سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران خطرساز خواهد بود

نویسنده



کریس راح


در صورتی که فراخوان منع سرمایه گذاری در ایران که از سوی شورای شهر نیویورک در دستور قرار گرفته به اجرا در اید، شرکت هایی که از محل بودجه عمومی این ایالت در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری می کنند، میلیاردها دلار ضرر خواهند کرد. در قطعنامه ای که قرار است به شورای شهر ارائه شود، از این شورا و هیئت های دولتی فعال با بودجه عمومی خواسته شده است از سرمایه گذاری در شرکت هایی که در بخش انرژی ایران فعالیت دارند، خودداری ورزند.


جیمز اودو رهبر اقلیت و مبتکر و بانی این قطعنامه در بیانیه ای گفته است: “دولت ایران در به خطر انداختن جان نظامیان آمریکایی و همین طور زنان در عراق موثرست. رئیس جمهور احمدی نژاد دولت شروری را رهبری می کند که در گفتار و کردار خود سابقه روشنی علیه آمریکا و اسرائیل دارد.”


جوئل ریورا رهبر اکثریت و حامی این قطعنامه گفته است، قریب به 101 میلیارد دلار از بودجه شهری و 250 میلیارد دلار از بودجه عمومی ایالت به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در ایران سرمایه گذاری می شوند. ریورا می افزاید، با توجه به اینکه ایران از سوی وزارت خارجه آمریکا کشور حامی تروریست خوانده شده است، تأکید بر عدم سرمایه گذاری در این کشور به امنیت ملی مربوط می شود.


ویلیام تامپسون پسر مدیر یک موسسه مالی در ماه ژوئیه با ارسال نامه هایی به هشت شرکت که با ایران روابط تجاری دارند، از آنها خواست اقدامات خود را تشریح کنند تا “خطرات قابل توجهی را که به طور منفی بر بهای سهام شرکت و شهرت آن وجود خواهد داشت، کاهش دهند.”


آقای تامپسون در نامه خطاب به شرکت نفتی اسپانیا نوشته است مشارکت این شرکت در بخش نفت و گاز طبیعی ایران “خطرات قابل توجهی را برای شرکت و به طور گسترده تر برای سرمایه گذاری های ما و دیگر سهامداران این شرکت به دنبال خواهد داشت.”


تامسون دیناپولی مدیر امور مالی ایالت نیویورک نیز به همراه هیئت سرمایه گذاری ایالت ایلنویز، صندوق بازنشستگی ایالت کارولینای شمالی و صندوق بازنشستگی کارمندان دولتی کالیفورنیا این نامه را امضاء کرده اند. دفتر آقای تامپسون تاکنون در مورد قطعنامه شورای شهر اظهار نظر نکرده است.


منبع: نیویورک سان، 21 اوت،