باند مسلح ایرانی یا سرباز آذربایجانی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» دومین بحران مرزی در یک هفته

مرزهای ایران برای دومین بار پیاپی در هفته جاری دچار بحران شد. چند روز پس از هشدار مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در باره گلوله باران مرزهای مشترک ایران وعراق توسط جمهوری اسلامی، این بار مرزبانی جمهوری آذربایجان اعلام کرده که از ورود یک باند مسلح که از خاک ایران قصد ورود به آذربایجان را داشته جلوگیری کرده است؛ مقامات جمهوری اسلامی اما می گویند این درگیری در پی بی توجهی سربازان آذربایجانی به هنگام ورود به خاک ایران رخ داده است.

 

اظهارات متناقض مسئولان

مقامات جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان اعلام کرده اند که روز دوشنبه، 13 تیر، در پی وقوع یک درگیری نظامی بین نیروهای مرزبانی دو طرف یکی از نیروهای مرزبانی آذربایجان کشته شده و یک افسر دیگر هم “به شدت” زخمی شده است.

 علی عبداللهی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با تائید این خبر اعلام کرده این درگیری “محدود” به دنبال “بی‌توجهی به هشدارهای ایست مرزبانان کشورمان” به وقوع پیوسته است.

این درحالی است که به گزارش خبرگزاری فرانسه مرزبانی جمهوری آذربایجان روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرده این درگیری در پی تلاش یک “باند مسلح” که از خاک ایران قصد ورود به آذربایجان را داشته اند رخ داده است.

مرزبانی جمهوری آذربایجان همچنین خبر داده در جریان این درگیری یک نفر از نیروهای مرزبانی این کشور کشته و یک افسر آذریایجانی نیز به شدت زخمی شده است.

مقامات جمهوری اسلامی هنوز به صورت رسمی کشته شدن این نیروی مرزبانی آذربایجان را تائید نکرده اند، اما علی عبداللهی گفته که “در جریان این حادثه ظاهرا یک نفر ازنیروهای مرزبانی جمهوری آذربایجان کشته شده است.”

به گفته مقامات رسمی مرزبانی آذربایجان این درگیری مسلحانه در نقطه مرزی “یاردیملی” در جنوب آذربایجان و در روز یکشنبه روی داده است.

مرزبانی کشور آذربایجان همچنین گفته است که موفق به دستگیری این “گروه مسلح” نشده و آنها بعد از درگیری به طرف ایران گریخته اند.

از سوی دیگر رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی، با تاکید بر اینکه “وقایع و مسایلی که در مرزها رخ می‌دهد، نباید تاثیری در روابط دوجانبه دو کشور بگذارد”، گفته است: “با توجه به همسایگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، معمولا مسایل مختلفی در بخش مرزی رخ می‌دهد.”

این مقام بلند پایه وزارت خارجه جمهوری اسلامی هنوز با قطعیت وقوع درگیری مرزی را تائید نکرده است اما بر اساس شنیده هایش گفته: “درگیری محدود در منطقه مرزی به دلیل ورود تعدادی از مرزبانان جمهوری آذربایجان به منطقه مرزی کشورمان رخ داده است.”

رامین مهمانپرست می‌گوید، مراجع ذیربط در کمیته مرزبانی مشترک جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان در حال بررسی دلیل حادثه رخ داده در منطقه مرزی دو کشور هستند. ایران و آذربایجان دارای 760 کیلومتر مزر مشترک آبی و زمینی هستند.

این درگیری تنها چند روز پس از سفر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان و دیدار با مقام های این کشور رخ داده است.

مقام های دو کشور در این دیدار بر گسترش همکاری‌های پارلمانی، اقتصادی و همچنین تبادل نظر درباره موضوعات دو جانبه از جمله مسایل حقوقی دریای خزر تاکید کرده اند.

 

ادامه واکنش مقامات عراقی

وقوع درگیری در مرزهای شمالی ایران با نیروهای کشورهای همسایه تنها چند روز پس از حملات جمهوری اسلامی به مناطق مرزی کردستان عراق به بهانه حضور نیروهای حزب کارگران کردستان صورت گرفته است.

چند روز پیش مسعود بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای با محکوم کردن هدف قرار دادن غیر نظامیان توسط توپخانه‌‌های جمهوری اسلامی، هشدار داده بود که ادامه این حملات “ناپسند” و “غیرقابل قبول” است و به روابط دو طرف لطمه خواهد زد.

طی روزهای گذشته رسانه های کردستان عراق از حملات توپ‌خانه‌های جمهوری اسلامی در مناطق مرزی حاجی عمران و مناطق کوهستانی قندیل خبر داده بودند. در این حملات روستاهای بردونه‌، کانیه‌ ره‌ش، نیرگان، بناری کودو، سه‌روی کانی سپی و به‌رد قلشتان هدف قرار گرفتند.

بر اساس گزارشهای منتشر شده سال گذشته نیز بر اثر حملات توپخانه‌های جمهوری اسلامی چند تن از کودکان و افراد غیر نظامی کشته شدند و بیش از ۳۰۰ خانوار محل زندگی خود را ترک کردند.

طی سال‌های اخیر جمهوری اسلامی بارها به بهانه وجود نیروهای حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک)و حزب حیات آزاد کردستان(پژاک) به مناطق مرزی ایران و کردستان عراق حمله کرده است.اما مقامات حزب کارگران کردستان ـ پ. ک. ک- هر گونه حضور نیروهای خود در این مناطق راتکذیب می کنند.

در تازه ترین واکنش به ادامه حملات جمهوری اسلامی به مرزهای ایران و عراق، ژنرال جبار یاور، فرمانده کل نیروهای نظامی کردستان عراق اعلام کرده است که دو هیات متخصص برای بررسی ورود ایران به خاک این کشور به مناطق مرزی اعزام می شوند.

جبار یاور در گفتگو با خبرگزاری پیامنیر گفته است هیاتی مشترک نیز از نیروهای امنیتی کردستان عراق و نیروهای حکومت مرکزی این کشور جهت بررسی حوادث چند روز گذشته به مناطق پینجوین و حاج عمران اعزام می شوند.