اخراج یک خاخام از جامعه یهودیان

نویسنده

khakhamyahodib.jpg

روز یکشنبه جامعه یهودیان وین [پایتخت اتریش] اعلام کرد خاخام موشه فریدمان را به دلیل شرکت در کنفرانس هولوکاست تهران [در ماه دسامبر 2006] از جامعه خود رانده است. جدا از مشارکت در این کنفرانس، تصویری که او را درحال بوسیدن رییس جمهور ایران نشان می دهد، خشم بسیاری را در این جامعه برانگیخته است.

فریدمان 34 ساله که اصلیت امریکایی دارد و سالهاست در وین ساکن شده، خود را به عنوان یک “خاخام ارتدوکس” معرفی کرده و حق موجودیت دولت اسراییل را به هیچ وجه به رسمیت نمی شناسد. او هفته گذشته هم به نیویورک سفر کرد.

جامعه یهودیان وین که عنوان خاخام را برای فریدمان تکذیب کرده، وی را همچنین به داشتن ارتباط با شبکه های تجدیدنظر طلب و ضدیهود محکوم می کند. درحقیقت، این اتهامات از زمانی ریشه گرفت که روابط او با نمایندگان راست افراطی اتریش ثابت شد.

فریدمان در روزهای 11 و 12 دسامبر 2006 در کنفرانسی که توسط محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، برگزار شده بود شرکت کرد؛ کنفرانسی که تجدیدنظر طلبان بسیاری در آن شرکت و قتل عام میلیون ها یهودی را در زمان سلطه نازیسم رد کردند.

در زمان این گردهمایی، برخی از مطبوعات ایرانی از زبان فریدمان نوشتند: “من روزانه 3 بار از خدا می خواهم که اسراییل به شیوه ای مسالمت آمیز ناپدید شود.” برخی از یهودیان ارتدوکس افراطی حق موجودیت اسراییل را رد می کنند و معتقدند صرفاً خدا می تواند یک دولت یهود خلق کند، نه انسان ها.

روز گذشته یکی از نزدیکان فریدمان اظهار داشت: “همسر و 7 فرزند فریدمان که آنها نیز به نیویورک مسافرت کرده اند، توسط رهبران جامعه ارتدوکس بروکلین مورد حمایت مالی قرار گرفته اند و به آنها مسکن نیز داده شده است. ولی آقای فریدمان در هتل پارک هاوس بسر می برد.”

فریدمان که حدود ده سال در وین زندگی کرده، کودکی خود را در حومه بروکلین گذرانده و یکی از اعضای جامعه ضدصهیونیستی “ساتمار” نیز به شمار می رفته است. این درحالی است که رهبران جامعه ساتمار سفر یهودیان به ایران را محکوم کرده اند.


مترجم: علی جواهرفروش