ادامه اعلام برائت از احمدی نژاد

نویسنده
فیروزه متین

» برنامه ریزی تازه اصولگرایان

در چهارمین هفته متوالی و در ادامه پروژه “اعلام برائت وزرای کابینه های دولت نهم ودهم از محمود احمدی نژاد”، این هفته نوبت به محمود فرشیدی، اولین وزیرآموزش و پرورش دولت احمدی نژاد رسید تا همچون پرویز کاظمی وزیر رفاه دولت نهم، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دولت های نهم و دهم و محمد جهرمی وزیر کار و مدیرعامل منصوب احمدی نژاد در بانک صادرات، از همکاری با او ابراز ندامت کند.

بر اساس گزارش ها به نظر می رسد  در این پروژه که سایت “نامه نیوز” وابسته به مصطفی پورمحمدی نیز در آن نقش فعالی بر عهده دارد، بین وزرای احمدی نژاد تقسیم کاری صورت گرفته که هر کدام یکی از اشکالات مدیریتی و اخلاقی وی را بر جسته کنند.
در اولین اعلام برائت، پرویز کاظمی، احمدی نژاد را به دروغگویی متهم کرد، در دومین مورد مرضیه دستجردی وی را “پرخاشگر” دانست، پس از او جهرمی از “فقدان عقل مدیریتی” او سخن گفت و حال محمود فرشیدی از دخالت اطرافیان احمدی نژاد در عزل و نصب ها پرده بر داشته است.

محمود فرشیدی به نامه نیوز گفته است: “ما هیچ اصطکاک تدریجی نداشتیم. یکباره مشکلات ایجاد شد که این هم یک مقدار به شیوه من برمی‌گردد که زیر بار حرفی که قبول نداشته باشم، نمی‌روم. از طرفی خیلی برون گرا نیستم که مثلا بخواهم سر و صدا کنم. کار خودم را می‌کنم. مثلا یکبار آقای احمدی نژاد گفتند مدرسه البرز را به دانشگاه پلی تکنیک بدهید. من هم نسبت به املاک آموزش و پرورش حساس بودم. دستم را هم می‌دادم البرز را به کسی نمی‌بخشیدم”.

او درباره  عزل و نصب ها هم گفته: “اطرافیان احمدی نژاد که در ستادها بودند اسم می‌دادند که فلانی را مدیرکل فلان استان بگذار. من هم یک کمیته انتصابات بیست نفره تعیین کرده بودم و هر کسی که پیشنهاد می‌کردند، آن کمیته بررسی می‌کرد و نظر نهایی را ارائه می‌کرد اماهیچ کدام هم امتیاز نیاوردند. احمدی نژاد ما را از فعالیت جناحی و حزبی منع می‌کرد. مثلا آن زمان من با روزنامه رسالت ارتباط داشتم، رسالت هم دیوار به دیوار وزارت آموزش و پرورش است، در آن زمان منی که ۱۶ سال مدام در آنجا مقاله می‌نوشتم، رابطه خود را با رسالت قطع کردم. با اینکه من در هیچ تشکل سیاسی نبودم، اندک رابطه‌های خود را هم قطع کردم. تا اینجای کار درست بود ولی او به ما می‌گفت فعالیت‌های سیاسی و حزبی نکنید اما خودش کارهایی از این جنس را انجام می‌داد. خودش سیاسی کاری می‌کرد ولی انتظار داشت وزرا در این زمینه‌ها فعالیت نکنند. در حقیقت می‌خواست کاپیتان سیاسی دولت خودش باشد. این در معنای انقلابی بودن و اینکه وزرا به کارهای مردم برسند خوب است اما به معنای اینکه بقیه کار نکنند و تو خودت به فکر مجلس باشی، برای دولت بعدی برنامه ریزی کنی، کار خوبی نیست”.

فرشیدی اما در میان ۴ وزیر اعلام برائت کرده از احمدی نژاد، نخستین کسی است که به “پدیده مشایی” اشاره می کند.

او درباره رئیس دفتر جنجالی احمدی نژاد گفته: “از همان جلسات احساس کردیم حرف‌های ما با حرف‌های آقای مشایی باهم فاصله دارد. ما اعتقاد داشتیم در زمینه فرهنگی باید تفکر امام و رهبری که مسیر را برای مشخص کرده را بیاوریم روی میز و آنها را بررسی کنیم و بر اساس آن ببینم چه کارهایی و خدمات می‌شود انجام داد. ولی فضای آقای مشایی، فضایی دیگری بود و چیزهایی می‌گفت که برای ما تعجب آور بود. یادم هست از تعریف انسان و این چیزها سخن می‌گفت. ولی به بدیهیاتی که همه ما بر روی آن اتفاق نظر داشتیم، معترض بود. مانند حرف‌هایی که می‌گفت دوره اسلام تمام شده است”.

افشاگری و اعلام برائت ۴ وزیر در ۴ هفته متوالی از محمود احمدی نژاد، با واکنش هایی در سطح محافل سیاسی و تحلیلگران مواجه شده است.

در همین باره، سایت اعتدالگرای انتخاب در مطلبی با عنوان “آیا افشاگری‌های وزرای احمدی‌نژاد برنامه‌ریزی شده است؟” می نویسد: “به‌نظرمی رسد  افشاگری‌های وزرای سابق دولت احمدی‌نژاد حساب شده و برنامه‌ریزی شده است. باید قبول کنیم که این افراد به هرحال وزرای دولت احمدی‌نژاد بوده و در تمامی اقدامات وی دخیل هستند. اینکه این عده تلاش می‌کنند در شرایط کنونی که احمدی‌نژاد از اقبال عمومی کافی برخوردار نیست خود را از وی جدا کنند حرکتی ناموجه است. اصولگرایان تلاش می‌کنند با چنین اقداماتی نشان دهند که در اقدامات دولت احمدی‌نژاد دخالت نداشته‌اند. در صورتی که همه مردم ایران شاهدند که احمدی‌نژاد با حمایت اصولگرایان بر سر کار آمد و در ابتدای دولتش نیز از حمایت صددرصدی اصولگرایان برخوردار بود. افرادی که هم‌اکنون بی‌محابا به احمدی‌نژاد می‌تازند، زمانی دست راست دولت وی و همراه و حامی وی در کابینه بودند. این عده باید این نکته را در نظر داشته باشند که اگر وزیر دولت احمدی‌نژاد نمی‌شدند به هیچ عنوان به جایگاهی که هم‌اکنون در افکار عمومی دارند دست پیدا نمی‌کردند. پس احمدی‌نژاد به گردن این وزرا حق دارد و احمدی‌نژاد بود که سبب ارتقای جایگاه اجتماعی و سیاسی آنها، آن هم به عنوان وزیر و عضوی از کابینه دولت شده است”.

انتخاب می افزاید: “این روند در صورتی که ادامه داشته باشد در جهت تقویت بازی «اصولگرایان منهای احمدی‌نژاد» خواهد بود”.

علی نظری، نماینده اصلاح طلب مجلس ششم نیز در یادداشتی در شرق با عنوان “وزرای باانصاف احمدی نژاد” به کنایه نوشته است: “بعد از غروب عمر ۸ ساله ی معجزه ی هزاره سوم در دولت های نهم و دهم، هرگاه اصلاح طلبان لب به اعتراض علیه آن همه ویرانگری هشت ساله پرداختند، از سوی متحدان رییس جمهور سابق متهم به سیاه نمایی شدند. بیان واقعیت های تکان دهنده از زبان وزرای احمدی نژاد که عمدتا از مدیران شناخته شده اصولگرا هستند، می تواند ملاک مناسبی برای داوری افکار عمومی برای رسیدن به حقایق پنهان و پشت پرده آن همه مصایب دوران هشت ساله موسوم به ویرانگری باشد”.