اجازه نفوذ فتنه گران به کابینه را نمی دهیم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» نمایندگان مجلس در مصاحبه با روز:

هرچند جعفرتوقیفی گفته است که با پیش شرط وزارت نیامده اما مخالفان او در مجلس شورای اسلامی، سرپرستی اش را نیز در وزارت علوم برنمی تابند، تا جایی که اقدام به تهیه طرحی دو فوریتی کرده اند تا مانع از اعمال مدیریت او در این وزارتخانه شوند.

جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم است واگر طرح دو فوریتی مجلس به تصویب نمایندگان برسد عملا امکان عزل یا نصب مدیران و تغییر در مصوبات وزیر پیشین علوم در این وزارتخانه را نخواهد داشت؛ طرحی که هرچند به گفته رئیس کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس شامل سرپرست های وزارتخانه ها است اما سرپرست وزارت علوم را نشانه گرفته است.

پیش از این علی اصغر زارعی، نماینده تهران و محمود شکری، نماینده تالش هم در صحن علنی مجلس در خصوص رعایت معیار تعهد به نظام جمهوری اسلامی و پرهیز از “فتنه‌”گران در عزل و نصب‌ها در وزارت علوم به توفیقی تذکر داده بودند. اکنون محمدرضا زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرگزاری مهر گفته است که روز یکشنبه دو فوریت طرحی در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد که براساس آن، سرپرست های وزارتخانه ها طی سه ماه سرپرستی وزارتخانه های متبوع خود، حق عزل و نصب مدیران و تغییر در مصوبات وزرای پیشین را نخواهند داشت.

محمود شکری، نماینده تالش در این زمینه به “روز” میگوید: انتظار می رفت رئیس جمهور، پیام رای عدم اعتماد به وزیر علوم را گرفته باشد. معرفی توفیقی به عنوان وزیر علوم اما برخلاف این بود. عزل و نصب های او در وزارت علوم هم چیزی نیست که از چشم نمایندگان مجلس دور بماند. اگر به تذکری که در این زمینه در مجلس داده شد توجهی می شد نیازی به چنین طرحی نمی بود.

جعفر توفیقی به گفته خودش، گزینه حسن روحانی برای وزارت علوم بود، اما آقای روحانی درنهایت جعفر میلی منفرد را برای وزارت علوم معرفی کرد. آقای میلی منفرد نتوانست رای اعتماد مجلس را کسب کند و حسن روحانی طی حکمی جعفر توفیقی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد؛ مساله ای که با واکنش تند نمایندگان اصولگرای مجلس مواجه شد. نمایندگانی که او را متهم به دست داشتن در آنچه که فتنه می نامند کرده و از حسن روحانی خواسته اند فردی غیر از او را به عنوان وزیر علوم معرفی کند.

جعفر توفیقی، وزیر علوم در دوره اصلاحات و رئیس ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف بود. او رئیس کارگروه فرهنگی و اجتماعی حسن روحانی در جریان بررسی توانمندی و معرفی وزرای پیشنهادی برای کابینه دولت یازدهم بود. روزنامه کیهان پس از معرفی وی به عنوان سرپرست وزارت علوم او را مستحق مجازات دانست و مدعی شد: بر اساس فیلم ویدئویی موجود که در سایت‌ها قابل دسترسی است،‌ توفیقی یکی از تحریک‌کنندگان فتنه و آشوب سال ۸۸ و از مدعیان دروغ تقلب بوده و در یک تجمع در این زمینه به القای وقوع تقلب در انتخابات ۴ سال پیش پرداخته است، او در این سخنرانی ادعا می‌کند ۲۴ میلیون رای موسوی به اسم کس دیگری رفته است.

کیهان مدعی شده بود که این سخنرانی توأم با تحریک به آشوبگری است و نامبرده بایستی به عنوان یکی از عوامل آن “خیانت و جنایت بزرگ” مجازات شود.

اما مشکل گروههای تندرو اصولگرا با جعفر توفیقی چیست و با وجود اینکه او سابقه وزارت در وزارتخانه علوم را دارد چرا او را شایسته چنین پستی نمیدانند و حتی سرپرستی او در وزارت علوم را نیز بر می تابند؟ سیدمرتضی حسینی، نماینده قزوین و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مصاحبه با “روز” میگوید: نمایندگان مجلس هوشیار هستند و اجازه نمی دهند فتنه گران وارد دولت شوند. اگر قرار بود چشم هایمان را ببندیم که به وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه های علوم و همچنین آموزش و پرورش رای میدادیم. رای عدم اعتماد به این دو نفر کاملا روشن بود و آقای روحانی باید متوجه می شدند که ما اجازه نمی دهیم فتنه گران در کابینه نفوذ کنند.

سئوال میکنم که آیا برای مجلس توانمندی و برنامه های مدیریتی وزرای پیشنهادی اهمیت دارد یا مباحثی که مطرح میکنید؟ میگوید: در درجه اول تعهد به نظام جمهوری اسلامی و دست نداشتن در فتنه. به برنامه ها و توانمندی مدیریتی آنها هم توجه داریم و تعهد در کنار تخصص مبنای ما است. ما نمی توانیم اجازه دهیم کسی که در فتنه فعال بوده و فیلم و مدرک در این زمینه در سایت ها موجود است در راس وزارت علوم باشد. قطعا اگر او را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کنند رای اعتماد نخواهیم داد.

میگویم: با این اوصاف طرح دوفوریتی برای محدود کردن امکان مدیریت برای سرپرست های وزارتخانه ها، آقای توفیقی را نشانه گرفته است. آقای حسینی میگوید که در زمینه این طرح دو فوریتی اطلاع چندانی ندارد اما از چنین طرحی در شرایط کنونی استقبال میکند.

این نماینده مجلس میگوید: قبلا هم اعلام کرده ایم خط قرمز ما فتنه است و به کسانی که در فتنه فعال بوده اند رای اعتماد نخواهیم داد.

قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در مصاحبه با “روز” میگوید: در جریان بررسی وزرای پیشنهادی در مجلس همه دیدند که مواضع و نقش وزرای پیشنهادی در جریان فتنه برای مجلس اهمیت داشت. اکنون نیز همان گونه است و سه فردی که به عنوان سرپرست سه وزارتخانه منصوب شده اند باید بدانند مجلس رفتار آنها را دنبال میکند و عزل و نصب ها و تصمیم گیری های آنها از سوی مجلس رصد می شود.

از آقای جعفری سئوال میکنم که طرح دو فوریتی از سوی اعضای کمیسیون آموزش مجلس تهیه شده است؟ او میگوید: این طرح مختص کمیسیون آموزش نیست و نمایندگان مجلس به عزل و نصب های صورت گرفته از سوی برخی افرادی که به عنوان سرپرست منصوب شده اند حساس هستند. وزارتخانه های حساسی چون علوم و آموزش پرورش و همچنین ورزش و جوانان جایی برای فتنه گران و کسانی که در فتنه فعال بوده اند نیست و مجلس اجازه نخواهد داد کسانی که صلاحیت ندارند در این وزارتخانه ها فعال شوند.