فعالان کرد در اعتصاب

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در حمایت از بنیانگذار زندانی حقوق بشر کردستان

در روزی که به درخواست جمعی از فعالان کرد به نام محمد صدیق کبودوند، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر زندانی نامگذاری شد، شماری از فعالان کرد در داخل و خارج از کشور نیز اعلام کردند که در حمایت از رئیس سازمان حقوق بشر کردستان اعتصاب غذای خود را شروع آغاز کرده‌اند.

سوران دانشور، از اعضای اتحادیه دانشجویان کرد در مریوان دلیل اعتصاب غذای شماری از اعضای این اتحادیه را حمایت از آقای کبودوند می‌داند و به روز می‌گوید ما به این طریق قصد داریم اعلام کنیم که وی در اعتصاب غذایش تنها نیست و حمایت طیف‌های مختلف جامعه کردستان را با خود دارد.

کمپین حمایت از کبودند به نقل از سخنگوی خود در اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است: “تعدادی از فعالان مدنی دست به اعتصاب غذایی سه روزه با هدف پشتیبانی از خواسته‌های کبودوند زده‌اند. تعدادی از اعتصاب کنندگان در سومین روز اعتصاب خود هستند و تعدادی دیگر دو روز از اعتصابشان می‌گذرد.”

 

ادامه حمایت‌ها از کبودوند

محمدصدیق کبودوند٬‌ از فعالان حقوق‌بشر کرد٬ با وجود گذشت بیش از یک ماه هم‌چنان در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

به درخواست جمعی از فعالان کرد روز ۳۰ ژوئن، مصادف با ۱۰ تیرماه به عنوان روز “حمایت از محمد صدیق کبودوند”، دبیر سازمان حقوق بشر کردستان نامگذاری شده است؛ درخواستی که به حمایت دبیرخانه این سازمان نیز رسیده است.

در روزهای گذشته شماری از فعالان کرد در حوزه‌های مختلف در فیس بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی ضمن اعتراض به زندانی شدن دبیر سازمان حقوق بشر کردستان از اعتصاب غذای او خواسته‌هایش حمایت کرده‌اند.

از سوی دیگر کمپین حمایت از کبودوند که همزمان با اولین روزهای اعتصاب غذای آقای کبودوند آغاز به کار کرده است، اعلام کرده است گروهی از فعالین کرد در داخل و خارج از ایران برای حمایت از وی به اعتصاب غذا دست زدند.

در همین راستا برخی از اعضای اتحادیه دانشجویان کرد نیز در حمایت از وی دست به اعتصاب غذای یک روزه زده‌اند.

مختار زارعی، میلاد کریمی، کوماس شهبازی، سوران دانشور، آسو صالح از جمله اعضای سابق و کنونی این تشکل دانشجویی هستند که از روز گذشته اعتصاب غذای خود را شروع کرده‌اند.

سوران دانشور در این رابطه به روز گفت: “این اعتصاب در حمایت از خواسته‌های آقای کبودوند صورت گرفته است. مسولان زندان نشان داده‌اند که جان و کرامت انسان‌ها برای آن‌ها اهمیتی ندارد، لذا ما معتقدیم از طریق فعالیتهایی از این دست باید مسولان را وادار به پذیرفتن خواسته‌های کبودوند کرد. اعتصاب اولین گام اعضای اتحادیه در این راستاست.”

کبودوند که رییس سازمان حقوق بشر کردستان است٬ از سی و هفت روز پیش در اعتصاب غذابه سر می‌برد. نزدیکان آقای کبود وند به روز گفته بودند که او با وجود کاهش قابل توجه وزن و ضعف جسمانی٬ به هیچ عنوان قصد ندارد اعتصاب غذای خود را بشکند. بنا برگفتهٔ او کبودوند گفته است تا رسیدن به خواسته‌های خود٬ ‌دست از اعتصاب غذا بر نخواهد داشت.

فرزند کبودوند٬ به دلیل بیماری در بیمارستان بستری است و این زندانی سیاسی خواستار آن است که مسوولان با اعطای مرخصی به او٬ امکان ملاقات با فرزندش را برای وی فراهم کنند.

پیش از این همسر کبودوند به روز گفته بود وی قصد داشته دست به اعتصاب غذای خشک بزند، اما به درخواست زندانیان فعلا از این اقدام منصرف شده است.

وی که به ده سال زندان محکوم شده٬ چند روز پیش در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، به عملکرد او انتقاد کرده و نوشته بود: “با توجه به رفتارهای خلاف قانون، افزایش خشونت‌ها و شکنجه‌ها به عنوان یک شهروند این کشور، شما را به کناره‌گیری و استعفا دعوت می‌کنم”.

محمدصدیق کبودوند تاکنون سه بار سکته ناقص قلبی و مغزی در زندان داشته و مبتلا به بیماری ریوی هم شده است. بنا به گفتهٔ اعضای خانوادهٔ او٬ عدم رسیدگی به وضعیت این زندانی٬ باعث وخیم‌تر شدن بیماری‌ها شده است.

بازدداشت و وضعیت محمد صدیق کبودوند با اعتراض شمار زیادی از سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر روبرو شده است.

در تازه‌ترین مورد کمپین حمایت از محمد صدیق کبودوند، شیرین عبادی، برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل، عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH)، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کورد، سازمان حقوق بشر ایران، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، تنجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان در ایران، سازمان عدالت برای ایران، ‌کمیته گزارشگران حقوق بشر، عرصهٔ سوم، ‌مرکز اسناد حقوق بشر ایران و بهمراه شمار دیگری از نهاد‌ها و شخصیت‌های مدافع حقوق بشر در بیانیه‌ای نسبت به عملکرد غیرقانونی و برخورد غیرانسانی دستگاههای قضایی و امنیتی ایران در خصوص وضعیت آقای کبودوند و نادیده گرفتن مطالبات بر حق وی از سوی آنان “شدیدا” اعتراض کرده‌اند.

زاهد حنبلی، سخنگوی کمپین حمایت از محمد صدیق کبودوند در اقلیم کردستان در بیانیه‌ای جداگانه گفته است: “فعالین کرد خواستار تداوم اینگونه فعالیت‌ها در حمایت از کبودوند و هماهنگی در این زمینه شدند. به همین دلیل است که ادامه دادن به اعتصاب غذا به درخواستهایی مربوط می‌شود که از طرف دوستان دیگر به ما رسیده و خواستار شرکت در اعتصاب‌ها و گسترش آن شده‌اند. بر همین اساس اعتصاب‌ها زنجیره‌ای و مدت آن برای هر گروه یک روز خواهد بود.”

آقای حنبلی به روز می گوید: “اقدام بعدی کمپین درخواست از محمد صدیق کبودوند برای خاتمه دادن به اعتصاب غدایش است و ما همراه با خانواده آقای کبودوند ضمن تاکید بر وفاداری به‌ ایده‌ها، مقاومت و مبارزاتشان و نیز همزمان با تاکید بر ادامه‌ی مبارزه‌ تا تحقق کامل حقوق انسان فارغ از هر هویتی به‌ محمد صدیق کبودوند و دیگر یارانی که‌ برای حمایت از وی در شهرهای کردستان و در تبعید دست به‌ اعتصاب زده‌اند از پدر حقوق بشر کردستان می خواهیم که به اعتصاب غذای خود خاتمه دهد.”

پیش‌تر در خرداد ماه سال جاری نیز بیش از ۳۰۰ فعال اجتماعی، سیاسی و مطبوعاتی در نامه‌ای به ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره به اعتصاب غذای محمد صدیق کبودوند از این مقام خواستند تا نسبت به انتقال او به خارج از زندان جهت مداوا و همچنین ملاقات با فرزند بیمارش، تلاش کند.