اگر بسیج وارد شود جنگ به تل آویو می رسد

نویسنده
شیرین کریمی

» کشتار شهروندان سوری با موشک های نظام

همزمان با درگیری های خونین در سوریه، رئیس سازمان بسیج مستضعفین بار دیگر حضور نظامیان سپاه و شبه نظامیان بسیج در سوریه را تکذیب کرد. این در حالی است که گزارش ها حکایت از استفاده ارتش سوریه از موشک های ایرانی فاتح 110 برای سرکوب مخالفان دارد. از سوی دیگر سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی گفته طرح 6 ماده ای تهران راه حل برون رفت از بحران در سوریه است.

 به گفته سردار محمدرضا نقدی اگر پای شبه نظامیان بسیج به نزاع خونبار در سوریه باز شود، “نبرد نهایتا در بیت المقدس – پایتخت مورد ادعای اسرائیل و فلسطین- حل و فصل خواهد شد”. رئیس سازمان بسیج مستضعفین که روز شنبه در حاشیه دومین مجمع عالی “پیشکسوتان جهاد و شهادت بسیج” در جمع تعدادی از خبرنگاران صحبت می کرد، حضور نیروهای سپاهی و بسیجی به عنوان حامیان دولت سوریه در این کشور را رد کرده و گفته است: “طبیعتا این موضوع صحت ندارد.” سردار نقدی اما بی درنگ افزوده است: “اما اگر چنین اجازه‌ای به بسیجی‌ها داده شود جنگ در سوریه خاتمه پیدا نمی کند و قطعا مسئله در قدس حل می شود تا اصل فتنه در تل آویو خاموش شود.”

محمدرضا نقدی٬ دو ماه پیش نیز گفته بود “حامیان” بشار اسد در ناآرامی‌های سوریه مثل نیرو‌های بسیج عمل می‌کنند و از همین رو تصور می‌شود که این نیرو‌ها ایرانی هستند.

نیروهای بسیج جمهوری اسلامی پس از خیزش شهروندان معترض به نتایج انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری، دوشادوش سپاه به سرکوب خونبار حامیان جنبش سبز در خیابان ها پرداختند.

در سوریه نیز ارتش بشار اسد و شبه نظامیان وفادار به دولت بعث – الشعبیه- تاکنون ده هزار نفر از غیرنظامیان سوری را به جرم اعتراض به حکومت این کشور از پای در آورده اند.

سردار نقدی آبان ماه گفته بود: “حضور نیروهای مردمی سوریه در صحنه [جنگ داخلی] شباهت زیادی به رفتارهای بسیجیان ایرانی دارد.”

با این حال وی در آن زمان همچون دیروز حضور سپاه و بسیج در سوریه را تکذیب کرد. آن هم کمتر از دو ماه پس از آنکه فرمانده سپاه پاسداران در یک نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی گفته بود: “ما کمک‌های فکری و مشاوره‌ای به سوریه به عنوان حلقه مقاومت که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشتند داریم. ایران نسبت به این مساله و کمک به آن افتخار می‌کند.”

دو هفته پس از این اظهارات سردار محمد علی جعفری، شنبه ۱۱ شهریور،سردار آسودی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران به تهدید آمریکا پرداخت و گفت: “در صورتی که آمریکا به سوریه حمله کند، ایران به همراه متحدان سوریه وارد عمل می‌شود.”

معاون فرهنگی و تبلیغاتی سپاه پاسداران در دفاع از اصلی ترین متحد خود در خاورمیانه و جهان، به واشنگتن هشدار داده بودکه” این امر شکستی مفتضحانه را برای آمریکا رقم خواهد زد.”

 در اوایل خرداد امسال هم معاون فرمانده سپاه قدس در گفتگو با خبرگزاری ایسنا پرده از “مداخله فیزیکی” سپاه در کنترل خیزش شهروندان سوریه در دو سال اخیر برداشته بود. اسماعیل فانی که دست راست سردار قاسم سلیمانی محسوب می شود به خبرگزاری دانشجویان گفته بود: “وقتی که در سوریه نبودیم کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیر فیزیکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوریه گرفته شد.”

 این نخستین بار بود که یک مقام نظامی در جمهوری اسلامی صراحتا مشارکت در حوادث سوریه را تایید می کرد. با این حال ایسنا خیلی زود اظهارات معاون فرمانده سپاه قدس را از خروجی خود حذف کرد.

 

قتل عام با فاتح ۱۱۰

مواضع ضد و نقیض سرداران جمهوری اسلامی پیرامون دخالت نظامی تهران در تحولات سوریه در حالی مطرح می‌شود که روز جمعه ۲ مقام نظامی ایالات متحده با تلویزیون CNN مصاحبه کردند تا در افشا گری جدیدی نسبت به ابعاد دخالت نظامی جمهوری اسلامی هشدار دهند و بگویند: “ارتش سوریه ۲ موشک کوتاه برد ساخت ایران (فاتح ۱۱۰) را به سوی مواضع معارضان پرتاب کرده است.”

به گفته کارشناسان فن اوری های نظامی، موشک‌های فاتح ۱۱۰ که بر روی معترضان سوریه فرود می آید، از مدل‌های مختلف موشک اسکاد که پیش از این توسط ارتش سوریه مورد استفاده قرار می‌گرفت، دقیق‌تر هستند.

فرمانده بسیج دیروز در این ارتباط اظهار نظری نکرد.

فاتح ۱۱۰ موشکی زمین به زمین است و افزایش دقت و کاهش زمان مورد نیاز برای استقرار و پرتاب و سهولت در نحوه انبارداری در مناطق مختلف آب و هوایی از ویژگی‌های آن است.

روز دوشنبه در یکی از خونبار ترین حوادث سوریه، ۹۰ شهروند سوری که در صف نانوایی بودند، توسط ارتش سوریه مورد هدف قرار گرفتند و اجسادشان تکه تکه شد.

اما خبرگزاری فارس که به نوعی نقش سرپوش گذاشتن بر خونریزی های سوریه توسط دولت اسد را دنبال می کند، با انتشار گزارشی نوشت: “متهم کردن ارتش به ارتکاب جنایت طی این دوسال گذشته یکی از تاکتیک‌های مخالفان مسلح است تا از این طریق با جنگ روانی بتوانند فشارهای خارجی به دولت را افزایش دهند”.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه مشخص نکرده بود چه نیرویی جز ارتش سوریه، از امکان استفاده از جنگنده در آسمان شهر حلفایا برخوردار است. فارس برای توجیه این امر نوشته بود: “تصاویر به هیچ وجه گویا نیست که چه فرد یا گروهی مسئول این حمله است و یا این حمله با بمب دست ساز، خمپاره یا سلاح دیگری انجام شده است.”

اما دو کارشناس نظامی گفته اند استفاده سوریه از موشک های فاتح ۱۱۰ مربوط به “این هفته (میلادی)” بوده است که رویداد خونین روز دوشنبه را نیز شامل می شود.

 

تاکید بر طرح ۶ ماده ای

 حال در شرایطی که جمهوری اسلامی از سوی غرب و مخالفان بشار اسد به دست داشتن در خونریزی های دمشق متهم است، روز جمعه رامین مهمانپرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی نظام، که در ترکیه به سر می برد، طی نشستی مطبوعاتی در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی در استانبول به طرح شش ماده ای تهران برای حل “مسالمت آمیز” بحران سوریه اشاره کرد و خواهان اجرای آن شد.

در بند اول طرح ۶ ماده ای جمهوری اسلامی آمده است: “توقف فوری هرگونه اعمال خشونت آمیز و مسلحانه.”