زندان و شلاق برای روزنامه نگار

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی ها

روند بازداشت فعالان سیاسی و مطبوعاتی که بعد از روز عاشورا شدت گرفته است همچنان ادامه دارد؛ این درحالیست که دادستان تهران  اعلام کرده بازداشت شدگان روز عاشورا آزاد نمی‌شوند، مگر آنکه بی‌گناهی متهمان برای قاضی پرونده محرز شود.

روز گذشته مهدی معتمدی مهر، عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی پس از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شد. او که مشاور حقوقی کمیته دفاع از انتخابات آزاد نیز بود، پیش از انتخابات هم بازداشت شده و به مدت 45 روز در زندان به سر برده بود. این عضو نهضت آزادی سه روز مانده به انتخابات آزاد شده بود.

 موج بازداشت اعضای نهضت آزادی که با احضار 5 تن از اعضای این تشکل سیاسی به وزارت اطلاعات و فشار بر توقف فعالیت های آن آغاز شده است تا بدانجا پیش رفته که مهندس امیرخرم، خبر از توقف فعالیت های نهضت آزادی ایران داده است.

طی هفته گذشته بیش از ده عضو سرشناس نهضت آزادی بازداشت شده اند و سایر اعضای این تشکل سیاسی نیز به شدت تحت فشار هستند.

همزمان مرتضی  سیمیاری، دبیر اجتماعی دفتر تحکیم وحدت، علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی از فعالین دانشجویی دانشگاه زنجان بازداشت شدند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر ساعت 12 یکشنبه شب نیروهای امنیتی با ورود به منزل پدری مرتضی سمیاری، دبیر اجتماعی دفتر تحکیم وحدت، وی را بازداشت کردند. ماموران امنیتی با در دست داشتن حکمی که در آن هیچ اشاره ای به عنوان اتهامی مرتضی سیمیاری و مرجع صادر کننده حکم نشده بود، این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت را بازداشت کردند. در این حمله شبانه کیس کامپیوتر و تعدادی از کتاب های آقای سمیاری نیز توقیف شده است.

به گفته خانواده این فعال دانشجویی که از صبح دیروز به نهاد های مختلف مراجعه کرده اند، مسئولان دادگاه انقلاب، پلیس امنیت و زندان اوین اعلام کرده اند “فردی به نام مرتضی سیمیاری” را دراختیار ندارند و به دستور این نهاد ها بازداشت نشده است. امری که باعث نگرانی شدید خانواده سیمیاری شده است.

 

حکم روزنامه نگار

 اما آنچه که دیروز افکار عمومی و محافل خبری و سیاسی ایران را به شدت شگفت زده کرد، حکم صادره برای بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار و تحلیلگر اقتصادی است.

این روزنامه نگار از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب به هفت سال و چهار ماه حبس تعزیری و ۳۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

سایت کانون زنان ایرانی خبر داده که دادگاه بهمن احمدی امویی روز شنبه ۲۱ آذر ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیر عباس با حضور این روزنامه نگار و وکیلش فریده غیرت برگزار شد.

بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار در نیمه شب ۳۰ خرداد ماه در منزل خود به همراه همسرش ژیلا بنی یعقوب دستگیر شد و بعد از گذشت شش ماه از بازداشت، اولین دادگاه رسیدگی به پرونده او در روز ۲۱ آذر ماه برگزار و روز گذشته حکمش ابلاغ شد. او همچنان در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد.

 

حکم مسعود باستانی بازگردانده شد

همزمان حکم صادره برای مسعود باستانی از سوی دادگاه تجدید نظر به دادگاه بدوی بازگردانده شد. معصومه ملول، مادر مسعود باستانی در مصاحبه با “روز”  از بازگرداندن پرونده این روزنامه نگار به شعبه بدوی دادگاه انقلاب خبر داد. وی گفت: “پرونده مسعود یه شعبه دادگاه تجدید نظر ارسال شده بود اما اکنون به دلیلی که آن را نقص پرونده، گفته اند به شعبه بدوی یعنی شعبه 15 دادگاه انقلاب برگردانده شده است.”

وی افزود: “به ما نگفته اند پرونده پسرم چه نقصی داشته است.”

مادر مسعود باستانی از وجود قرار کفالت بر پرونده فرزندش هم خبر داد و گفت: “از ابتدای بازداشت مسعود، قرار کفالت برای او صادر شده بود اما این موضوع را کسی با ما درمیان نگذاشته بود و هرگاه ما برای پیگیری پرونده او می رفتیم، پاسخ قانع کننده ای به ما نمی دادند.هنوز این قرار کفالت دو میلیون تومانی بر پرونده فرزندم هست اما قاضی تجدید نظر با آزادی او موافقت نمی کند و می گوید آزادی اش به او ارتباطی ندارد.”

وی همچنین از اعلام وکالت وکلای باستانی بر پرونده خبر داد  و گفت: “بالاخره و پس از 6 ماه بازداشت، وکلای پسرم اجازه یافتند بر پرونده او اعلام وکالت کنند. مسعود اصلا احتیاجی به امضای وکالت نامه نداشت چرا که او از مدت ها پیش موکل دکتر شریف است اما در این مدت به وکلای او یعنی خانم مغزی و دکتر شریف اجازه اعلام وکالت بر پرونده را نداده بودند و حتی دادگاه بدوی مسعود بدون حضور وکیل وی برگزار شد.”

مسعود باستانی به 6 سال حبس تعزیری و پرداخت جریمه نقدی محکوم شده و در بند عمومی 350 با سایر بازداشت شدگان بعد از انتخابات زندانی است.

 

تداوم بازداشت مقیسه در سکوت خبری

وبلاگ “تا آزادی روزنامه نگاران زندانی” خبر داده که محمد‌رضا مقیسه، عضو علی‌البدل هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران و نیز عضو کمیته منتخب موسوی-کروبی برای پیگیری امور بازداشت شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات، همچنان درسکوت خبری در زندان بسر می برد

مقیسه که از سابقه طولانی نبرد در جبهه‌ها برخوردار و سال‌ها است که یاریگر خانواده‌های شهدا و جانبازان جنگ تحمیلی است، نزدیک به سه ماه است که در سکوت کامل خبری در بند ۲۰۹ اوین در انتظار دادگاه به سر می برد.

 

بی خبری از وضعیت یک روزنامه نگار

در پی آزادی برخی از بازداشت‌شدگان مراسم یادبود آیت‌الله  منتظری در اصفهان، هنوز وضعیت برخی از بازداشت‌شدگان این روز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در حالی که در مراسم یادبود آیت‌الله منتظری که به دعوت آیت‌الله طاهری در مسجد سید اصفهان برگزار شد، بعد از برخوردهای شدید با حاضران نزدیک به 50 نفر بازداشت شدند، هنوز وضعیت برخی از بازداشت‌شدگان از جمله “محمد ناظری” نامشخص است.محمد ناظری از خبرنگاران و عکاسان خبری اصفهان و از فعالین دانشجویی است.

نسرین وزیری تماس گرفت

نسرین وزیری خبرنگار پارلمانی ایلنا و خبرآنلاین شب گذشته با خانواده‌ خود تماس گرفت.

وزیری در اولین تماس تلفنی بعد از دستگیری با خانواده‌، وضعیت عمومی خود را خوب توصیف کرده است.

نسرین وزیری پس از وقایع عاشورای خونین تهران و در منزل خود با حکم دادگاه انقلاب بازداشت شد. پیش از او کیوان مهرگان با خانواده خود تماس گرفته بود. این دو روزنامه نگار هیچ حرفی از محل نگهداری و اتهامت خود نزده و صرفا گفته اند که حالشان خوب است.

 

بازداشت مهمانان یک روزنامه نگار

سیامک کریمی، برادر روزبه کریمی که به اتفاق همسرش فروغ میرزایی جمعه شب بازداشت شده اند خبر داد: “دادسرای انقلاب اعلام کرده است که هنوز پرونده برادرم و همسرش در اختیار آنها قرار نگرفته است.”

وی افزود: “درهنگام بازداشت برادرم و همسرش چند نفر دیگر نیز در منزل آنها مهمان بوده اند که آنها نیز بازداشت شده اند و هنوز اطلاعی ازوضعیت آنها نداریم.”

کریمی با اشاره به اینکه یک روز پس از بازداشت، خانم فروغ میرزایی با خانواده تماس گرفته است و بازداشت خود را اعلام کرده، به ادوار نیوز گفت: “این زوج هر دو دانش آموخته حقوق بشر هستند، برادرم روزبه کریمی در زمان دانشجویی از فعالان انجمن اسلامی دانشگاه اهواز بوده و پس از آن نیز علاوه بر عضویت در سازمان ادوار تحکیم وحدت چندین سال است که به حرفه روزنامه نگاری در گروه های اندیشه تعدادی از روزنامه های اصلاح طلب از جمله کارگزاران، شرق و… اشتغال داشته است و همسرش خانم فروغ میرزایی نیز وکیل دادگستری است و وکالت برخی از فعالان سیاسی اجتماعی را نیز بر عهده داشته است.”

وی افزود: “فعالیت های برادرم و همسرش همواره شفاف و قانونی بوده و اتهام آنها برای ما نامشخص است.”

 

رد مرخصی به نشانه اعتراض

محسن صفایی فراهانی، عضو حزب مشارکت ایران اسلامی و اتاق بازرگانی ایران و تهران در اعتراض به بلاتکلیفی خود از مرخصی ده روز زندان استفاده نکرد.به گزارش وب سایت  “کلمه” صفایی فراهانی اعلام کرده تا زمانی که حکم برائت یا تبدیل قرار وثیقه او صادر نشود از مرخصی زندان استفاده نخواهد کرد.صفایی فراهانی بیش ۶ ماه است که در زندان به سرمی برد و هنوز حکم دادگاه او اعلام نشده است.