‌اش گفته، هم‌بندهایش که به نظر می‌رسد با پلیس اطلاعات ایران ارتباط دارند او را تهدید کرده‌اند که شبانه خفه‌اش می‌کنند و مرگش را تصادفی جلوه می‌دهند. عابدینی در نامه اخیر خود از زندان نوشته که نمی‌تواند خود را پس از تمام شکنجه‌ها بشناسد: “موهایم تراشیده شده، زیر چشمهایم سه برابر باد کرده، صورتم هم باد کرده، ریشم بلند شده.”

عابدینی بیش از ده سال پیش کلیساهای خانگی را در ایران توسعه داد تا ایرانیانی که به دین مسیحیت گرویده‌اند و نمی‌توانند در کلیساهای عمومی عبادت کنند به آن‌جاها بیایند. او در سال 2005 بازداشت اما پس از دادن تعهد آزاد شد.

وقتی او در تابستان گذشته همسر و فرزندانش را ترک کرد و برای ساخت یک یتیم‌خانه سکولار دولتی به ایران بازگشت، پلیس او را از اتوبوس پیاده و دستگیر کرد.

او پس از ماه‌ها بازداشت بدون تفهیم اتهام، در ماه ژانویه به هشت سال زندان محکوم شد. خانواده و وکلای او به وزارت امور خارجه آمریکا و دیگر گروه‌های دولتی و خصوصی فشار می‌آورند که آزادی او را تسهیل کنند.

به رغم این‌که هفته گذشته مقامات قضایی بار دیگر درخواست تجدیدنظر عابدینی را رد کرده‌اند، وکلای او به امید آزادیش به فشار آوردن ادامه می‌دهند.

منبع: فاکس نیوز - 15 آوریل