آمریکا عامل گسترش نفوذ ایران

نویسنده

parcha.jpg

‏ احمد علی – ذهر جمالی ‏

حیدر درحالی از ایران به کشورش بازگشته که پول کافی برای ازدواج و خریدن یک ماشین ‏نو را به همراه آورده است. او برای پیوستن به سپاه بدر- شاخه نظامی شورای عالی اسلامی ‏عراق تحت رهبری عبدالعزیز حکیم- آموزش دیده است.‏

تعداد زیادی از افراد دیگر هم مشغول بازگشت از جائی هستند که او همین اواخر از آن ‏برگشته است.


بدر برای دفاع از رهبران شیعه ای که درمعرض حملات تشدید یافته گروه های شبه نظامی ‏قرار دارند، علناً تحت آموزش قرارمی گیرند. الدعوه، یک حزب با اکثریت شیعه است که ‏چشم به پشتیبانی شیعیان ایران دوخته است.‏

شبه نظامیان بدر، مسؤول چندین حمله علیه نیروهای سنی سهوا در برخی نقاط عراق شناخته ‏شده اند. در حال حاضر، بسیاری از شبه نظامیان مخالف اشغال عراق عضو نیروهای عمدتاً ‏سنی مذهب سهوا هستند. ‏

یکی از رهبران سهوا که نخواست نامش فاش شود، گفت: «شبه نظامیان معتقدند که مسؤولان ‏شیعه، متعلق به گروه شبه نظامی بدر هستند. این افراد توسط ایران آموزش دیده و به شدت ‏توسط آنها هدایت می شوند. البته آمریکائی ها این را می دانند.»‏

گروه شبه نظامی بدر از 20 سال پیش و درجریان حکومت صدام حسین در عراق تأسیس شده ‏است و عمدتاً شامل عراقی های در غربت، مهاجرین و فراری هائی است که دوشادوش ایران ‏در جنگ با عراق شرکت کرده اند. آمریکا پس از اشغال عراق در سال 2003، به این گروه ‏اجازه داد که به عراق بازگردند.


حسن قادر- مغازه داری در بعقوبه- به خبرگزاری اینترپرس گفت: «شبه نظامیان (عضو ‏سهوا)، جلوی واردات کالا از ایران را گرفته اند. آنها به مغازه دارانی که وارد معامله (با ‏ایرانی ها) شوند شلیک می کنند. بنابراین پیدا کردن شکلات ایرانی یا هرچیز دیگر ساخت آن ‏کشورمشکل است. البته از حدود شش ماه قبل که دولت کنترل نسبی اوضاع را در دست ‏گرفته، مغازه داران اجازه خرید اقلام ایرانی را پیدا کرده اند.»


مردم استان دیاله (در شمال شرقی عراق) بر سر ایران به دو دسته تقسیم شده اند. به نظر می ‏رسد خیلی از شیعیان طرفدار ایران باشند، درحالیکه بسیاری از سنی ها معتقدند که ایران هم ‏به اندازه آمریکا در نابودی عراق نقش داشته است. عبدالرضا خادم- تاجر محلی- به این ‏خبرگزاری گفت: «اگر آمریکا به حمله علیه ایران دست بزند، من اولین داوطلبی هستم که ‏برای آمریکائی ها (علیه ایران) جنگ خواهم کرد.»


‏90 درصد جمعیت دیاله در سال 2003 سنی بودند. با افزایش گسترش شیعیان، اکنون اکثریت ‏با شیعه ها شده است. ‏

یک معلم محلی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری اینترپرس گفت: «ایران نفوذ خود ‏را بر افراد دولت ائتلاف عراق متحد در بغداد – و از طریق مجلس اعلای اسلامی عراق و ‏حزب الدعوه- برقرار کرده است.


یکی از کارمندان دفتر استانداری نیز که نخواست نامش فاش شود، به اینترپرس گفت: ‏‏«فرماندار، معامله بزرگی را برای واردات روغن آشپزی از ایران با قیمت بالائی انجام داد ‏که تاکنون چنین چیزی دیده نشده بود.» وزارت تجارت عراق در گذشته، روغن آشپزی را از ‏ترکیه وارد می کرد زیرا کیفیت بالاتر و قیمت ارزانتری داشت.


بعضی از مردم نیز ایران را مسؤول فساد دولت محلی می دانند. قحطان جاسم- تاجر محلی- ‏گفت: «من فکر می کنم تازمانیکه افرادی نظیر رعد رشید جواد فرماندار اینجا باشند، ایران هم ‏نفوذ خود را حفظ خواهد کرد. این استان از نظر فساد دستگاه حاکم، بدترین استان عراق بوده ‏و هست.»


در حال حاضر، ایران بر اساس قراردادی که با دولت عراق امضاء کرده، نیروی برق عراق ‏خصوصاً در استان دیاله را تأمین می کند.


محمد النیمی، رئیس هیأت مدیره برق دیاله، به اینترپرس گفت: «دولت عراق ماهانه 5 میلیون ‏دلار برای هزینه تأمین برق استان دیاله به ایران می پردازد.»


علیرغم وجود مواردی از تأثیر مثبت ایران در عراق نظیر تأمین جریان برق و کمک به رونق ‏اقتصاد، بسیاری از مردم عراق این کشور را به خاطر دخالت بیجا در سیاست های عراق ‏مورد شماتت قرار می دهند.


عمر عبدالله- تاجر محلی- در بعقوبه گفت: «ما به خاطر نفوذ زیاد ایران، یک دولت نماینده ‏‏(مردم) در اینجا یا بغداد نداریم. این نفوذ به نفع حامیان آنها و به ضرر عده ای از ماست که ‏پشتیبان آنها نیستیم.»


برخی دیگر نیز می گویند اگر آمریکا به اشغال عراق دست نمی زد، امکان نفوذ ایران در آنجا ‏هرگز فراهم نمی شد.‏

یک معلم که نخواست نامش فاش شود گفت: «شبه نظامیان بدر و سایر رهبران سیاسی و ‏دینی، سوار بر تانک های آمریکائی وارد عراق شدند. پیش از ورود آمریکائی ها، امکان ‏نداشت بدر و سایر رهبران سیاسی و دینی تحت حمایت ایران، بتوانند در عراق روی پاهای ‏خود بایستند.»‏

منبع: میدل ایست آنلاین- 16 اوت‏