پروژه دستگیری های توسط سپاه تا کجا پیش خواهد رفت؟

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» علی مطهری: بازداشت خبرنگاران غیرقانونی است

علی مطهری، بازداشت روزنامه نگاران توسط سازمان اطلاعات سپاه را غیرقانونی خوانده و اعلام کرده بازداشت خبرنگاران توسط اطلاعات سپاه جزو وظایف قانونی این نهاد نیست. این نهاد حداکثر می‌تواند به موضوع مخالفان نظام مثل “منافقین”، “پژاک” و… بپردازد ولی موضوع بازداشت خبرنگاران با وظایف این نهاد ارتباطی ندارد.

این نماینده مجلس گفته “وزارت اطلاعات و دادستانی در این مورد کوتاهی کرده‌اند ولی وظیفه رئیس جمهوری اقتضا می‌کرده که ورود و انتقاد کند”.

سخنان علی مطهری در حالی در روزنامه ایران منتشر شده که نصرالله پژمانفر، عضو جبهه پایداری در مجلس از درحال جمع آوری امضا علیه حسن روحانی است. او براساس گزارش همین روزنامه مدعی شده که بیش از ۱۰۰ نماینده تذکر به روحانی درخصوص سخنان اش در نمایشگاه مطبوعات را امضا کرده اند. تاکنون این تذکر در صحن علنی مجلس خوانده نشده اما اشاره او و همچنین علی مطهری به هشدار حسن روحانی مبنی بر سواستفاده جناحی از ابزار “نفوذ” است. حسن روحانی گفته بود که “مردم خوب می‌فهمند، معنی نفوذ، استکبار و منافع ملی را خوب می‌فهمند و آینده کشور را به خوبی احساس می‌کنند. بیخودی نرویم از اینجا، از آنجا، یک نفر یا دو نفر را به بهانه‌ای بگیریم و برای آن‌ها پرونده‌سازی کنیم و بعد بیاییم این پرونده را در کشور بزرگ کنیم. بعد بگوییم این خط،، خط نفوذ است. واقعا با نفوذ مبارزه کنیم. با کلمات بازی نکنیم. بازی با کلمات واقعا به ضرر کشور و وحدت ملی است”.

علی مطهری هم در تایید سخنان حسن روحانی گفته است: “نفوذ در هر دستگاهی ممکن است اتفاق بیفتد و اینکه برخی فقط احتمال اشتباه در بین روزنامه‌نگاران و اصلاح‌طلبان را برجسته کنند، درست نیست اتفاقاً احتمال نفوذ، اغلب در جاهایی بیشتر است که خیلی تظاهر به طرفداری نظام دارند و خطر نفوذ را باید در آن جاها جست‌وجو کرد. ”

به گفته او “کسی که علنی انتقاد می‌کند، بعید است نفوذی باشد. کسی که قصد نفوذ داشته باشد، ظاهر جذاب و موجهی برای خود درست می‌کند”.

چهار روزنامه نگار طی دو هفته اخیر در تهران بازداشت شده اند؛ عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، سامان صفرزائی و آفرین چیت ساز. پس از بازداشت آنها، سازمان اطلاعات سپاه در بیانیه ای از بازداشت “تعدادی از اعضای شبکه نفوذی وابسته به دولت های امریکا و انگلستان توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران” خبر داده و مدعی شده بودند که این دستگیری پس از ماه ها “رصد مستمر اطلاعاتی و اشراف همه جانبه به ابعاد فعالیت‌های این شبکه” انجام شده است.

پیش از این دستگیری ها، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه از نفوذ به عنوان فتنه چهارم نام برده و نسبت به آن هشدار داده بود؛ هشداری که پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر مقابله با نفوذ انجام می گرفت.

یک روز پس از بازداشت این روزنامه نگاران، شبکه دوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری، اظهارات فردی به نام عاصف را پخش کرد که او را کارشناس سازمان اطلاعات سپاه معرفی می کرد. این فرد با انتساب اتهاماتی به بازداشت شدگان گفت: “در این پرونده، مجموعه‌ای از مخرب‌ترین فعالان رسانه‌ای اپوزیسیون خارجی و داخلی در یک فرآیند پیچیده و هرمی چند لایه، با شبکه سازی از خبرنگاران داخلی در راستای ادراک‌سازی تلاش می‌کردند”.

اما تنها این روزنامه نگاران نبودند که طی دو هفته اخیر از سوی سپاه بازداشت شده اند، براساس اعلام سایت گرداب، سایت وابسته به سپاه، بیش از ۱۷۰ نفر در قزوین توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده اند. سایت گرداب بازداشت شدگان را مدیران گروههای فعال در شبکه های اجتماعی موبایلی معرفی کرده و مدعی شده است که تعدادی از آنها جهت طی مراحل قضایی، به مراجع ذیربط تحویل داده شده اند.

“تسهیل شیوه دستیابی کاربران به محتویات مستهجن و مبتذل، تشویق افراد به ارتکاب جرائم منافی عفت و انتشار متون توهین‌آمیز به قومیت‌ها و مسئولین و چهره‌های شاخص ملی”، اتهامات این ۱۷۰ نفر از سوی سایت گرداب عنوان شده. هرچند این مساله از سوی سخنگوی قوه قضائیه تکذیب شده و او اعلام کرده است که خبر بازداشت شماری از سرشبکه‌های سایت‌های ضداخلاقی در قزوین، صحت ندارد. 

سپاه تاکنون توضیحی درباره این تکذیب نداده اما محسنی اژه ای در عین حال اعلام کرده است که همه بازداشت‌شدگان توسط سپاه خبرنگار نبودند و برخی حتی فعالیت رسانه‌ای نداشتند.

تاکنون اسامی سایر بازداشت شدگان اعلام نشده و مشخص نیست دقیقا چه تعداد و با چه اتهاماتی بازداشت شده اند. اما طی روزهای گذشته بیش از ۱۵ شهروند بهایی هم بازداشت شده اند و مغازه های تعدادی از آنها پلمپ شده است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه هم از بازداشت تعدادی در استان گیلان خبر داده و به نقل از مسئول سایبری سپاه قدس گیلان نوشته است: “اقدام به‌موقع و برنامه‌ریزی شده علیه شبکه‌ها وجریانات معاند و مخالف نظام که درصدد ایجاد التهاب و ناامنی در شهرستان‌های ترک زبان استان گیلان بودند و شناسایی و برخورد سریع با عوامل آن از ویژگی‌های این عملیات بود”.

از تعداد و هویت بازداشت شدگان در گیلان هم خبری در دست نیست و همچنین مشخص نیست پروژه جدید سپاه که با عنوان نفوذ از دو هفته پیش شروع شده تا کجا پیش خواهد رفت.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی طی سالهای گذشته پروژه های متعددی را در بازداشت روزنامه نگاران و فعالان عرصه های مختلف انجام داده؛ پروژه هایی چون چشم روباه در تهران که بازداشت روزنامه نگاران و مستندسازان را در پی داشت و یا عنکبوت در کرمان که بازداشت وبلاگ نویسان جوان معروف به نارنجی نویسان بود.