هشدار دفتر خامنه‌ای: بدفهمی ممنوع

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» خطاب به رسانه‌ها و فعالان سیاسی

دفتر رهبر جمهوری اسلامی با انتشار متنی در سایت رسمی این دفتر، نسبت به “بدفهمی” و “جا به جایی اصلی و فرعی” در سخنان آیت الله خامنه ای توسط رسانه ها و نیروهای سیاسی هشدار داد. این دفتر اعلام کرد که این موارد، همزمان یکی از “تاکتیک های رسانه ای دشمن، جناح های مغرض و نقاط ضعف برخی علاقه مندان” است.

سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، این یادداشت را در “ویژه نامه” خود درباره سفر اخیر آیت الله علی خامنه ای به استان خراسان شمالی منتشر کرده است.

به نوشته این سایت، سفرهای استانی رهبر جمهوری اسلامی “یک رخداد رسانه‌ای” است و هشدار داد که این سفرها “بدون بازتاب صحیح، کارکرد سیاسی - اجتماعی خود را تا حدی از دست خواهد داد.”

آیت الله خامنه ای معمولا سالی یک یا دو بار به برخی استان های کشور سفر و با مردم شهرهای مختلف آن استان و مسئولان دولتی و حکومتی دیدارهایی می کند. سخنرانی های رهبر جمهوری اسلامی یکی از مهمترین بخش های این سفرهاست.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی که زیر نظر مستقیم ولی فقیه اداره می شود و دیگر رسانه های حکومتی، معمولا از چند روز پیش از آغاز سفرهای استانی آیت الله خامنه ای، حجم گسترده ای از برنامه ها، اخبار و گزارش های خود را به این سفرها اختصاص می دهند.

در روزهای منتهی به آغاز سفر و در حین انجام آن، این گزارش ها به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابند و بخش عمده برنامه های رادیو و تلویزیون را شامل می شوند.

پخش فیلم های احساسی که در آن مردم و جوانانی که در مراسم استقبال از آیت الله خامنه ای حضور دارند یا پای سخنرانی او نشسته اند، در حال گریه کردن هستند، نمایش فیلم های متعدد از مراسم استقبال و جمعیت حاضر در آن، پخش متعدد سخنرانی های رهبر در دیدارهای مختلف و نشان دادن گزارش های مختلف از آثار و فواید این سفرها، بخشی از این برنامه های ویژه هستند.

 

مشابه سفرهای پیغمبر

رسانه های جمهوری اسلامی و مسئولان حکومتی، سفرهای آیت الله خامنه ای به استان های مختلف و استقبال مردم از او را نشانه ای از محبوبیت رهبر جمهوری اسلامی در نزد مردم و رابطه مستحکم میان جامعه با نظام عنوان می کنند.

این تبلیغات بخصوص پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که تهران و تعدادی دیگر از شهرهای کشور شاهد بزرگترین تظاهرات اعتراضی تاریخ جمهوری اسلامی بود، افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده اند.

مرتضی ادیب یزدی، یکی از روحانیون نزدیک به آیت الله خامنه ای و استاد حوزه علمیه قم، پیش از این گفته بود که سفرهای رهبر جمهوری اسلامی به نقاط مختلف ایران، یادآور سفرهای پیامبر اسلام از جمله ورود او به مدینه است.

دفتر رهبر جمهوری اسلامی در یادداشت اخیر خود، افزوده که سفرهای استانی آیت الله خامنه ای “فرصت‌های تبلیغی و گفتمانی بی‌بدیلی را در اختیار انقلاب اسلامی قرار می‌دهد” و به همین علت “مراقبت از عدم انحراف فضای تبلیغی و گفتمانی جامعه اهمیتی دوچندان می‌یابد.”

به نوشته سایت رسمی این دفتر، “جابه‌جایی اصلی و فرعی بیانات، بی‌دقتی شخصیت‌ها و رسانه‌های خودی و حتی مواضع برخی جریانات مغرض داخلی”، زمینه های لازم را برای “دشمنان نظام” فراهم می کند تا به “اهمیت دادن بیش از حد به موضوعات فرعی بیانات ایشان از یک طرف و بایکوت و کم‌اهمیت جلوه‌دادن موضوعات اصلی بیانات ایشان از طرف دیگر”، بپردازند.

دفتر آیت الله خامنه ای با اشاره به مواردی مانند سخنرانی او در اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران، سخنان جنجالی آیت الله خامنه ای در قم که در آن مخالفان نظام “میکروب های سیاسی” خوانده شدند و سخنرانی وی در کرمانشاه که در آن درباره احتمال تغییر نظام سیاسی ایران از ریاست جمهوری به پارلمانی گفته شده بود،را به عنوان نمونه های این “بدفهمی” نام برده و به فعالان سیاسی و رسانه ها هشدار داده که از تکرار این روند خودداری کنند.

نویسنده مطلب سپس در بیان “چاره” پایان این وضعیت نوشته است: “در جریان‌سازی رسانه‌ای بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی باید به هر موضوعی با توجه به اصلی - فرعی معین شده توسط خود ایشان پرداخت. تلاش ما نیز بیشتر باید در جهت تبدیل کردن موضوع اصلی مطرح‌شده توسط ایشان به یک گفتمان غالب باشد.”

دفتر آیت الله خامنه ای افزوده که “یکی از بهترین خدماتی که فعالان رسانه‌ای می‌توانند به مخاطبین خود ارائه دهند، معرفی موضوعات اصلی سفرهای رهبری است” و راه تشخیص این موضوعات را “محوریت دیدار مردمی و دیدار با جوانان و دانشجویان در سفرها” اعلام کرده است.

 

از ایلام تا خراسان؛ محرومیت پابرجا

سیدعلی خامنه ‌ای حدود ۱۷ ماه پس از انتخاب به عنوان رهبر جمهوری اسلامی و جانشینی روح الله خمینی، سفرهای استانی خود را آغاز کرد. استان ایلام از مناطق محروم کشور که دارای مرز مشترک با کشور عراق است و در جریان جنگ هشت ساله، آسیب‌های فراوانی متحمل شد، نخستین مقصد رهبر جدید نظام بود.

وی که اوایل دی ماه ۱۳۶۹ در دیدار با مسئولان وقت وزارت فرهنگ و آموزش عالی از قصد خود برای “تماس مستقیم با مردم استان‌ها” خبر داده بود، در دوازدهم دی ماه‌‌ همان سال اولین سفر استانی خود را آغاز کرد.

آیت الله خامنه‌ای در دومین سفر استانی خود در ۳۰ مردادماه ۱۳۷۰ به لرستان، یکی دیگر از استان های محروم ایران رفت. بوشهر، قم، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، کهکیلویه و بویراحمد، مازندران، گلستان، آذربایجان غربی، خوزستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، اردبیل، قم، مرکزی، گیلان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، زنجان، قزوین، همدان، کرمان، سمنان، یزد، فارس، کردستان، قم، کرمانشاه و خراسان شمالی، به ترتیب دیگر مقصد، سفرهای استانی رهبر جمهوری اسلامی بوده اند.

در این میان تنها استانی که او به طور رسمی دو بار به آن سفر کرده، استان قم است که حوزه علمیه قدرتمندی دارد، اکثر مراجع تقلید شیعه در آن سکونت می کنند و به عنوان پایتخت جهان تشیع شناخته می شود.

آیت الله خامنه ای در عین حال سفرهای تفریحی و زیارتی به برخی نقاط دیگر کشور نیز دارد. به عنوان مثال او به طور معمول در ایام عید نوروز در مشهد، مرکز استان خراسان (خراسان رضوی) حضور دارد و سفرهای تفریحی زیادی نیز به استان مازندران در فصل تابستان انجام می دهد.

ایلام، لرستان و بوشهر، سه استان اولیه ای که هدف سفرهای آیت الله خامنه ای قرار گرفتند، هر سه از محروم ترین مناطق ایران بودند که با گذشت بیش از ۲۰ سال از سفر رهبر جمهوری اسلامی به آنها و بر اساس گزارش های رسمی، همچنان محروم و توسعه نیافته باقی مانده اند.