زلزله تهران فاجعه تاریخ خواهد بود

نویسنده
فیروزه متین

» رئیس شورای شهر:

یک هفته پس از وقوع زلزله در ورامین، وقوع زلزله دیگری به بزرگی ۶/۴ ریشتر در شهرستان فیروزکوه، که تکانه های آن در شرق تهران نیز احساس شد، ستاد مدیریت بحران درپایتخت را به حالت آماده باش در آورد.

بر اساس گزارش ها زمین‌لرزه نسبتاً بزرگی، سه‌شنبه شب حوالی شهرستان فیروزکوه از توابع استان تهران و نیز شهرستان‌های دماوند و پردیس در شرق استان را لرزاند. زمین‌لرزه فیروزکوه در ساعت ۲۲ و ۶ دقیقه و ۲۳ ثانیه به وقت محلی رخ داد و شدت آن ۶/۴ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ثبت شده است. زمین‌لرزه مذکور در موقعیت جغرافیایی با عرض شمالی ۵۸/۳۵ درجه و طول شرقی ۶۳/۵۲ درجه ثبت شده و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است. زلزله مذکور در ۲۴ کیلومتری فیروزکوه، ۳۹ کیلومتری آرادان در استان سمنان و ۴۲ کیلومتری گیلان رخ داد و بعد از آن شهرستان فیروزکوه تاکنون ۱۲ بار دیگر لرزیده است. شبکه لرزه‌نگاری استان تهران وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران وقوع این زمین‌لرزه را تأیید کرده است.

 مردم شهرهای همجوار فیروزکوه نیز زلزله سه شنبه شب را احساس کردند و بعد از آن برخی در خیابان‌ها به سر بردند. پس‌زلزله نسبتاً بزرگی هم حوالی شهرستان فیروزکوه، از توابع استان تهران را لرزاند. زمین‌لرزه اخیر فیروزکوه در ساعت ۲۲ و ۱۰ دقیقه و ۲۲ ثانیه رخ داد و شدت آن ۲/۳ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ثبت شده است. همچنین زمین‌لرزه مذکور در موقعیت جغرافیایی با عرض شمالی ۵۷/۳۵ درجه و طول شرقی ۶۱/۵۲ درجه ثبت شده و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

در پی وقوع این زلزله، موسسه زلزله نگاری ایران از وقوع ۱۲ پس لرزه، از شامگاه سه شنبه تا بعد از ظهر چهارشنبه، خبر داد؛ پس لرزه هایی که موجب شد تا مردم در مناطق زلزله دیده و همچنین شرق تهران از رفتن به درون ساختمان ها خودداری کنند.

رسانه های خبری همچنین عکس محل دقیق کانون زلزله را که نزدیکی آن به مناطق مسکونی موجب افزایش وحشت عمومی شده است،منتشر کرده اند.

در همین حال، ناصر چرخساز سخنگوی سازمان امداد و نجات از نبود خسارت مالی و جانی این زلزله خبرداده و گفته است: “هشت تیم ارزیاب به مناطق زلزله شده اعزام شده‌ است و وضعیت قرمز یا نارنجی اعلام نکرده‌ایم اما نیروها در حالت آماده‌باش هستند.تاکنون گزارشی مبنی بر وقوع خسارت مالی و جانی از این زمین لرزه به ما مخابره نشده است با این وجود دستگاه‌های ما در حالت آماده‌باش هستند”.

در پی وقوع این زلزله، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز از آماده باش نیروهای امدادی در تهران خبر داده و گفته است: “در سال بیش از ۱۷۴ زلزله بالای ۴ ریشتر در کشور رخ می‌دهد یعنی تقریبا هر دو روز یک زلزله. در دقایق اولیه وقوع زلزله بررسی‌های لازم انجام و به همه نیروها آماده‌باش داده شد. بر اساس گزارش ‌های رسیده در زلزله فیروزکوه اتفاق خاصی در استان‌های تهران، سمنان و مازندران رخ نداده است. ما در کشور تقریبا هر دو روز یک زلزله بالای ۴ ریشتر داریم که اگر خواسته باشیم اعلام آماده‌باش صددرصد کنیم مردم دچار اضطراب خواهند شد. بر اساس تصمیم دولت هر تغییر و تحول در پیش نشانگر و احتمال وقوع حوادث طبیعی توسط سازمان ژئوفیزیک دانشگاه تهران بررسی شده و اگر احتمال بروز حادثه‌ای بود سریعا تشکیل جلسه داده می‌شود. ما بر اساس اعلام وضعیت پیش‌نشانگرها و گزارش سازمان ژئوفیزیک دانشگاه تهران تصمیم‌گیری خواهیم کرد”.

این اظهارات در حالی بود که سخنان مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران که وقوع زلزله در تهران را “فاجعه تاریخ” می داند، با بازتاب خبری گسترده ای مواجه شده است.

به گزارش رسانه های داخلی، چمران گفته: “اگر زلزله‌ای با شدت بالا در تهران رخ دهد نه تنها فاجعه سال و قرن بلکه فاجعه تاریخ خواهد بود به همین دلیل هم باید برای تهران فکر اساسی کرد. نه مسئولین و نه مردم به فکر نیستند، مسئولین موضوع را مطرح نمی‌کنند که مردم ناراحت نشوند در حالی که این ناراحتی نیست بلکه آگاه‌سازی از واقعیت‌ها است . ساختمان‌هایی که جدید ساخته می‌شوند ایمنی لازم را ندارند. شاهدیم ساختمان‌های جدید با وجود اینکه مهندس ناظر و مجری بر آن نظارت می‌کنند برخی در حین ساخت خراب شده‌اند. سوله‌های مدیریت بحران در حال حاضر آمادگی کامل برای پذیرش بحران را ندارند و حتی برخی به انبار تبدیل شده‌اند و این در حالی است که این سوله‌ها برای شرایط بحرانی ساخته شده بودند”.

گفتنی ست، سخنان مسئولان و ادامه پس لرزه ها، برخی از شهروندان را در پایتخت دچار نگرانی کرده و منجر به هجوم آنها به پارک ها و فضای آزاد شده است.

در همین حال رسانه ها نیز از خارج شدن سایت موسسه زلزله نگاری به دلیل ترافیک بالای آن خبر می دهند.